Gå til innhold

Til sykepleiere/helsefagarbeidere


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg snart fagprøve og jeg har et spørsmål om håndsprit vs det å vaske hender. Jeg har trodd at håndsprit var det som var best for hendene, de ble mest rene av det og hendene ble ikke så tørre. Men dersom de er synlig tilsmussa med forskjellige væsker hadde jeg så klart vaska hendene. I dag fikk jeg anbefalt å vaske hendene før jeg begynte hos en bruker og før jeg evt. begynte med matlaging hos denne bruker. Kjenner at dette gjorde meg mer forvirra. Hva hadde du valgt og hvorfor? Føler jeg kan forsvare at jeg vil sprite hender pga tidsbesparing, unngår tørre hender og at de blir mer rene. Men hvorfor evt. vaske hender, Har jeg misforstått alt :(

Anonymkode: 3d7b7...b0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndvask er best. Dette er jo helt elementær hygienelære. 

Anonymkode: 89047...4b6

Skrevet

Trodde såpavask i lunkent vann var best jeg? Men jeg er ikke helsefagarbeider altså, bare plukket opp det jeg jeg lest i media, lært i barnehagen osv.

 

Anonymkode: c8e3b...45a

Skrevet

Såpevann er best. Evt med sprit etter tørk. Vask (det er en rutine på det på 7 punkter) i 30sek til 1min, og tørk med papir. Skyll fra håndledd til fingerspiss (nedover).

Håndsprit tar bl.a ikke de fleste virus, som feks noro (omgangssyke). Håndsprit i helsevesenet skal egentlig kun brukes "til nød", når man ikke har rennende vann og såpe tilgjengelig. 

Anonymkode: 03985...f64

Skrevet

Hvis du har tenkt å bli helsefagarbeider må du lære deg dette. Gå inn på nettet på helsebiblioteket eller et tilsvarende sted og les deg opp på prosedyrer. 

Anonymkode: a3cac...944

Skrevet

Gå inn på Folkehelseinstituttet sin veileder og les deg opp :) 

IMG_6200.PNG

Anonymkode: 03985...f64

Skrevet

Hvis man skal vaske hendene så mange ganger man egentlig skal ha rene hender i helsevesenet, da tar det for det første veldig mye tid, pluss at hendene garantert blir tørre og såre. Til slutt så såre at du vegrer deg for å vaske, ev skyller uten såpe.

Da jeg begynte som sykepleier for 30 år siden hadde vi ikke håndsprit, så dette vet jeg alt om.

Jeg har bytta ut håndvask med håndsprit. Når jeg ikke er åpenbart tilsmusset. Vasker hendene relativt sjelden. 

Men vær obs på at norovirus ikke drepes ved spritvask.

Anonymkode: 9b0c7...e0b

Skrevet

Jeg går sykepleien nå. Vi har beskjed på at spriting av hender er førstevalget. Hendene skal kun vaskes hvis de er synlig tilsmusset, eller hvis man har utført prosedyrer der det er mulighet for å komme i kontakt med kroppsvæsker.

Når hendene vaskes skal man ta nok sprit til at hendene blir våte, og sørge for at man dekker hele hånden, husk fingertupper, mellom fingrene og hånleddene. Hendene må være helt tørre når spriten påføres, hvis ikke kan den få mindre efekt, fordi den tynnes ut av væsken som allerede er på huden. Spriten gnis ut i 20 sek/til hendene er tørre.

Når hendene skal vaskes skal de skylles i lunkent vann, såpe påføres,og man vasker i 40-60 sekunder, husk igjen fingertupper, mellom fingre og hånledd. Såpen skylles av. Huden klappes tørr med papirhåndkle. Hvis kranen må stengses manuelt bruker man papirhåndkle til det etter at man har klappet huden tørr.

 

 

Anonymkode: 67701...10a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går sykepleien nå. Vi har beskjed på at spriting av hender er førstevalget. Hendene skal kun vaskes hvis de er synlig tilsmusset, eller hvis man har utført prosedyrer der det er mulighet for å komme i kontakt med kroppsvæsker.

Når hendene vaskes skal man ta nok sprit til at hendene blir våte, og sørge for at man dekker hele hånden, husk fingertupper, mellom fingrene og hånleddene. Hendene må være helt tørre når spriten påføres, hvis ikke kan den få mindre efekt, fordi den tynnes ut av væsken som allerede er på huden. Spriten gnis ut i 20 sek/til hendene er tørre.

Når hendene skal vaskes skal de skylles i lunkent vann, såpe påføres,og man vasker i 40-60 sekunder, husk igjen fingertupper, mellom fingre og hånledd. Såpen skylles av. Huden klappes tørr med papirhåndkle. Hvis kranen må stengses manuelt bruker man papirhåndkle til det etter at man har klappet huden tørr.

 

 

Anonymkode: 67701...10a

Dette lærer vi som jobbar på sjukehus og.  Hugs å ta nok sprit på hendene,

Anonymkode: 354e5...965

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette lærer vi som jobbar på sjukehus og.  Hugs å ta nok sprit på hendene,

Anonymkode: 354e5...965

Ok. takk:) da er jeg ikke helt på jordet likevel.

 

Anonymkode: 3d7b7...b0b

Skrevet

Men føler for å vaske hendene før jeg f.eks skal holde på med matlaging/servere mat pga at sprit lukter ganske mye og er redd for å påføre det til maten, men og for at hendene kanskje føles renere. Er det god nok grunn? HI

Anonymkode: 3d7b7...b0b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men føler for å vaske hendene før jeg f.eks skal holde på med matlaging/servere mat pga at sprit lukter ganske mye og er redd for å påføre det til maten, men og for at hendene kanskje føles renere. Er det god nok grunn? HI

Anonymkode: 3d7b7...b0b

Det synes jeg🙂 og dessuten blir du klissete og ekkel av spriten, det er godt å vaske seg!

Anonymkode: a3cac...944

Skrevet
På 14. september 2017 den 15.48, Anonym bruker skrev:

Såpevann er best. Evt med sprit etter tørk. Vask (det er en rutine på det på 7 punkter) i 30sek til 1min, og tørk med papir. Skyll fra håndledd til fingerspiss (nedover).

Håndsprit tar bl.a ikke de fleste virus, som feks noro (omgangssyke). Håndsprit i helsevesenet skal egentlig kun brukes "til nød", når man ikke har rennende vann og såpe tilgjengelig. 

Anonymkode: 03985...f64

Men hvorfor er det  ulike meninger om dette? HI

Anonymkode: 3d7b7...b0b

Skrevet

Hendene mine tørker ut og sprekker slik at jeg får sår når jeg bruker sprit, så jeg vasker bare.

Anonymkode: 4579f...926

Skrevet

Jeg lærte (for fem år siden) at du skal vaske hendene ca hver 5. Du spriter hendene. Så du spriter hendene 4 ganger før du vasker hendene den 5. ☺ Merkelig forklart, men håper du skjønner 🤣

Skal man vaske hendene med såpe og vann mange mange ganger om dagen, ødelegger du huden din. 

Lykke til med fagprøven!

Hilsen helsefagarbeider 😁

Anonymkode: 8ad17...bca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...