Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Skal ut i praksis som barnevernspedagog i januar. Tidligere i år anmeldte jeg far til mine 2 barn for vold mot det ene barnet. (Han har lite samvær, og under spesielle vilkår?) Ifm med dette, sendte politiet en rutinemessig melding til barnevernet, og de har nå opprettet undersøkelsesak. Det innebærer bl.a. samtale med hver av oss foreldre, hjemmebesøk hos meg, og samtale med barna. Føler at det er mer meg de ser på, enn far som er anmeldt. Men de vil vel ha hele bildet.. Uansett, tror dere at sjansen for å få praksisplass i akkurat denne barnevernstjenesten er utelukket nå pga undersøkelsessaken? De prøver jo å unngå at man får praksis til et sted som ligger oss nært, men dette er jo ikke det samme eller? Anonymkode: f3f63...bf2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal ut i praksis som barnevernspedagog i januar. Tidligere i år anmeldte jeg far til mine 2 barn for vold mot det ene barnet. (Han har lite samvær, og under spesielle vilkår?) Ifm med dette, sendte politiet en rutinemessig melding til barnevernet, og de har nå opprettet undersøkelsesak. Det innebærer bl.a. samtale med hver av oss foreldre, hjemmebesøk hos meg, og samtale med barna. Føler at det er mer meg de ser på, enn far som er anmeldt. Men de vil vel ha hele bildet.. Uansett, tror dere at sjansen for å få praksisplass i akkurat denne barnevernstjenesten er utelukket nå pga undersøkelsessaken? De prøver jo å unngå at man får praksis til et sted som ligger oss nært, men dette er jo ikke det samme eller? Anonymkode: f3f63...bf2 Ja, vil tro at det utelukker praksis hos dem så lenge saken pågår, noe annet hadde gjort dem inhabile. Hva med et annet kontor? Anonymkode: 02849...eb4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Her jeg jobber får man verken praksis eller jobb dersom det har vært eller er undersøkelse / tiltakssak. Hos oss hadde du vært utelukket Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her jeg jobber får man verken praksis eller jobb dersom det har vært eller er undersøkelse / tiltakssak. Hos oss hadde du vært utelukket Anonymkode: 4ba80...a82 Kan jeg spørre hvor du jobber? Huff, nå ble jeg lei meg...:( Er det virkelig så sort/hvitt? Anonymkode: f3f63...bf2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvor du jobber? Huff, nå ble jeg lei meg...:( Er det virkelig så sort/hvitt? Anonymkode: f3f63...bf2 I en barneverntjeneste i Finnmark. Og ja hos oss er det slik. Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her jeg jobber får man verken praksis eller jobb dersom det har vært eller er undersøkelse / tiltakssak. Hos oss hadde du vært utelukket Anonymkode: 4ba80...a82 Dersom det har vært dette tidligere? Anonymkode: 02849...eb4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: I en barneverntjeneste i Finnmark. Og ja hos oss er det slik. Anonymkode: 4ba80...a82 Det kan da umulig være lovlig. En ting er en pågående sak, med tanke på kontorets habilitet. Noe annet er en avsluttet sak. Anonymkode: 02849...eb4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan da umulig være lovlig. En ting er en pågående sak, med tanke på kontorets habilitet. Noe annet er en avsluttet sak. Anonymkode: 02849...eb4 Det handler om tillitt til tjenesten. Vi ønsker ikke ansatte hvis barn er eller har vært i barnevernets system og jo det er lovlig fordi kravet til personlig egnethet er stor Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Hi Jeg har mer enn nok personlig egnethet, dette går jo på FAR og det han er anmeldt for! Ser ikke barnevernet på dette?? Anonymkode: f3f63...bf2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Da er vel også din omsorgsevne under vurdering? Jeg har jobbet i barnevernet for mange år siden, og må være så ærlig å si at du ikke hadde blitt vurdert for stilling hos oss. Ikke mens saken pågikk i alle. For å hjelpe barn og foreldre trenger man å selv ha et stabilt liv. Anonymkode: 49c0f...aa9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi Jeg har mer enn nok personlig egnethet, dette går jo på FAR og det han er anmeldt for! Ser ikke barnevernet på dette?? Anonymkode: f3f63...bf2 Det er barna som er meldt inn. Dine og fars barn. Og da hadde du vært uaktuell hos oss Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Da er det bare å anmelde barnevernansatte i systemet, så mister de jobben? Eller det er annerledesr hvis man allerede jobber der? Anonymkode: d58a3...858
