Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 De har begynt å vaksinere med en kjipere vaksine i skolen. Jeg ønsker den beste som er gardasil 9. Den koster ca 1500 pr dose. Er det 2 eller 3 doser de skal ha? Syns det står diverse rundt omkring 🤔🤔🤔 Anonymkode: 9de28...3a3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 2 doser om barnet er mellom 9 og 14 år. Dosering Brukes iht. offisielle retningslinjer. Det anbefales at personer som mottar 1. dose med preparatet, fullfører vaksinasjonsplanen. Behovet for boosterdose er ikke klarlagt. Personer 9-14 år: Vaksinasjonsplan med 2 doser (0,5 ml ved måned 0 og måned 5-13). Dersom 2. dose gis tidligere enn 5 måneder etter 1. dose skal det alltid gis en 3. dose. Alternativt følg vaksinasjonsplan med 3 doser (0,5 ml ved måned 0, 2 og 6). 2. dose må gis minst 1 måned etter 1. dose, og 3. dose må gis minst 3 måneder etter 2. dose. Alle 3 dosene bør gis innen 1 år. Personer ≥15 år: Vaksinasjonsplan med 3 doser (måned 0, 2 og 6). 2. dose må gis minst 1 måned etter 1. dose, og 3. dose må gis minst 3 måneder etter 2. dose. Alle 3 dosene bør gis innen 1 år. Personer som tidligere er vaksinert med kvadrivalent HPV-vaksine kan få 3 doser med Gardasil 9. Sikkerhet og effekt for kvinner ≥27 år er ikke studert. Effekt av Gardasil er vist hos kvinner 27-45 år. Basert på sammenlignbar immunogenitet forventes det at Gardasil 9 også har effekt i denne aldersgruppen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-vaccins-633598 Anonymkode: fa19f...0af
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Vær klar over at Gardasil 9 er en ny vaksine og i pakningsvedlegget kan en lese: "Dette legemidlet er underlagt særlig overvåking for å oppdage ny sikkerhetsinformasjon så raskt som mulig. Du kan bidra ved å melde enhver mistenkt bivirkning. Se avsnitt 4 for informasjon om hvordan du melder bivirkninger." Anonymkode: fa19f...0af
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Hva gjør jeg da egentlig? Hvilken skal man velge? Gardasil er visst på vei ut? Den som man får gratis er ikke like bra? Anonymkode: 9de28...3a3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør jeg da egentlig? Hvilken skal man velge? Gardasil er visst på vei ut? Den som man får gratis er ikke like bra? Anonymkode: 9de28...3a3 Vi sliter selv med å bestemme oss, men har i alle fall konkludert med at vi først og fremst avventer litt. Så kan vi heller ta opp tråden om et par år. Vil tippe at den advarsel er på alle nye vaksiner, så det er nok mer for å forsikre seg. Anonymkode: fa19f...0af
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi sliter selv med å bestemme oss, men har i alle fall konkludert med at vi først og fremst avventer litt. Så kan vi heller ta opp tråden om et par år. Vil tippe at den advarsel er på alle nye vaksiner, så det er nok mer for å forsikre seg. Anonymkode: fa19f...0af Min datter skal vaksineres om noen uker 😣😣 Anonymkode: 9de28...3a3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min datter skal vaksineres om noen uker 😣😣 Anonymkode: 9de28...3a3 Etter planen skulle vår datter vaksineres i neste uke, men vi har takket nei nå i første omgang. Tenker at vi fortsatt har et par år på oss. Regner med at vi til slutt kommer til å gi gardasil 9, men ønsker å vente litt for å se om det dukker opp noen ukjente bivirkninger. Anonymkode: fa19f...0af
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Etter planen skulle vår datter vaksineres i neste uke, men vi har takket nei nå i første omgang. Tenker at vi fortsatt har et par år på oss. Regner med at vi til slutt kommer til å gi gardasil 9, men ønsker å vente litt for å se om det dukker opp noen ukjente bivirkninger. Anonymkode: fa19f...0af Jeg lurer på det samme. Skal evt vaksinere før hun blir 14 da pga 2 doser. 2 doser er mye billigere enn 3 doser (takk for link til hun første som svarte) Hi Anonymkode: 9de28...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå