Gå til innhold

forstehjem og kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente som er 19 år og er sammen med ei på 15 år. Vi har et langdistanse på 9 timer. Kjæresten min bor i forster hjem og forsterforeldene synes forholdet våres er feil. Dem mener det ikke er riktig. Jeg og kjæresten min elsker hverandre og vi har vært sammen i 4 måneder. Problemet er at jeg vil at forsterforeldrene skal møte meg for å kanskje gi meg en sjans. Jeg og kjæresten for ikke lov til å snakke sammen eller møte hverandre. Jeg skal inn i forsvaret så gjør det vanskelig for meg og kjæresten å møte hverandre uten lov. 

Hvordan kan vi løse opp i dette, når foreldrene ikke vil snakke med meg eller møte meg? 

Blir det en forskjell når henne fyller 16 år? 
Har hu andre rettigheter da?
kan barnevernet hjelpe oss med dette?

Anonymkode: 3ac55...195

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg unna til hun er 16 år. Om dere har hatt sex så kan du straffes med fengsel for å ha hatt sex med en under den seksuelle lavalderen.

Jeg mener fosterforeldrene hennes gjør det riktige så lenge hun er under den seksuelle lavalderen. Dere "har vært sammen" i fire måneder, men bor ni timer unna hverandre? Hvordan har dere møttes og hvor mange ganger har dere egentlig møtt hverandre? Hvorfor mener hennes fosterforeldre at du ikke er bra for henne?

Du er 19 år, det er et år eller mer siden du ble myndig, dvs. du bør ha forståelse både for det å ha en så mye yngre kjærest, og det at det er straffbart for deg om du har sex med henne. Du må oppføre deg voksent.

Hun er i en sårbar situasjon, hold deg unna eller hold kontakten på et helt platonisk nivå minst til hun er fylt 16 år.

Anonymkode: 8ade3...91c

Skrevet

Et 15 år gammelt fosterbarn er sårbart og kan nok fort forveksle oppmerksomhet med kjærlighet.

Du skal nok være svært forsiktig med å innlede noe mer med henne akkurat slik situasjonen er nå. 4 års aldersforskjell er dessuten ganske mye nå, men ikke fullt så mye om noen år.

Skrevet

Enig med de 2 over meg her

Anonymkode: 73957...09b

Skrevet

Du er 19 år gammel og burde forstå dette altså.

Hun er et barn enda, under den seksuelle lavalder og også et sårbart barn siden hun bor i fosterhjem.

Jeg tviler ikke på at du er forelsket, men har du respekt for henne venter du til hun blir eldre.

Og du, fosterhjem skrives uten R. 

Anonymkode: 8a362...1e5

Skrevet

Her regner jeg med at de synes det er feil fordi dere begge er jenter kombinert med alder. Kanskje ligger det en historie til grunn her også. 

Mange vil hevde at siden du er 19 og hun 14 er du for gammel og for moden for henne, og at du burde la det bero noen år. Det kan godt hende er rett, men det er vanskelig for oss å si noe om. 

Om dette går kun på legning og fosterforeldrene ønsker å stikke kjepper i hjulene pga det kan det hende det går an å ta det opp med barnevernet. Fosterforeldre bør og skal ikke diskriminere pga dette.

Ingen av oss veit deres historie, men ei 14 åring i barnevernets omsorg har det nok ikke lett. Kanskje trenger hun noen ved sin side som er der for henne, kanskje trenger hun litt skjerming og tid til å bare være seg. Å øke konfliktnivå med fosterforeldre/barnevern etc kan potensielt være til større belastning for henne nå enn det hun trenger. (selv om hun ikke ser det sjøl). 

Du sier du skal i militæret nå. Kanskje ta en slags pause i kjæresteforholdet, men fortsett vennskapet dette året som kommer, og se hvor dere begge er når du er ferdig?

Anonymkode: 6f1e6...937

Skrevet

synes ikke 4 år er mye, var selv 15 når jeg hadde min første jentekjæreste som da var 19, synes egentlig ikke at de kan nekte dere. er de mot at hun er lebisk eller bare alderforskjellen?

Anonymkode: 89721...20c

Skrevet

Gutt eller jente: datteren min ville nok fått beskjed om at dersom dette er den store, ekte kjærligheten så kan dere vente til hun ihvertfall er 16 år. Ville nok foretrukket enda eldre. For å si det sånn! Jeg ville stilt store spørsmålstegn til en voksen person som innleder et kjærlighetsforhold med noen som går på ungdomsskolen og bare så vidt er konfirmert. 

15 og 19 år er veldig stor forskjell. Tenk på alt du har opplevd og gjort fra du var 15 til nå! Du har gjort deg veldig mange erfaringer fra da til nå, og disse har ikke hun enda. I så ung alder er fire år mye; og du vil lett få en maktposisjon overfor denne jenta. 

Så hva med å bare vente på henne? Ekte kjærlighet tåler det!

Anonymkode: 6ec28...07d

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutt eller jente: datteren min ville nok fått beskjed om at dersom dette er den store, ekte kjærligheten så kan dere vente til hun ihvertfall er 16 år. Ville nok foretrukket enda eldre. For å si det sånn! Jeg ville stilt store spørsmålstegn til en voksen person som innleder et kjærlighetsforhold med noen som går på ungdomsskolen og bare så vidt er konfirmert. 

15 og 19 år er veldig stor forskjell. Tenk på alt du har opplevd og gjort fra du var 15 til nå! Du har gjort deg veldig mange erfaringer fra da til nå, og disse har ikke hun enda. I så ung alder er fire år mye; og du vil lett få en maktposisjon overfor denne jenta. 

Så hva med å bare vente på henne? Ekte kjærlighet tåler det!

Anonymkode: 6ec28...07d

Veldig enig i dette.

Hun går på ungdomsskolen enda!

Jeg har selv barn på videregående og har sett på nært hold den enorme utviklingen man går gjennom siste året på ungdomsskolen og første på videregående, det skjer så utrolig mye fra 15 til 17 år, det er helt merkelig å se. På alle områder går de fra å være barn i hodet til å bli nesten voksne, hvordan de tenker, reflekterer, handler, det er en vannvittig utvikling. 

Reis i militæret og la jenta få et år på seg, hun kommer til å modnes veldig og er det ekte kjærlighet tåler det dette året fra hverandre. 

Anonymkode: 8a362...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...