Gå til innhold

Gutt på 3 som er "hypokonder"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som fylte 3 i sommer har plutselig begynt å ha så "vondt" overalt. 

"Jeg har så vondt i kneet". 

"Jeg har så vondt i kroppen". 

"Jeg har så vondt i rumpa!" 

Ja, noe er det hele tiden. Han krever enormt mye oppmerksomhet til vanlig, så jeg prøver å gi han passe mye oppmerksomhet. Noen som har tanker om hva dette kan skyldes? 

Anonymkode: 4ebb2...f3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe i livet hans som har endret seg i det siste? Eller noe som kan oppleves som ustabilt?

Anonymkode: b9327...867

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe i livet hans som har endret seg i det siste? Eller noe som kan oppleves som ustabilt?

Hmmm, det tror jeg ikke. Men når jeg tenker meg om, så har han gjort det siden han begynte i barnehage (på ny avdeling) etter ferien. Bare at det blir mer og mer. 

HI 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm, det tror jeg ikke. Men når jeg tenker meg om, så har han gjort det siden han begynte i barnehage (på ny avdeling) etter ferien. Bare at det blir mer og mer. 

HI 

Hvordan har han det egentlig i barnehagen? Fungerer alt som det skal? Jeg hadde tatt opp bekymringen med ped. leder.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan har han det egentlig i barnehagen? Fungerer alt som det skal? Jeg hadde tatt opp bekymringen med ped. leder.

Han trives usedvanlig godt. Han vil gjerne dra i barnehagen, og det er ikke alltid han har lyst til å dra hjem. Nå høres det kanskje ut som det er fælt hjemme, hehe, men det tror jeg ikke. Jeg tror bare at han koser seg veldig i barnehagen. 

Hi 

Skrevet

Kanskje du bør ta han med til lege før du avskriver et barn som nettopp (!) har fullt tre som hypokonder?!

Skrevet

Skriv  ned  hvor  han har vondt og se om du kan se et mønster. 

Han begynner å bli "stor" og bevist på  kropp. 

Anonymkode: e59d9...66b

Skrevet
5 minutter siden, PartyOfFour skrev:

Kanskje du bør ta han med til lege før du avskriver et barn som nettopp (!) har fullt tre som hypokonder?!

Er du helt frisk selv? 

Jeg skriver "hypokonder", med hermetegn, for å kort oppsummere at han snakker om å ha vondt steder som han åpenbart ikke har vondt siden det skifter mellom alle kroppsdeler i løpet av en ettermiddag. Han har vondt i håret også, hvis det kan bidra til å illustrere poenget mitt. 

Hi 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skriv  ned  hvor  han har vondt og se om du kan se et mønster. 

Han begynner å bli "stor" og bevist på  kropp. 

Anonymkode: e59d9...66b

Takk for tips. Ja, jeg har vært innom tanken på at det kan henge sammen med det. 

Hi 

Skrevet

"Vondter" kan ofte tyde på stress eller at noe er vanskelig. Du sier han har begynt i barnehagen og trives, jeg sier ikke at han mistrives eller noe sånt, men det er en stor overgang for en liten gutt å begynne i barnehagen. Det å være borte fra de han kjenner aller mest samt at rutiner endres - det kan ta tid å omjustere seg. Ofte kan også barn gå inn i en rolle som de kjenner godt, ved å si at det er "vondt i magen" så er de sikret trøst og oppmerksomhet fra foreldrene når de "endelig" har dem for hånden. :)

Mitt råd, lek med dukker/bamser om det å gå i barnehagen. Kanskje du får noen pekepinner fra ham om hvordan han _egentlig_ har det ettersom små barn uttrykker seg igjennom lek :) 

Anonymkode: 9bd3f...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...