Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg har nå vært sykemeldt 20 % i 8 måneder. Snart skal jeg til Nav for å ha samtale med dem angående hva som skjer framover. Jeg mener å ha lest et sted at man kan fortsette å være sykemeldt gjennom Klp eller liknende, stemmer dette? Eller kan man bli midlertidig ufør 20 %? Tanken er å komme tilbake fullt, men det tar visst tid for meg. Jeg hadde et slag for ca 2 år siden, var sykemeldt fullt i nesten et år. Så jobbet jeg fullt et halvt år, men skjønte fort at det ikke kom til å gå. Hva gjør jeg framover når jeg vet at veien er lang fram til å klare å jobbe 100 % igjen? Anonymkode: 29926...e66
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Når du har vært sykemeldt i 1 år så går du over på AAP, og da mener jeg du kan søke om uførepensjon fra klp. Hvor mye du får kommer an på inntekten din og hvor mange år opptjeningstid du har i klp. Anonymkode: 93a09...864
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 For å få krav på arbeidsavklaringspenger er det et krav at du er minimum 50% syk fra din jobb. Dvs at om du vanligvis jobber 100% vil du ikke oppfylde kravene til AAP. AAP kan graderes opp til 80% så selv om du når blir 50% syk vil de stoppe AAP når du kommer opp i 80% jobb.... Om du er medlem i KLP kan du søke de om midlertidig uføre. Behandlingstiden er 3 måneder. Om du mottar uføre gjennom KLP har du ikke krav på å benytte egenmeldinger i den del du jobber. Du må da ha sykemelding fra første dag. For å få krav på å benytte egenmelding må du si opp deler av din stilling. Husk du må jobber 26 uker etter maksdato før du har nye fulle sykepengerettigheter fra NAV. Selv har jeg fått senskader etter kreftbehandling, men er ikke syk nok til å få uføre fra NAV så jeg har sagt opp 20% av min stilling om mottar varig uføre fra KLP. Anonymkode: 11b0d...e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå