Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Hva tenker dere om cola zero? Jeg drikker det ikke selv, men mannen drikker det ukentlig. Han tenker selv at det er ett bedre alternativ siden det er sukkerfritt i motsetning til cola, men jeg tenker det er bare lureri. Det er fortsatt brus og brus er ikke sunt. Søtstoffer er omdiskutert. Det er heller fortsatt ikke optimalt for tennene. Anonymkode: 4033b...7d5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Søtstoffer er nå veldig grundig undersøkt, uten at noen av de store, seriøse studiene har funnet skadevirkninger. Selv ikke for de som drikker sukkerfri brus hver dag. Men det sier seg jo selv at vann er et bedre alternativ? Ikke pga søtstoffer, men pga bl a syreskader på tennene. Anonymkode: 1a087...582
Optatium Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Sunt er det ikke, men i et kaloriperspektiv er det bedre enn vanlig cola. Men for tennene er brus ikke bra, også er dette med søtstoff som du sier er omdiskutert. Jeg drikker lettbrus når jeg drikker brus, men jeg drikker ikke daglig.
Førstemann Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 Kommer an på hva du sammenligner med, tenker jeg. Jeg drikker en del Cola Zero i helgene, men det er som et alternativ til vin eller øl. Har kuttet ut/ned på vin og øl da det ser ut til å begrense mannens inntak og at jeg tenker det er mer usunn vane å ha.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Nå ble det nettopp tilbakevist en "studie" som viste at kunstig søtstoff skulle være farlig (økt blodpropp og demens), og heller vist at vi tåler mye aspartam (mer en stevia feks). -Men det som har kommet frem er at ved kunstig søtstoff så blir hjernen "lurt", og dermed fyser på mer. På en annen side så blir hjernen/kroppen avhengig av sukker også over tid. I tillegg så har du jo koffein, syren og alt det andre i brusen som ikke er sunt da (spesielt for tennene). Selv så liker jeg ikke brus, og har ikke drukket det siden 90-tallet. Men i forhold til søtstoffer vs sukker (for tro meg, jeg liker søte ting for det selv om jeg ikke liker brus ) så tar jeg heller en mindre mengde mat/drikke med (rent) sukker en dobbel mengde kunstig søtning (mange tror jo de kan bare kjøre på når det ikke er sukker i) fordi det skal liksom være "sunnere". Anonymkode: d38f2...3b4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Sunt får det aldri blitt, det er jo fullt av e-stoffer, kunstig søtning osv og er dessuten surt for tennene. Men direkte skadelig er det heller ikke, de har enda ikke klart å finne noen skader pga søtstoffer ved inntak av normale mengder. Jeg tenker det er helt greit å drikke cola zero i helgene, de færreste sitter og drikker vann til lørsdagsmiddagen og da er ikke cola zero verre enn øl, vin eller andre ting. Anonymkode: bdad6...9a4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Aspartam er ikke bra i store/jevnlige mengder. Det er endel forskning knyttet til det og overvekt. Aspartam forgiftning er seriøse greier. Kunstig søtning er også svært ugunstig for folk med reumatisme plager. Det er faktisk anbefalt at de unngår det mest mulig. Anonymkode: 59741...43c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 Han kan vel bare drikke cola zero? Det er kalorifritt, og sukker cola er fortsatt farligere ;-) Anonymkode: 5a82c...bba
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #9 Skrevet 15. september 2017 Jeg blir skikkelig dårlig av aspartam 😭Jeg får helt forferdelige migreneanfall av det Anonymkode: 74c22...ae5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #10 Skrevet 15. september 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aspartam er ikke bra i store/jevnlige mengder. Det er endel forskning knyttet til det og overvekt. Aspartam forgiftning er seriøse greier. Kunstig søtning er også svært ugunstig for folk med reumatisme plager. Det er faktisk anbefalt at de unngår det mest mulig. Anonymkode: 59741...43c Denne forskningen som har sagt at aspartam er farlig er blitt ettertrykkelig tilbakevist. Dessuten; ALT er usunt/ikke bra i store mengder, også gulrot og brokkoli. Alt med måte er det noe som heter. Anonymkode: 652e3...230
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #11 Skrevet 15. september 2017 Inge typer cola blir noen gang bra for kropp eller tenner. Man kan alltids sammenligne med andre ting, men bra er det aldri. Hvis man drikker det, må man jo bare akseptere det. Anonymkode: 6c34e...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #12 Skrevet 15. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå ble det nettopp tilbakevist en "studie" som viste at kunstig søtstoff skulle være farlig (økt blodpropp og demens), og heller vist at vi tåler mye aspartam (mer en stevia feks). -Men det som har kommet frem er at ved kunstig søtstoff så blir hjernen "lurt", og dermed fyser på mer. På en annen side så blir hjernen/kroppen avhengig av sukker også over tid. I tillegg så har du jo koffein, syren og alt det andre i brusen som ikke er sunt da (spesielt for tennene). Selv så liker jeg ikke brus, og har ikke drukket det siden 90-tallet. Men i forhold til søtstoffer vs sukker (for tro meg, jeg liker søte ting for det selv om jeg ikke liker brus ) så tar jeg heller en mindre mengde mat/drikke med (rent) sukker en dobbel mengde kunstig søtning (mange tror jo de kan bare kjøre på når det ikke er sukker i) fordi det skal liksom være "sunnere". Anonymkode: d38f2...3b4 Kan du sende lenkene til hvor det står? 😊 HI Anonymkode: 4033b...7d5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #13 Skrevet 15. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Aspartam er ikke bra i store/jevnlige mengder. Det er endel forskning knyttet til det og overvekt. Aspartam forgiftning er seriøse greier. Kunstig søtning er også svært ugunstig for folk med reumatisme plager. Det er faktisk anbefalt at de unngår det mest mulig. Anonymkode: 59741...43c Var det jeg tenkte meg at det ikke er heldig . Kan du vise meg lenken til forskningen? HI Anonymkode: 4033b...7d5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #14 Skrevet 15. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du sende lenkene til hvor det står? 😊 HI Anonymkode: 4033b...7d5 Du kan bare søke på forskning.no, men jeg skal se om jeg finner et par av de jeg så. http://forskning.no/helse-mat-og-helse-slanking-diabetes/2014/09/kunstig-sotstoff-endrer-tarmbakteriene-i-museforsok http://forskning.no/meninger/redaktoren-har-ordet/2015/04/nytt-forskningstullball-om-kunstige-sotningsstoffer http://www.matportalen.no/merking/tema/tilsetningsstoffer/hvor_mye_aspartam_kan_man_faa_i_seg_hver_dag_uten_risiko_for_helseskade Anonymkode: d38f2...3b4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #15 Skrevet 15. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det jeg tenkte meg at det ikke er heldig . Kan du vise meg lenken til forskningen? HI Anonymkode: 4033b...7d5 Nå sa hun andre det var tilbakevist. Ikke fått med meg det. Men Google aspartamforgiftning. Jeg har reumatisme og kostholdsrådet jeg fikk var å ikke drikke dette. Ett glass i ny og ne gjør ingen skade men jevnlig inntak var ikke bra for oss med reumatisme. Vi klarer ikke skille ut dette og det blir opphopning i kroppen. Jeg merker selv at jeg får vondt hvis jeg har drukket for mye brus i ferier feks. Anonymkode: 59741...43c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå sa hun andre det var tilbakevist. Ikke fått med meg det. Men Google aspartamforgiftning. Jeg har reumatisme og kostholdsrådet jeg fikk var å ikke drikke dette. Ett glass i ny og ne gjør ingen skade men jevnlig inntak var ikke bra for oss med reumatisme. Vi klarer ikke skille ut dette og det blir opphopning i kroppen. Jeg merker selv at jeg får vondt hvis jeg har drukket for mye brus i ferier feks. Anonymkode: 59741...43c Jeg fikk også beskjed fra jordmor om å heller drikke et glass cola om dagen enn et glass cola zero med aspartam. Rart hvis det overhode ikke er skadelig... Anonymkode: 4658d...e6f
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker dere om cola zero? Jeg drikker det ikke selv, men mannen drikker det ukentlig. Han tenker selv at det er ett bedre alternativ siden det er sukkerfritt i motsetning til cola, men jeg tenker det er bare lureri. Det er fortsatt brus og brus er ikke sunt. Søtstoffer er omdiskutert. Det er heller fortsatt ikke optimalt for tennene. Anonymkode: 4033b...7d5 Spørs hva du mener med lureri? Det er null kalorier og du blir definitivt ikke tykk av det. Det er feks mye bedre å drikke cola light enn appelsinjuice som er både dårlig for tennene og full av sukker. Men om kunstig søtstoff er bra for kroppen eller ikke..... Tja, de lærde strides. Anonymkode: a9061...2aa
lavendelblomst Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir skikkelig dårlig av aspartam 😭Jeg får helt forferdelige migreneanfall av det Anonymkode: 74c22...ae5 Det gjør jeg også. Tar til takke med sukkerbrus en sjelden gang.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #19 Skrevet 15. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk også beskjed fra jordmor om å heller drikke et glass cola om dagen enn et glass cola zero med aspartam. Rart hvis det overhode ikke er skadelig... Anonymkode: 4658d...e6f Det var nok på grunn av at du hadde en baby i maven og små barn skal ikke ha kunstig søtnig før de er 5 år. Mannen min kan ikke ha noe kunstig søtning for da får han migreneanfall. Jeg drikker litt cola zero i helgene, men begrenser det. Anonymkode: d1621...386