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er det bare å anmelde barnevernansatte i systemet, så mister de jobben? Eller det er annerledesr hvis man allerede jobber der? Anonymkode: d58a3...858 Det kommer an på meldingens innhold og om den går videre til undersøkelse (slik det gjelder for alle meldinger som kommer inn. En melding skal vurderes innen 1 uke om den skal henlegges eller gå videre til undersøkelse). Går den videre til undersøkelse blir man kan bli suspendert eller omplassert. Det blir oppnevnt settekommune i saken. Slik er det i min tjeneste Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det kommer an på meldingens innhold og om den går videre til undersøkelse (slik det gjelder for alle meldinger som kommer inn. En melding skal vurderes innen 1 uke om den skal henlegges eller gå videre til undersøkelse). Går den videre til undersøkelse blir man kan bli suspendert eller omplassert. Det blir oppnevnt settekommune i saken. Slik er det i min tjeneste Anonymkode: 4ba80...a82 Utmerket :-) Og er det noen interne prosedyrer som sikrer at hun som ble anmeldt kan ikke påvirke vurderingen? Anonymkode: d58a3...858
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Utmerket :-) Og er det noen interne prosedyrer som sikrer at hun som ble anmeldt kan ikke påvirke vurderingen? Anonymkode: d58a3...858 Ja. Det er der settekommunen kommer inn Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler om tillitt til tjenesten. Vi ønsker ikke ansatte hvis barn er eller har vært i barnevernets system og jo det er lovlig fordi kravet til personlig egnethet er stor Anonymkode: 4ba80...a82 Absolutt alle familier kan få kontakt med barnevernet. En melding kan være basert på alt fra misforståelser, svangerskapsdepresjon, barns reaksjon etter samlivsbrudd, medfødte diagnoser, mobbing på skolen og høyt konfliktnivå mellom foreldre til vold eller annen faktisk omsorgssvikt. En barnevernssak sier ingenting om verken personlig egnethet eller barnefaglige kompetanse. En del som allerede jobber i barnevernet vil faktisk også oppleve at det meldes bekymring om deres barn. Personlig egnethet er noe som gjøres ved en individuell vurdering, og man kan ikke erklære en hel gruppe for uegnet basert på et slikt kriterium. En slik ansettelsespraksis vil helt klare være fordomsbasert og ulovlig. Det får meg i tillegg til å undres over vurderingsevnen til dere som jobber på disse kontorene dersom dere tror at det er en vesensforskjell på familier som har hatt kontakt med barnevernet og de som ikke har det, og dere synes at denne praksisen er helt grei. Men takk for at du nevnte hvor du jobber. Da er det lettere å avklare hvilken fylkesmann eller nemd som bør få beskjed om at de bør se på nærmere på dette og bedre ledende ansattes kompetanse på området. Anonymkode: 02849...eb4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 ...og så, for å beholde jobben måtte TS godta at barna blir sammen med en voldelig far :-/ Anonymkode: d58a3...858
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Absolutt alle familier kan få kontakt med barnevernet. En melding kan være basert på alt fra misforståelser, svangerskapsdepresjon, barns reaksjon etter samlivsbrudd, medfødte diagnoser, mobbing på skolen og høyt konfliktnivå mellom foreldre til vold eller annen faktisk omsorgssvikt. En barnevernssak sier ingenting om verken personlig egnethet eller barnefaglige kompetanse. En del som allerede jobber i barnevernet vil faktisk også oppleve at det meldes bekymring om deres barn. Personlig egnethet er noe som gjøres ved en individuell vurdering, og man kan ikke erklære en hel gruppe for uegnet basert på et slikt kriterium. En slik ansettelsespraksis vil helt klare være fordomsbasert og ulovlig. Det får meg i tillegg til å undres over vurderingsevnen til dere som jobber på disse kontorene dersom dere tror at det er en vesensforskjell på familier som har hatt kontakt med barnevernet og de som ikke har det, og dere synes at denne praksisen er helt grei. Men takk for at du nevnte hvor du jobber. Da er det lettere å avklare hvilken fylkesmann eller nemd som bør få beskjed om at de bør se på nærmere på dette og bedre ledende ansattes kompetanse på området. Anonymkode: 02849...eb4 En slik ansettelsespraksis er ikke ulovlig. Har man eller har man hatt barnevernssak, vært anmeldt eller domfelt så går det på personlig egnethet i vår tjeneste. Da blir man ikke ansatt. Du må bare sjekke det opp og ta det videre. Fylkesnemnda har ingenting med kommunens ansettelsespraksis å gjøre. Jeg vil tro at de tenker det er greit at vi som fører saker i nemnda ikke har egne barneverssaker i baggasjen. Dersom søkere føler seg urettferdig behandlet så er fagforening og kommunens administrasjon rette instans Anonymkode: 4ba80...a82
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 Hi Jeg er faktisk SJOKKERT over svarene! Da er jeg plutselig "uegnet" til å jobbe innenfor barneverntjenesten, fordi det svarer til å ha et ustabilt liv å måtte anmelde far for vold. Og det er uforenlig med jobb innenfor etaten da. Ingen andre som stusser grovt over det?! Kjenner at jeg ble mektig provosert.. La meg tilføye, MED den høyeste innsikt, at jeg er sikker på at jeg blir en bedre barnevernsansatt enn de nyutdanna 23-åringene som ikke har egne barn/samboer engang, og ikke har peiling på familieliv i praksis bortsett fra egen barndom. Anonymkode: f3f63...bf2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hi Jeg er faktisk SJOKKERT over svarene! Da er jeg plutselig "uegnet" til å jobbe innenfor barneverntjenesten, fordi det svarer til å ha et ustabilt liv å måtte anmelde far for vold. Og det er uforenlig med jobb innenfor etaten da. Ingen andre som stusser grovt over det?! Kjenner at jeg ble mektig provosert.. La meg tilføye, MED den høyeste innsikt, at jeg er sikker på at jeg blir en bedre barnevernsansatt enn de nyutdanna 23-åringene som ikke har egne barn/samboer engang, og ikke har peiling på familieliv i praksis bortsett fra egen barndom. Anonymkode: f3f63...bf2 Du blir provosert over å bli dømt, alikevel dømmer du alle de nyutdanna 23-åringene som ikke har egne barn/samboer nord og ned. Anonymkode: 5a2cd...da8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #21 Skrevet 12. september 2017 Jeg forandres også over svarene. Nå er jeg er helsepersonell som samarbeider mye med barnevernet. Å ha en pågående sak i ens arbeids- eller praksissted kan selvsagt ikke skje. Men at en avsluttet sak skulle være eksklusjonskriterie på generelt grunnlag er også rart. I mitt felt kan du ha vært innlagt på psykiatrisk halve livet uten at det hindrer deg å få jobb. Det viktige er at du fungerer bra i dag OG hvordan du reflekterer over måten dette vil påvirke deg som fagperson. Noen vil kanskje til og med tenke at en bearbeidet vond opplevelse kan være en fordel på noen måter. Vil jo også tro at barnevernet ikke vet hvem som har vært i deres system med mindre du opplyser de om det. Nå tenker jeg på barnevernstjenester du ikke har hatt sak hos. Anonymkode: 084c6...4bd
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #22 Skrevet 12. september 2017 Du fremstår uten innsikt her. Selvsagt er ikke livet ditt stabilt når du har barn med en mann som utøver vold og hvor deres omsorgsevne blir gransket. Anonymkode: 49c0f...aa9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #23 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du fremstår uten innsikt her. Selvsagt er ikke livet ditt stabilt når du har barn med en mann som utøver vold og hvor deres omsorgsevne blir gransket. Anonymkode: 49c0f...aa9 Og hvis han var normal hele livet men plutselig ble gal eller syk? Da er også TS sitt arbeids liv over? :-o Anonymkode: d58a3...858
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #24 Skrevet 12. september 2017 2 minutes ago, Anonym bruker said: Du fremstår uten innsikt her. Selvsagt er ikke livet ditt stabilt når du har barn med en mann som utøver vold og hvor deres omsorgsevne blir gransket. Anonymkode: 49c0f...aa9 Scheiße...her snakker vi victim blaming. Det må være noe galt med alle som utsettes for vold? Anonymkode: 084c6...4bd
Iiiiik Skrevet 12. september 2017 #25 Skrevet 12. september 2017 For deg som student er det uansett for krevende å skulle balansere at dine kolleger/veiledere har hatt innsikt i ditt privatliv. De samme som skal lære deg opp, har fått innsikt i ditt valg av partner, din evne til å beskytte barna osv når han mistet grepet på farsrollen. Hvordan skal du kunne fri deg fra dette dersom undersøkelsen ennå ikke er konkludert? Som student er man avhengig av et ryddig forhold til sin veileder/kolleger, og kunne stole på at man kan være ærlig. Tør du det samtidig som de samme folka kan påvirke det viktigste i livet ditt? Altså ditt eget forhold til barna og barnas forhold til en voldelig far? Dessverre kan det undergrave "allemennhetens" forhold til barneverntjenesten dersom det blir kjent i kommunen at saksbehandlere selv har hatt tiltak fra barneverntjenesten. Snakker ikke da om en henlagt bekymringsmelding, men om familier der undersøkelsen konkluderes med behov for tiltak. Det kan lett også virke forstyrrende inn på egne faglige vurderinger. At du uten nøling påstår at du er bedre enn alle unge nyutdannete uten barn antyder også det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå