Gå til innhold

Evnerike barn og iq

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ikke utelukkende dreier seg om IQ, men hvor høh iq skal et barn ha før det er nærliggende å tenke at barne er begavet/evnerikt?

Anonymkode: b3f50...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjettet 2 standardavvik over gjennomsnitt- dvs 130 eller mer målt med Wechslers tester (Eks WISC). 

Skrevet

For å kategoriseres som evnerik, er det som Lommerusk beskriver, to standardavvik over gjennomsnittet, som tilsvarer 130. 

Anonymkode: dd719...b6a

Skrevet

130 gjelder det voksne også? Jeg tenker på Mensa sin iq test.

Anonymkode: aa7fe...c56

Skrevet
38 minutes ago, Anonym bruker said:

130 gjelder det voksne også? Jeg tenker på Mensa sin iq test.

Anonymkode: aa7fe...c56

Det er sikkert et litt ulikt gjennomsnitt i de ulike aldersgruppene ;) Så en score på 130 for et barn betyr (skal bety) at det ligger 2 standardavvik over snitt i sin aldersgruppe.

Anonymkode: 87443...9d1

Skrevet

Det er ikke alle evnerike barn som har en fullskala iq på over 130, faktisk er dette unntak heller enn regel. Mange har lavere tempo eller arbeisminne - typisk for evnerike barn er en "berg-og-dalbane" profil. Men GAI, som er mål for rene intellektuelle evner (G), er gjerne over 130. Igjen, også her er det unntak - noen har ekstremt bra romlig sans og kan score 140-145 her, mens verbal-logikken kanskje ligger på 110-115. Likevel er barnet evnerikt.

Anonymkode: 37d5b...25f

Skrevet

Over gjennomsnittet 110-120

Begavet 120-130

Høy begavet 130-> (mensa)

Anonymkode: b3db8...e51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...