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #20 Skrevet 15. september 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørs hva du mener med lureri? Det er null kalorier og du blir definitivt ikke tykk av det. Det er feks mye bedre å drikke cola light enn appelsinjuice som er både dårlig for tennene og full av sukker. Men om kunstig søtstoff er bra for kroppen eller ikke..... Tja, de lærde strides. Anonymkode: a9061...2aa Med lureri mener jeg at folk lures til at tro at det er sunt siden det ikke inneholder raffinert sukker. Ofte ender det da med at cola zero drikkes mer av fordi at "det er jo et bra alternativ". Dette handler ikke om hvorvidt man blir overvektig eller ei. Man kan være slank og ha feilreguleringer i kroppen. Slankhet er ikke nødvendigvis ensbetydende med sunnhet. Det er ikke kaloriene som forteller om et produkt er sunt eller ikke. Kalorier forteller ikke noe om næringsinnhold eller kvalitet. HI Anonymkode: 4033b...7d5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #21 Skrevet 15. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med lureri mener jeg at folk lures til at tro at det er sunt siden det ikke inneholder raffinert sukker. Ofte ender det da med at cola zero drikkes mer av fordi at "det er jo et bra alternativ". Dette handler ikke om hvorvidt man blir overvektig eller ei. Man kan være slank og ha feilreguleringer i kroppen. Slankhet er ikke nødvendigvis ensbetydende med sunnhet. Det er ikke kaloriene som forteller om et produkt er sunt eller ikke. Kalorier forteller ikke noe om næringsinnhold eller kvalitet. HI Anonymkode: 4033b...7d5 Det hele kommer an på hva man sammenligner med. Brus er ikke tørstedrikk. Så hvis alternativet er vann så vet vi jo alle hva som er best for oss. Men hvis alternativet til kosedrikk er vin, øl, sukkerholdig brus eller energidrikk, så er definitivt cola zero o.l. et bra valg. Anonymkode: 652e3...230
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #22 Skrevet 15. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Spørs hva du mener med lureri? Det er null kalorier og du blir definitivt ikke tykk av det. Det er feks mye bedre å drikke cola light enn appelsinjuice som er både dårlig for tennene og full av sukker. Men om kunstig søtstoff er bra for kroppen eller ikke..... Tja, de lærde strides. Anonymkode: a9061...2aa Her var det en del feil. Du skriver at man definitivt ikke blir tykk av å drikke brus med kunstig søtningsmiddel. Det stemmer ikke. Det er riktignok individuelt, men forskning har vist at mange legger på seg når de drikker slike tørstedrikker. Blant annet fordi kroppen setter i gang en del prosesser som den ellers gjør når den får sukker fordi den tolker "søtt" som sukker. Noen opplever også å bli mer sulten og/eller de begynner ubevisst å spise mer pga. dette. "Det er mye bedre å drikke cola light enn appelsinjuice", skriver du. Det er stemmer selvfølgelig ikke, i hvert fall ikke hvis det er snakk om et lite glass. Appelsinjuice inneholder en god del næringsstoffer, selv om det også har en god del fruktsukker og det er surt. Men der coca cola har en pH på ca. 2,5 har appelsinjuice en pH på 3,6 - 3,8. Dvs. brusen inneholder absolutt ingen næring, men veldig mye syre og kunstige søtningsmiddel som hos noen har en klar negativ virkning. "Men om kunstig søtstoff er bra for kroppen eller ikke... tja, de lærde strides." Nei, det er knapt noen som hevder at kunstige søtningsmiddel er bra for kroppen, det de diskuterer er om det er farlig for kroppen og ev. hvor skadelig det er. Anonymkode: 88101...bea
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #23 Skrevet 15. september 2017 Noen laster skal man da ha! Anonymkode: 1e6d1...662
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #24 Skrevet 15. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Sunt får det aldri blitt, det er jo fullt av e-stoffer, kunstig søtning osv og er dessuten surt for tennene. Men direkte skadelig er det heller ikke, de har enda ikke klart å finne noen skader pga søtstoffer ved inntak av normale mengder. Jeg tenker det er helt greit å drikke cola zero i helgene, de færreste sitter og drikker vann til lørsdagsmiddagen og da er ikke cola zero verre enn øl, vin eller andre ting. Anonymkode: bdad6...9a4 Det er da vanlig å drikke vann til maten uansett ukedag? Jeg er ikke avholds men med mindre det er noe spesielt er det vann på matbordet. Det samme ser jeg hos naboen, venner og mannens familie. De kan jo drikke brus, men da er det til en film eller på en varm dag eller noe slikt. Anonymkode: aa614...bd8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #25 Skrevet 15. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er da vanlig å drikke vann til maten uansett ukedag? Jeg er ikke avholds men med mindre det er noe spesielt er det vann på matbordet. Det samme ser jeg hos naboen, venner og mannens familie. De kan jo drikke brus, men da er det til en film eller på en varm dag eller noe slikt. Anonymkode: aa614...bd8 I min verden, altså blant mine venner og i min storfamilie, drikker vil brus til maten på fredag og lørdag. Søndag til torsdag drikker vi vann. Vi spiser ikke en god biffmiddag på en lørdag med vann til, det kjenner jeg ingen som gjør tror jeg. Alle steder vi har vært invitert på middag har vi fått brus (og evt vin/øl) Anonymkode: bdad6...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå