Gå til innhold

Har folk gitt opp politiet helt, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg gidder ikke å melde ifra til politiet, de gjør ingenting likevel", leser og hører jeg stadig i forskjellige ordlag. Sånn var svigers også, da noe ble stjålet fra dem. Men mange tenker jo sånn! 

Men vet dere hva? Hvis man ikke anmelder, så kan man faktisk ikke klage heller.

Anonymkode: e7366...c08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i en liten kommune (8000 innbyggere), her tar folk bilder av feilparkerte biler og sender til lensmannsbetjentenes private telefoner og får tilbakemelding på at eieren er kontaktet og tilsnakket. Er bare en betjent her som noensinne viser fram en bot, han er ikke særlig godt likt. Og om noen blir utsatt for tyveri besøker de bygdas småkriminelle og leter etter tyvegodset. 

Problemet nå er omreisende tyver, ubehagelig at ukjente roter rundt. Forsåvidt ubehagelig når narkisen fra parallellklassen på ungdomsskoken bryter seg inn også. Men ikke spesielt utrygghetsskapende.

Anonymkode: 5ea98...7c1

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg gidder ikke å melde ifra til politiet, de gjør ingenting likevel", leser og hører jeg stadig i forskjellige ordlag. Sånn var svigers også, da noe ble stjålet fra dem. Men mange tenker jo sånn! 

Men vet dere hva? Hvis man ikke anmelder, så kan man faktisk ikke klage heller.

Anonymkode: e7366...c08

Vel, i for eksempel voldtektssaker forstår jeg det. Ja, man bør være solidarisk med andre kvinner, men ikke på bekostning av egen verdighet og psykisk helse. De fleste voldtektssaker som går for retten ender med frikjennelse, også de sakene der det foreligger klare bevis og til og med tilståelse. Det som også er lov i Norge i 2017, er å føre bevis for offerets seksuelle vandel. Det vil si at offeret må tåle at det blir snakk om hvordan hun går kledd, hvor mange partnere hun har hatt og hvilken sex hun liker. Hvis jeg hadde blitt voldtatt, ville jeg aldri i verden ha anmeldt. Å sitte der og bli fremstilt som en villig hore, for så å få slengt i tryne dommen om frikjennelse ville ha knekt meg helt etter voldtekten, som i seg selv er en diger påkjenning.

Har også vært borti tilfeller der politiet ikke ønsket å respondere på husbråk og lignende, for ingen var skadet enda. Folk fikk beskjed om å ringe hvis det eskalerte. Hvorfor skal man ringe i det hele tatt da?

Anonymkode: aef1b...1ec

Skrevet

Det at en del har "gitt opp politiet" er bare symptomet på at politikerne ikke forstår politiets arbeid og derfor heller ikke gir politiet mulighet til å ta alle saker. Kjenner flere som jobber i politiet, flere av dem var også positive til reformen som nå pågår, i hvert fall var noen av dem positive til hvordan det var ment å bli i området de bor i, i mer sentrale strøk. Andre bor i distriktene og var langt mer skeptiske til reformen. Det kom masse lovnader om hva som skulle skje og ikke skulle skje. Og nå når de står midt i omleggingen så skjer helt andre ting, ting som ikke fungerer, ting som gjør at det blir mindre lokalkunnskap hos de som har ansvar, ting som gjør at mange sliter seg ut fordi det er kuttet ned flere nødvendige stillinger.

De som er på jobb må da faktisk prioritere. Får de inn meldinger samtidig om vold et sted og husbråk et annet, ja da må de nødvendigvis prioritere der det allerede er pågående vold enn der det potensielt kan bli det. Tro meg, politiet er like opptatt av å forebygge og ta ting før de utvikler seg videre til mer alvorlige hendelser. Problemet er ikke at de ikke ønsker å ta slike ting, problemet er at de ikke har nok ressurser til å gjøre det - fordi politikerne ikke lytter til de som sitter i feltet, som har kompetansen og som kjenner på kroppen følgene, og til og med risikerer egen helse og liv for jobben.

Så ikke skyld på politiet, de ønsker akkurat det samme som deg og meg. Mer nærhet til folket og kortere responstid, bedre ressurser til å etterforske og til å forebygge kriminalitet.

Anbefaler å lese denne artikkelen, viser hva politiet har sagt om reformen, både i fjor før den kom igang og på nyåret i år etter at den var kommet igang. De jeg kjenner som jobber i politiet forteller at det er blitt langt verre enn de selv trodde i januar. https://www.nrk.no/norge/ny-politiundersokelse-feller-knusende-dom-1.13376964

Legg også merke til hvordan justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) arrogant avfeier det  forskning viste på forhånd og alle tilbakemeldinger fra politiet både før og etter oppstart av reformen. Vi får i hvert fall ikke noe bedre politi med de som har sittet i regjering og trolig også fortsetter de neste fire årene. Men det er dette folket sier de vil ha.

Gå etter politikerne som nekter å ta til seg kunnskap fra de som kan det, men bare vil innføre spareorndninger som fordekkes som "forbedringer".

Anonymkode: 94e07...97a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at en del har "gitt opp politiet" er bare symptomet på at politikerne ikke forstår politiets arbeid og derfor heller ikke gir politiet mulighet til å ta alle saker. Kjenner flere som jobber i politiet, flere av dem var også positive til reformen som nå pågår, i hvert fall var noen av dem positive til hvordan det var ment å bli i området de bor i, i mer sentrale strøk. Andre bor i distriktene og var langt mer skeptiske til reformen. Det kom masse lovnader om hva som skulle skje og ikke skulle skje. Og nå når de står midt i omleggingen så skjer helt andre ting, ting som ikke fungerer, ting som gjør at det blir mindre lokalkunnskap hos de som har ansvar, ting som gjør at mange sliter seg ut fordi det er kuttet ned flere nødvendige stillinger.

De som er på jobb må da faktisk prioritere. Får de inn meldinger samtidig om vold et sted og husbråk et annet, ja da må de nødvendigvis prioritere der det allerede er pågående vold enn der det potensielt kan bli det. Tro meg, politiet er like opptatt av å forebygge og ta ting før de utvikler seg videre til mer alvorlige hendelser. Problemet er ikke at de ikke ønsker å ta slike ting, problemet er at de ikke har nok ressurser til å gjøre det - fordi politikerne ikke lytter til de som sitter i feltet, som har kompetansen og som kjenner på kroppen følgene, og til og med risikerer egen helse og liv for jobben.

Så ikke skyld på politiet, de ønsker akkurat det samme som deg og meg. Mer nærhet til folket og kortere responstid, bedre ressurser til å etterforske og til å forebygge kriminalitet.

Anbefaler å lese denne artikkelen, viser hva politiet har sagt om reformen, både i fjor før den kom igang og på nyåret i år etter at den var kommet igang. De jeg kjenner som jobber i politiet forteller at det er blitt langt verre enn de selv trodde i januar. https://www.nrk.no/norge/ny-politiundersokelse-feller-knusende-dom-1.13376964

Legg også merke til hvordan justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) arrogant avfeier det  forskning viste på forhånd og alle tilbakemeldinger fra politiet både før og etter oppstart av reformen. Vi får i hvert fall ikke noe bedre politi med de som har sittet i regjering og trolig også fortsetter de neste fire årene. Men det er dette folket sier de vil ha.

Gå etter politikerne som nekter å ta til seg kunnskap fra de som kan det, men bare vil innføre spareorndninger som fordekkes som "forbedringer".

Det er ikke FrP som har vedtatt en lov det fri bevisførsel i voldtektssaker er tillatt.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke FrP som har vedtatt en lov det fri bevisførsel i voldtektssaker er tillatt.

Det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at det var en Frp-minister som arrogant avfeide alle tilbakemeldinger om at politireformen ikke vil fungere slik politikerne påstod. Ting er mange steder til og med blitt langt verre enn det som ble rapportert om på forhånd og i oppstarten.

Å kalle det nærpolitireform når faktum er at politiet i distriktene kanskje må kjøre 17 mil en vei for å komme til der noe skjer, det blir bare latterlig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Akkurat nå forstår jeg det der veldig godt. Har nettopp anmeldt en svindelsak (1,5 uke siden). Vi har oppgitt navn på hvem vi tror svindleren var, vi har funnet ut at PayPal hadde et navn de kunne utlever til politiet, allikevel er saken henlagt p.g.a. kapasitet. At 15-åringen ble svindlet for 7500kr spille ringen rolle. Så det min 15-åring har lært nå er at svindel lønner seg. Å si fra til politiet er bortkastet tid, så lykke til i fremtiden Norge. 

Anonymkode: 35a43...a5e

Skrevet

Bor i Bergen, hvor politiet er kjent for å være noe underlig.
Om man ikke har dealet narkotika eller kjørt for fort - er det mitt inntrykk at politiet gir seg en god f

Anonymkode: 223f0...1d4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå forstår jeg det der veldig godt. Har nettopp anmeldt en svindelsak (1,5 uke siden). Vi har oppgitt navn på hvem vi tror svindleren var, vi har funnet ut at PayPal hadde et navn de kunne utlever til politiet, allikevel er saken henlagt p.g.a. kapasitet. At 15-åringen ble svindlet for 7500kr spille ringen rolle. Så det min 15-åring har lært nå er at svindel lønner seg. Å si fra til politiet er bortkastet tid, så lykke til i fremtiden Norge. 

Anonymkode: 35a43...a5e

Det ville jeg gått til politiet med!

Det at politiet ikke har kapasitet er jo ikke politiets skyld, det er politikernes skyld som ikke bevilger nok penger til at politiet kan følge opp slike saker. Det politikerne skjønner er omtale i media og fare for å miste stemmer. At politiet selv påpeker problemet er ikke nok, for de blir bare fortalt at de må prioritere bedre, må effektivisere mer osv.

Følgen av at politiet ikke har kapasitet til engang å følge opp nesten oppklarte saker er jo at de som driver med svindel ser at de kommer unna med det. Da åpner det for mer svindel, flere svindlere, større svindler. Og selvfølgelig også at tiltroen til politiet svekkes :/

Jeg tror politiet vil være glad om du tar dette til media, for de er nok minst like frustrert som deg over å ikke ha mulighet til å følge opp slike saker. De ser jo at det å ikke ha kapasitet til å ta småkriminaliteten ofte fører til at de kriminelle fortsetter og også går over i mer alvorlig kriminalitet. 

Dette er et politisk problem, det er ikke uvilje fra politiets side! Så gå til media med saken og fokuser på dette - det har nettopp vært valg, da er det på sin plass å spørre hva politikerne har tenkt å gjøre med dette problemet, at de ikke gir politiet nok til å ta selv saker som er nesten oppklarte når de kommer inn, at de ikke har kapasitet til å ta "småsvindlere".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...