Gå til innhold

Levering i bhg - hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 1.5år som begynte i bhg for 3.5 uker siden. Han er fortsatt utrygg ved levering, og på de voksne på andre avdelinger enn sin egen (på ettermiddag er avdelingene slått sammen og ikke alltid noen av "hans" voksne som har senvakt), og sutrer og klamrer seg fast i meg noen dager, spesielt denne uka (forrige uke var det bedre de siste tre dagene). De ansatte i bhg og styrer sier selv at de ser han er mer usikker og bruker lengre tid enn mange av de andre barna. 

Når jeg leverer pleier jeg beregne litt god tid (10-15min), selv om jeg bare trenger 5 min på å få av yttertøy, legge på plass matboks, og hjelpe med håndvask. Gjør jeg det verre for han ved å bli igjen i noen minutter før jeg går (prøver få han igang med lek)? Syns det virker litt "kaldt" å stikke med en gang jeg har dyttet han innenfor døra, men jeg ønsker ikke å bare gjøre avskjeden verre for han for min egen del heller.. Noen råd til meg? 

Anonymkode: 66e27...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du utsetter bare det uungåelige. Du gir ham et håp om at du skal være der, noe du ikke skal. 

Kle av ham, gi ham en god kos, SMIL, og lever ham til den voksne han kjenner best. Ikke hal ut tiden med å gi ham falske forhåpninger. Om du vil være litt i barnehagen kan du heller gjøre det når du henter ham. 

Vis med hele deg at du syns det er helt fint å levere ham i barnehagen, smil og vink og gå selvsikkert ut. Ingenting gjør barna mer usikker enn usikre foreldre som viser at de er lei seg. 

Anonymkode: 5cd41...fb6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du utsetter bare det uungåelige. Du gir ham et håp om at du skal være der, noe du ikke skal. 

Kle av ham, gi ham en god kos, SMIL, og lever ham til den voksne han kjenner best. Ikke hal ut tiden med å gi ham falske forhåpninger. Om du vil være litt i barnehagen kan du heller gjøre det når du henter ham. 

Vis med hele deg at du syns det er helt fint å levere ham i barnehagen, smil og vink og gå selvsikkert ut. Ingenting gjør barna mer usikker enn usikre foreldre som viser at de er lei seg. 

Jeg får ikke hentet han selv pga arbeidstiden min. Når kontakten hans er den som tar imot får jeg en del info om hvordan ting går, hun har nok skjønt at det er den beste muligheten for å få snakket med mrg. Når pappan henter er det ofte for sent for at noen på hans avdeling jobber, og dermed er det ingen på jobb som kan fortelle noe om dagen (eneste vi da kan se selv er på liste over hvor lenge barna har sovet, samt sjekke matpakka om han har spist bra til lunsj). 

Prøver være selvsikker og positiv når jeg går, det bruker gå ganske greit underveis på dagen så jeg vet at selvom han gråter når jeg går så betyr ikke det at han har en fæl dag (idag hadde de feks brannbil på besøk, ser for meg at min brannmann Sam-fan må ha syntes det var utrolig stas). I tillegg er jeg veldig trygg på de ansatte og barnehagen generelt (den har topp rykte, og mange foreldre misunner oss som fikk plass der).

Men blir dumt å gjøre ting verre for han pga mitt behov for "First hand"info.. 

Skrevet

sønnen min er 5 år å klamrer seg fortsatt til meg med levering,det som gjør leveringen litt lettere er de dagene jeg går kjapt.Jeg henger på plass sekken,finner innesko.leverer han til en av de få han er tryggest på,gir hadet kos å går med en gang. De dagene jeg har brukt lengre tid på levering så hylskriker han og klamrer seg fast til meg så de voksne må holde han igjen når jeg går,å det er ikke noe kjekt å se på :S

Anonymkode: ad2f3...788

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ikke hentet han selv pga arbeidstiden min. Når kontakten hans er den som tar imot får jeg en del info om hvordan ting går, hun har nok skjønt at det er den beste muligheten for å få snakket med mrg. Når pappan henter er det ofte for sent for at noen på hans avdeling jobber, og dermed er det ingen på jobb som kan fortelle noe om dagen (eneste vi da kan se selv er på liste over hvor lenge barna har sovet, samt sjekke matpakka om han har spist bra til lunsj). 

Prøver være selvsikker og positiv når jeg går, det bruker gå ganske greit underveis på dagen så jeg vet at selvom han gråter når jeg går så betyr ikke det at han har en fæl dag (idag hadde de feks brannbil på besøk, ser for meg at min brannmann Sam-fan må ha syntes det var utrolig stas). I tillegg er jeg veldig trygg på de ansatte og barnehagen generelt (den har topp rykte, og mange foreldre misunner oss som fikk plass der).

Men blir dumt å gjøre ting verre for han pga mitt behov for "First hand"info.. 

Synes det er dårlig at du ikke får beskjed om dagen hans selv om dere henter sent.I barnehagen jeg jobbet i så var det også sånn at når foreldre kom så var det ingen ansatte igjen fra rett avdeling,men før sistemann på den avdelingen gikk hjem så skrev hun gjerne litt om hvordan dagen til det barnet hadde vært og tatt med om de hadde gjort på noe spesielt gøy den dagen.Så ble dette fortalt til foreldrene når de kom. På den måten fikk likevel foreldre litt infomasjon om dagen til barnet sitt.

Anonymkode: ad2f3...788

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med denne, og legger til at: husk å forsikre han om at det er et "på gjensyn". Forsikre han om at han blir hentet igjen. 

Tilbakemelding skal du ha enten du henter 14:00 eller 17:00, og uavhengig om noen på hans avdeling er der eller ei! 

Anonymkode: 4fd65...0b5

Skrevet

Det er lurt å ikke være der for lenge. Men det viktigste er at når du har sagt du skal gå, så går du. Ikke ombestem deg og vent litt til hvis barnet griner, det er superviktig. Det er og viktig at uansett hva du tenker om de ansatte eller at du synes det er fælt å levere når han griner, så må du ikke vise det. Vis at du stoler på de ansatte og at han er trygg der. Vis for all del ikke at du synes det er vanskelig å gå. Lever barnet til den ansatte, ikke la den ansatte måtte ta barnet ut fra armene dine. Det kan gjøre barn veldig usikker.

Hilsen pedleder på småbarnsavdeling som er midt oppi tilvenninger om dagen

Anonymkode: aa8c2...19f

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lurt å ikke være der for lenge. Men det viktigste er at når du har sagt du skal gå, så går du. Ikke ombestem deg og vent litt til hvis barnet griner, det er superviktig. Det er og viktig at uansett hva du tenker om de ansatte eller at du synes det er fælt å levere når han griner, så må du ikke vise det. Vis at du stoler på de ansatte og at han er trygg der. Vis for all del ikke at du synes det er vanskelig å gå. Lever barnet til den ansatte, ikke la den ansatte måtte ta barnet ut fra armene dine. Det kan gjøre barn veldig usikker.

Hilsen pedleder på småbarnsavdeling som er midt oppi tilvenninger om dagen

Anonymkode: aa8c2...19f

Takk, jeg tror det er den eneste tingen jeg føler går som planlagt. Sier omtrent det samme hver dag når jeg går ("nå må mamma gå på jobben sin, og så skal xxxxxx passe på deg. Pappa kommer og henter deg senere. Kos deg vennen, hadee") og stort smil. Noen ganger tar de han til vinduet for å vinke, og jeg ser at allerede da (30sek) har han sluttet å gråte. 

Synes det er fælt at han er så usikker, men hører at gråten siste halvannen uke har endret seg fra "hysterisk/livredd" til mer "vil ikke at mamma skal gå".. Føles ut som fremskritt og gjør det heldigvis litt lettere 😊

Skrevet

Og jeg er helt uenig med de over her. Jeg opplever at de dagene jeg tar meg tid til levering, og blir der ril barnet kommer i lek, så går avskjeden mye lettere. Jeg har tre barnehagebarn. Eldste har perioder der hun trenger å "kose ferdig" med mamma før jeg går, så prøver å beregne nok tid til dette.

Skrevet
40 minutter siden, Appelsinpiken skrev:

Og jeg er helt uenig med de over her. Jeg opplever at de dagene jeg tar meg tid til levering, og blir der ril barnet kommer i lek, så går avskjeden mye lettere. Jeg har tre barnehagebarn. Eldste har perioder der hun trenger å "kose ferdig" med mamma før jeg går, så prøver å beregne nok tid til dette.

Og hva om "kose ferdig" varer 30 minutter?

Anonymkode: 16e88...806

Skrevet
5 timer siden, Appelsinpiken skrev:

Er det jeg også har tenkt, har alltid fått høre at det er bra om barnet har komt igang med leken før man går. (Man sier selvsagt hade likevel).. Men er usikker. Idag prøvde vi "fort og gæli", og måtte hente tre timer senere da bhg sa han bare hadde sutret hele tiden så de trodde kanskje han var syk/begynte bli det (men har vært energisk og blid som en sol resten av dagen).. Trenger ikke ha sammenheng selvsagt men det har ikke skjedd de andre dagene når jeg har brukt tid, da har han roet seg fort og vært blid resten av tiden. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva om "kose ferdig" varer 30 minutter?

Anonymkode: 16e88...806

Vi snakker og forbereder på at nå må vi kose ferdig fordi mamma må dra. Må jeg dra, så må jeg dra, men har ikke vært noe problem til nå. Koser, og så velger hun hvilken lek eller aktivitet hun vil igang med, og så hjelper jeg henne med det. Vinker og drar.

Skrevet

Her leverer vi i gangen og levering tar max 3 min, enten han griner eller ei. Det går jo alltid over når jeg er ute av syne. Om jeg er der i 3 min eller 3 timer spiller jo ingen rolle. 

Anonymkode: c4936...6b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...