Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Vår familie skal lage spareplan fordi vi ønsker å pusse opp og reise mer. Dette er noe vi allerede sparer penger på: * mobilabonnement som har svært lave priser på telefoni med land utenfor EU * baker brød selv * kjøper datovarer * arver klær til barna, kjøper klær med stor rabatt til voksne * kjøper sesongklær utenom sesong, det samme med sykkel, ski osv - av det som ikke kan arves * plukker sopp, blåbær og tyttebær i skogen og fryser ned, i stedet for å kjøpe sjampinjong og syltetøy i butikken * går jevnlig over forsikringer for å se om det lønner seg å bytte * kjøper med godteri fra Kiwi når vi skal på kino, i stedet for kinoens eget godteri Har dere flere sparetiltak til oss? Anonymkode: cf4d6...65d
sug lut Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Flott liste! Jeg vil føye til bruke billigmerker der det kjennes greit (mye er like bra, noe er så ræva at det er umulig, som Coops kaffe), og spise MASSE rotgrønnsaker, du får middag til en familie for nesten ingenting. Og porsjonere ut ingredienser så du får litt av alt hver dag, ikke bruke opp de fine eller dyre eller fargerike ingrediensene på en gang.
prekæs Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Kjøper brukt, har med niste, bruker nesten aldri bil i hverdagen og det viktigste: Handler når det er nødvendig, aldri som underholdning.
VictoriaS Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 13 minutter siden, sug lut skrev: Flott liste! Jeg vil føye til bruke billigmerker der det kjennes greit (mye er like bra, noe er så ræva at det er umulig, som Coops kaffe), og spise MASSE rotgrønnsaker, du får middag til en familie for nesten ingenting. Og porsjonere ut ingredienser så du får litt av alt hver dag, ikke bruke opp de fine eller dyre eller fargerike ingrediensene på en gang. Har du noen tips til måltider med masse rotgrønnsaker?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Kjøper brukt, handler inn stort når det er salg på forbruksvarer, trener i naturen istedenfor på treningssenter, bruker sykkel mer og bil mindre, plukker sopp og bær til både syltetøy,saft etc., har ikke kabel-tv eller abonnement på streamingtjenester, kjøper lite pynteting og stæsj til huset, baker brød og rundstykker selv, kjøper mye reinkjøtt rett fra reineier, vasker med vann, natron og sitron istedenfor dyre vaskemidler, handler med kredittkort for å få fordelene der, går jevnlig over forsikringene, har med matpakke på jobb, drikker ikke alkohol mm. Anonymkode: ca3f7...265
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 Bruker appen Mattilbud veldig aktivt. Går gjennom tilbudene søndag kveld og setter ukens meny etter hva som er på salg. Men datteren min er på trening mandag kveld tar jeg runden til de forskjellige butikkene og kjøper tilbudsvarene. Jeg er nok en sånn kunde som butikkene hater, for jeg går på Meny, Obs! osv og handler bare de lokketilbudene jeg vil ha og ingenting annet Basisvarene kjøper jeg på Kiwi. Anonymkode: ff182...179
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Jeg kjøper nesten bare billigmerker, men jeg kjøper "gode ting" der jeg ønsker. Mange av billig merkene er vel så gode som merke merkene. Anonymkode: 1da9d...bec
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøper brukt, handler inn stort når det er salg på forbruksvarer, trener i naturen istedenfor på treningssenter, bruker sykkel mer og bil mindre, plukker sopp og bær til både syltetøy,saft etc., har ikke kabel-tv eller abonnement på streamingtjenester, kjøper lite pynteting og stæsj til huset, baker brød og rundstykker selv, kjøper mye reinkjøtt rett fra reineier, vasker med vann, natron og sitron istedenfor dyre vaskemidler, handler med kredittkort for å få fordelene der, går jevnlig over forsikringene, har med matpakke på jobb, drikker ikke alkohol mm. Anonymkode: ca3f7...265 Jeg må trene en del på treningssenter da jeg er avhengig av barnevakt og har kuldeutløst astma, men jeg får dekket nesten hele beløpet av jobben. På sommeren tar jeg minsten i bæremeis og går mye fjellturer, toppturer og lignende. Anonymkode: cf4d6...65d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøper brukt, handler inn stort når det er salg på forbruksvarer, trener i naturen istedenfor på treningssenter, bruker sykkel mer og bil mindre, plukker sopp og bær til både syltetøy,saft etc., har ikke kabel-tv eller abonnement på streamingtjenester, kjøper lite pynteting og stæsj til huset, baker brød og rundstykker selv, kjøper mye reinkjøtt rett fra reineier, vasker med vann, natron og sitron istedenfor dyre vaskemidler, handler med kredittkort for å få fordelene der, går jevnlig over forsikringene, har med matpakke på jobb, drikker ikke alkohol mm. Anonymkode: ca3f7...265 Vi kjøper forresten også mye reinkjøtt fra reineier og elgkjøtt fra elgjegere, og eldste er en ivrig fisker. Drikker heller ikke alkohol Anonymkode: cf4d6...65d
Fandens Oldemor Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Vi sparer desidert mest på å ha et matbudsjett. Tidligere brukte vi en formue på mat. Nå spiser vi like godt, kaster mindre og betaler mye mindre. Vi kan faktisk klare oss med 4.000,- til 6.000,- pr. mnd, før brukte vi nok fra 14.000,- og oppover.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 Kjøper ikke klær, sko eller andre ting vi ikke trenger. Kjører billig bil. Spiser aldri ute. Klipper hår selv og kjøper ikke dyre hårprodukter. Kjøper ingen sminke. Sørger for å ha minimalt med restavfall for å få lav renovasjonsavgift. Anonymkode: 4e688...583
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 - Handler tørrvarer på holdbart.no hvis det kan lønne seg - Kjøper månedskort på bussen fremfor å kjøre (svindyr parkering på jobb) - Ukeshandler, somregel mandags ettermiddag etter vi har spist (handler mye småtterier hvis jeg drar innom etter jobb eller på tom mage) - Kjøper en del på finn (barnevogn, seng, utedresser, jakker, mobiltelefoner...) - Kjøper billig-merker på mat - Lager hjemmelaget mat og gjerne i store porsjoner som kan fryses ned (lapskaus, kjøttkaker, fiskekaer...) - Baker brød og rundstykker - Fyller drivstoff på bilen mandag eller torsdags formiddag når det er billigst (MYE å spare, særlig hvis man har rabattkort i tillegg!!!) Anonymkode: e988d...c81
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bruker appen Mattilbud veldig aktivt. Går gjennom tilbudene søndag kveld og setter ukens meny etter hva som er på salg. Men datteren min er på trening mandag kveld tar jeg runden til de forskjellige butikkene og kjøper tilbudsvarene. Jeg er nok en sånn kunde som butikkene hater, for jeg går på Meny, Obs! osv og handler bare de lokketilbudene jeg vil ha og ingenting annet Basisvarene kjøper jeg på Kiwi. Anonymkode: ff182...179 Hihi! Sånn er jeg også. Jeg har god tid i hverdagen og har de fleste butikkene i nærheten. Anonymkode: edcc3...103
sug lut Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 58 minutter siden, VictoriaS skrev: Har du noen tips til måltider med masse rotgrønnsaker? Da jeg hadde de verste storspiserne (gutter i tenåra) lagde jeg ofte en svær vending rotmos - kokte opp masse poteter, gulrøtter, kålrot, pastinakk, søtpoteter (alt i småbiter) og moste det med melk, salt, pepper og en smøklatt. (Koker på ti minutter, også en fordel.) Serverte med ruccola og ett eller annet kjøttaktig mest for syns skyld. Trengte ikke mye kjøtt - freste kanskje litt finhakka bacon og strødde over, mest for følelsen. Rotgrønnsaker i båter/biter i form sammen med løk i båter, hvitløk, paprika i båter, rosmarinkvister, salt og pepper. Kok svineknoke (billig), fisk den ut, ta av svoren, del kjøttet i biter, kok masse rotgrønnsaker i den fantastiske krafta og legg tilbake kjøttet.
VictoriaS Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 1 minutt siden, sug lut skrev: Da jeg hadde de verste storspiserne (gutter i tenåra) lagde jeg ofte en svær vending rotmos - kokte opp masse poteter, gulrøtter, kålrot, pastinakk, søtpoteter (alt i småbiter) og moste det med melk, salt, pepper og en smøklatt. (Koker på ti minutter, også en fordel.) Serverte med ruccola og ett eller annet kjøttaktig mest for syns skyld. Trengte ikke mye kjøtt - freste kanskje litt finhakka bacon og strødde over, mest for følelsen. Rotgrønnsaker i båter/biter i form sammen med løk i båter, hvitløk, paprika i båter, rosmarinkvister, salt og pepper. Kok svineknoke (billig), fisk den ut, ta av svoren, del kjøttet i biter, kok masse rotgrønnsaker i den fantastiske krafta og legg tilbake kjøttet. Så lurt! Takk for tips
sug lut Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, VictoriaS skrev: Så lurt! Takk for tips Ingen årsak. En annen ting som er undervurdert er god gammeldags hodekål. Jeg lager selvsagt surkål til jul, men kål funker resten av året også og koster ingenting. Jeg er alene i heimen om å synes at det er godt med kokt kål, men det alle hjemme liker er finstrimla kål (MASSE) som er frest i panna med det krydder du liker. Det er knasegodt ved siden av alt mulig kjøtt og fisk.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 Vi sparer ved å være nøkterne generelt. Kjøper ikke mye uten at vi faktisk trenger det. Det gjelder klær, sportsutstyr, interiør etc etc. Ha med matpakke. sjekk om man sparer ved å bytte bank, forsikring eller strømleverandør. Anonymkode: 2bed7...651
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 Kjøp klær og utstyr og møbler på loppis og Fretex og Finn (både til dere og barna) - særlig ski- og skøyteutstyr sparer du en formue på, ski til 25 kroner og staver til en tier har jeg hatt de siste årene. Sirkuler klær i venninneflokken og familien - enten etterhvert eller med byttekveld Anonymkode: 99961...c92
☆☆☆ Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 Kjøper forbruksvarer som klesvask, øvrige vaskemiddel, dopapir og ost på tilbod. Brukar sjølvskoten hjort (ikkje av meg altså) til mykje, har ikkje kjøpt karbonadedeig til taco på aldri så lenge. Brukar grønnsaker i sesong, og er heldigvis så simpelt anlagt at eg likar dei trauste grønnsakene like godt som meir eksklusive.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, sug lut skrev: Ingen årsak. En annen ting som er undervurdert er god gammeldags hodekål. Jeg lager selvsagt surkål til jul, men kål funker resten av året også og koster ingenting. Jeg er alene i heimen om å synes at det er godt med kokt kål, men det alle hjemme liker er finstrimla kål (MASSE) som er frest i panna med det krydder du liker. Det er knasegodt ved siden av alt mulig kjøtt og fisk. Det var lurt, det skal jeg prøve Har aldri tenkt på å putte kål i stekepanna Anonymkode: 24763...ae4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #21 Skrevet 12. september 2017 Vi sparer mye på og ikke ha egen bil. Vi er 30 og 31 år og jeg tenker at vi har spart mye i det lange løp grunnet dette Anonymkode: 6abef...c10
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #22 Skrevet 12. september 2017 - har budsjett og har matbudsjett som aldri overskrides - aldri handle på tom mage eller uten handleliste, handler stort sett 1 gang i uka. - Bruker kun kontanter, tar ut en fast sum hver 14. dag - tar korte dusjer - vasker bare skittent tøy - rent tøy skal ikke slenges på gulvet eller blandes med skittent så man ikke husker hva som er rent og hva som er skittent. - vasker mest mulig fulle vaskemaskiner - jeg drikker mye vann, derfor har jeg alltid en flaske halvfull med vann liggendes i fryseren. Da har jeg alltid kaldt vann og blir ikke fristet til å kjøpe vann - sjekker alltid 50% boksene i matbutikkene, finner mye bra der . har full oversikt over hva vi har av middag i fryseren - har whiteboardtavle med innholdsliste m/dato som oppdateres hele tiden - handler stort når det er bra tilbud, har et lite lager i bod. Norvegia kjøper jeg kun på tilbud, og da kjøper jeg endel - sjekker tilbudsavisene hver helg/mandag - fyller diesel hver mandag, prøver å være bevisst på hvor mye jeg kjører så jeg ikke kjører så mye unødvendig - kjøper grønnsaker etter hva som er billig der og da - baker brød, rundstykker, hamburgerbrød osv selv - smører matpakke - betaler regninger i tide så jeg slipper gebyr - betaler ned så mye jeg kan på dyre lån - kaster ingen matrester, selv om det bare er 1 potet og 1/2 kotelett. Lager restemiddag 1- 2 ganger i uka, sjekker da hvilken grønnsaker som må brukes der og da. Det kan bli mange rare sammensetninger, ungene elsker det. Kaster aldri kjøttpålegg som vi ikke rekker å spise opp før det blir dårlig, putter det enten i en resteomelett eller strimler det opp og legger det i fryseren og bruker det senere i omelett. River ost som ikke blir spist opp, putter den i fryseren og bruker den på gratinerte retter. Passer alltid på å bruke opp stort sett det meste som er i kjøleskapet, kaster lite mat. Mye kan brukes i en resteomelett - slapp paprika, smøreost, en fløteskvett, resten av cottage cheese, kjøttrester etter middagen, kokte poteter osv, mulighetene er uendelige. Anonymkode: 24763...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå