Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 I min sønns klasse skulle vi ha en sosial foreldresammenkomst for å bli litt bedre kjent. Jeg bor på et forholdsvis snobbete sted i Oslo og alle damene er sylslanke, pene damer med toppjobber og spisse albuer. Jeg har for så vidt også en god jobb, men jeg er stille og sjenert, overvektig og har ikke et pent utseende. På denne foreldremiddagen ble jeg sittende ytterst ved bordet. Damen ved siden av meg satte seg og snudde stolen sin slik at hun ble sittende med ryggen til meg og vendt mot de andre rundt bordet. Så der satt jeg ytterst ved bordet og så rett inn i ryggen til hun ved siden av meg og ble totalt oversett hele kvelden. Jeg ble så ydmyket og jeg fikk meg ikke til å si noe til henne. Hva skulle jeg sagt? Hva ville dere gjort? Det var umulig å få snakket med noen i løpet av hele kvelden. Gikk hjem og har aldri deltatt på noe sosialt i den klassen siden. Følte meg så utstøtt. Anonymkode: 53916...7be
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Satt det ingen på andre siden av bordet du kunne snakke med da, rett ovenfor deg? Jeg skjønner godt at du ble lei deg da, det var skikkelig ufin oppførsel av hun som satt siden av deg. Men du må ikke miste all selvtillit, det en dame gjorde betyr ikke at ingen av damene vil snakke med deg. Anonymkode: e28d4...b6b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 Tydelig at damen ved siden av deg mangler antenner, i alle fall. Anonymkode: b721c...a63
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 "Skal vi bytte plasser før desserten? Kunne vært greit å bli kjent med noen flere enn denne ryggen her som ikke vil snakke med meg" Nei, jeg hadde nok ikke turt å si det, men det hadde vært gøy å tørre det. Anonymkode: e28d4...b6b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 Satt det ingen på den andre siden av bordet? Da hadde jeg flyttet meg dit tror jeg. Alternativet hadde vært å lene seg så mye frem at jeg kunne prate forbi hun som satt ved siden av meg. Det var uansett bare en mor fra klassen som oppførte seg litt ufint. Kom tidlig neste gang og kapre en plass i midten. Anonymkode: 8199d...863
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 Så utrolig trist lesning dette var! Jeg kan kjenne meg litt igjen i det du skriver. I barnehagen til sønnen min har vi det jeg bare kaller for "eliten". De flotte damene med toppjobber. Jeg er tjukk, student og sliten. Og jeg ser sliten ut. Henter og leverer i joggebuksa mens jeg har lesesaler og er skikkelig shabby. Det er jo min egen feil, men jeg orker ikke. Heldigvis er eliten veldig veldig imøtekommende og hyggelige, så når det er foreldrefrokoster eller andre sammenkomster blir jeg alltid inkludert på en eller annen måte, selvom jeg ikke føler meg like bra som dem får jeg aldri følelsen av at ikke jeg er bra nok. Synes det var grusomt å lese om ditt møte med "eliten". Skjønner godt at ikke du deltar på noe mer. Håper bare ikke dette går utover barnet ditt. Har du ellers en grei omgangskrets? Klem Anonymkode: c1b84...26d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 Frekkas! Ikke så særlig smart dame det der! Neste gang driter du i henne og setter deg et sted hvor du kan prate m flere. Anonymkode: 3b3d7...2d5
the amazing spidermamma Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 Jeg tror jeg ville vurdert grundig om jeg hadde villet at barnet mitt skulle vokse opp på et sted hvor dette er vanlig oppførsel - hvis det er det, da. Tro hva slags holdninger de viderefører til barna sine...?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 Å, sånne mennesker er bare helt ufordragelige. Du er tusen ganger bedre enn henne. Jeg vet ikke om jeg selv kanskje er en sånn "elite"-dame, men jeg inkluderer da alle og er interessert i alle jeg er i sosialt lag med. Men ikke slutt å delta på slike kvelder. Du kommer inn i dette etter hvert. Neste gang setter du deg et annet sted, eller du flytter deg rundt bordet hvis du opplever en sånn rygg igjen. Du kan faktisk også si ett eller annet "jeg setter meg heller her jeg, for jeg ble litt utenfor der borte". Tips når man mingler: Bare still masse spørsmål, og i sånne mamma.-settinger: spesielt om barna deres, da har du praten gående. Anonymkode: 3cde7...af1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #10 Skrevet 13. september 2017 Er faktisk uenig i at det bare var en mor i klassen som gjorde dette. Alle som satt i nærheten, eller hadde øynene med seg gjorde dette. Og det er ikke greit. Det er vanskelig å gjøre noe konkret i din nevnte situasjon. Glem hendelsen, ta initiativ og f.eks inviter noen av de du syntes virket hyggelig med på noe sosialt. Du kan ikke sitte på gjerdet å synes synd på deg selv. Da kommer du nok desverre aldri til å få innpass. Ta ansvar for degselv. Anonymkode: 0ea34...d1d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #11 Skrevet 13. september 2017 Til dere som føler dere utilpass fordi dere har noen kilo for mye. Dere som kvier dere for "elitedamer". Slutt med det. Jeg er en "elitedame", og jeg ofrer ikke en tanke på om de jeg snakker med er tynne eller ei. Jeg sliter langt mer med mennesker som er kjedelige, sytende, fordømmende, selvsentrert osv.. Disse egenskapene kommer ikke frem før jeg snakker og blir kjent med folk. Innpakningen gir jeg, og helt sikkert mange med meg f.. i. Begrensningene dere skaper for dere seg på grunn av overvekt, er nok ofte kun i deres eget hode. Anonymkode: 0ea34...d1d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #12 Skrevet 13. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er faktisk uenig i at det bare var en mor i klassen som gjorde dette. Alle som satt i nærheten, eller hadde øynene med seg gjorde dette. Og det er ikke greit. Det er vanskelig å gjøre noe konkret i din nevnte situasjon. Glem hendelsen, ta initiativ og f.eks inviter noen av de du syntes virket hyggelig med på noe sosialt. Du kan ikke sitte på gjerdet å synes synd på deg selv. Da kommer du nok desverre aldri til å få innpass. Ta ansvar for degselv. Anonymkode: 0ea34...d1d Signerer. Å sitte og se på utestengning uten å si fra er å delta i utestengningen. Vi har også sånne foreldre på begge aktiviteter til barna. Jeg har mastergrad og er slank, men ikke a4-bygdemenneske slik mange er her. Jeg er også eneste utlendingen i foreldregruppa. Møtte ofte utestengning, "eyeroll" til mine bidrag til felles samtale, rare blikk osv. Velger å omgås disse foreldrene minst mulig og holder meg mest for meg selv. Anonymkode: c58cc...84b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #13 Skrevet 13. september 2017 Frekt og i grunn flaut på denne damens vegne. Er settet sted du vil at dine barn skal vokse opp? Vi bodde på Oslo vest, men fant ut at vi ikke ønsket at barna skulle vokse opp der. Vi har flyttet til en annen kant av landet (uten at jeg tror man må flytte så langt). Anonymkode: 8d5b5...d2e
Fru Banderas Skrevet 13. september 2017 #14 Skrevet 13. september 2017 Jeg hadde blitt mer bekymret av tanken på å la barn vokse opp med avkommet til disse fjolsa. Hva slags miljø blir det?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #15 Skrevet 13. september 2017 Dette er jo bare nok et bevis på at dannethet kommer med verken utseende, økonomisk status eller type jobb. Dannethet kommer med kunnskap og personlig integritet. Heldigvis for oss "mindre bemidlede" er dette helt gratis 😊 Anonymkode: f6a7f...2da
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #16 Skrevet 13. september 2017 Huff, får helt magesår av sånne folk. Ikke så lett å takle for man blir jo helt satt ut at voksne folk oppfører seg slikt. Nå har ikke jeg opplevd det samme noen gang, men har opplevd at jeg har følt seg utenfor i en gjeng. Nå har jeg spisse albuer og mye humor så jeg bøller meg fint frem likevel. Her hadde jeg nok lyttet til samtalen rundt bordet og rett og slett bøllet meg frem. Jeg bruker å komme med en humoristisk betrakning eller kommentar (ofte slik at de som prater blir litt satt ut av freidigheten). Ofte plukker noen opp den tråden å så er jeg plutselig med i samtalen. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, mulig det er bare en "evne" jeg har 😀 mitt hemmelige våpen lissom 😂 skjønner at det ikke er like lett for alle 😜 Anonymkode: fe6e9...7d2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #17 Skrevet 13. september 2017 Tenk deg at du blir plassert ved et bord. Du er ganske sjenert og har litt sossial angst. På den ene siden av deg sitter en dame du vet er hyggelig og som datteren din leker mye med. I tillegg sitter det en litt høylydt og morsom dame 2 stoler vekk som stadig får alle til å le. På den andre siden sitter det en sur dame med armene i kors som du ikke aner hvem er. Hun har ikke hilst på deg da du satte deg og svarer bare med enstavelsesord når du snakker til henne. Hvor ville fokuset ditt vært resten av middagen? Ville du brukt tiden på å forsøke å være hyggelig mot den avvisende damen på enden eller ville du forsøkt å å bli kjent med de hyggelige damene på den andre siden? Anonymkode: 8199d...863
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #18 Skrevet 13. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tenk deg at du blir plassert ved et bord. Du er ganske sjenert og har litt sossial angst. På den ene siden av deg sitter en dame du vet er hyggelig og som datteren din leker mye med. I tillegg sitter det en litt høylydt og morsom dame 2 stoler vekk som stadig får alle til å le. På den andre siden sitter det en sur dame med armene i kors som du ikke aner hvem er. Hun har ikke hilst på deg da du satte deg og svarer bare med enstavelsesord når du snakker til henne. Hvor ville fokuset ditt vært resten av middagen? Ville du brukt tiden på å forsøke å være hyggelig mot den avvisende damen på enden eller ville du forsøkt å å bli kjent med de hyggelige damene på den andre siden? Anonymkode: 8199d...863 Hvilket eventyr har du lest nå? Anonymkode: 66012...9f2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #19 Skrevet 13. september 2017 Har hørt om at det er sånne foreldrefester på vestkanten. Men er det nødvendig? Det er jo viktigere at barna trives sammen enn de voksne. Og på fritiden håper jeg både du og barnet har fritidsinteresser hvor dere møter hyggelige mennesker som liker dere som dere er. 😊 Hadde ikke passet inn på en sånn fest jeg heller. Er veltrent, men verken klær, utseende eller interesser hadde vært sammenfallende med flertallet. Anonymkode: a8218...74c
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvilket eventyr har du lest nå? Anonymkode: 66012...9f2 Ofte vil det være omtrent slik den "grusomme" damen som snudde ryggen til hi oppfattet situasjonen. Anonymkode: 8199d...863
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #21 Skrevet 13. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Til dere som føler dere utilpass fordi dere har noen kilo for mye. Dere som kvier dere for "elitedamer". Slutt med det. Jeg er en "elitedame", og jeg ofrer ikke en tanke på om de jeg snakker med er tynne eller ei. Jeg sliter langt mer med mennesker som er kjedelige, sytende, fordømmende, selvsentrert osv.. Disse egenskapene kommer ikke frem før jeg snakker og blir kjent med folk. Innpakningen gir jeg, og helt sikkert mange med meg f.. i. Begrensningene dere skaper for dere seg på grunn av overvekt, er nok ofte kun i deres eget hode. Anonymkode: 0ea34...d1d Hva er en elitedame? Anonymkode: a2250...8af
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #22 Skrevet 13. september 2017 Jeg er faktisk skuffet over hvor lite andre tar ansvar. En ting er hun som snur ryggen til. Hun må virkelig mangle noe og HI var veldig uheldig som havnet ved siden av henne. Men om det bare var hun som var teit så kunne HI ha hatt en flott kveld. Vi er i et nærmiljø der det er noen som ikke er så gode i norsk. De synes dermed det er vanskelig å gå bort til grupper som allerede har etablert en samtale på norsk. Når jeg er på slike sammenstelninger passer jeg alltid på å ha et blikk på om noen sitter alene. Er det noen som gjør det setter jeg meg der og snakker med vedkommende. Det som skuffer meg er at jeg er den eneste som gjør dette. Kommer jeg sent er det ingen andre som har tatt ansvar. Synes det er veldig merkelig at så få tar ansvar for å fange opp de som sitter alene. Er det rart at folk er ensomme?? Anonymkode: ca3e5...798
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #23 Skrevet 13. september 2017 og jeg er sjenert og usikker så for meg koster det veldig mye å gå bort slik til fremmede, men det er jo ikke aktuelt å ikke gjøre det og la noen sitte alene Anonymkode: ca3e5...798
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #24 Skrevet 13. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: I min sønns klasse skulle vi ha en sosial foreldresammenkomst for å bli litt bedre kjent. Jeg bor på et forholdsvis snobbete sted i Oslo og alle damene er sylslanke, pene damer med toppjobber og spisse albuer. Jeg har for så vidt også en god jobb, men jeg er stille og sjenert, overvektig og har ikke et pent utseende. På denne foreldremiddagen ble jeg sittende ytterst ved bordet. Damen ved siden av meg satte seg og snudde stolen sin slik at hun ble sittende med ryggen til meg og vendt mot de andre rundt bordet. Så der satt jeg ytterst ved bordet og så rett inn i ryggen til hun ved siden av meg og ble totalt oversett hele kvelden. Jeg ble så ydmyket og jeg fikk meg ikke til å si noe til henne. Hva skulle jeg sagt? Hva ville dere gjort? Det var umulig å få snakket med noen i løpet av hele kvelden. Gikk hjem og har aldri deltatt på noe sosialt i den klassen siden. Følte meg så utstøtt. Anonymkode: 53916...7be Huff. Jeg hadde flyttet. Ikke søren om jeg ville latt barna mine vokse opp i et miljø hvor majoriteten av barna hadde hatt slike foreldre. Da kan man jo regne med at de viderefører den holdningen til barna sine... Vi solgte huset og flyttet med barna til en annen kant av byen da de begynte i skolen. Nettopp pga av en majoritet av ufordragelige søkkrike foreldre, men ufordragelige barn. Miljøet hadde ikke et snev av mangfold. Foreldrene konkurrerte om dyrest bil, dyrest hus, dyrest klær og ikke minst hvem som hadde best bekjentskapsskrets og kontakter. Veldig nippe-til-glasset-overfladisk-skryt. Anonymkode: d55d2...253
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #25 Skrevet 13. september 2017 Utrolig trist lesning, klem til deg 😊 Er selv i en situasjon der jeg er bedt i mammakveld på fredag, lett mat og alkohol....Har sterk sosial angst, og har lyst å trekke meg. Vet at mange kjenner hverandre fra før også. Jeg er ikke i jobb, ikke politisk engasjert, ikke samfunnsengasjert, har ikke noe jeg brenner for eller er flink i. Hvordan skal jeg passe inn, og hva skal jeg bidra med i samtalene...? Har ok utseende og god klesstil. Er nok en av de eldste mammaene. Har lett for å drikke for mye i slike sammenkomster. Føler presset om å passe inn og stille opp og representere mitt barn på en god måte, men har ikke lyst. Trives best hjemme med familie. Er faktisk redd det kan gå ut over mitt barn dersom jeg ikke kommer og deltar. Skremmende at voksne mennesker kan oppføre seg slik! Er det rart det blir mobbing og utestenging...? Ser at trenden nå er å være sosial på alle arenaer; på jobb, barnehage, skole, idrett, venninner, klubber osv.... Veldig synd for oss som ikke har sosiale ferdigheter, og dette da blir veldig synlig og avslørende. Var bedre før når kravene ikke var så høye! Anonymkode: 829ba...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå