Gå til innhold

Jeg stemte blankt, kastet jeg bort stemmen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde mange slike "valgomater", men fant aldri noe partier jeg følte jeg kunne stemme på med god samvittighet. Til slutt stemte jeg blankt. Samboer mener jeg har kastet bort stemmen min. Hva tenker dere?

Anonymkode: 76d01...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du fortalte jo noe med stemmen din, at du ikke klarte å bestemme deg, men stemmen er jo på en måte bortkastet siden ingen fikk den,

Anonymkode: aa761...031

Skrevet

Det er det jeg prøver å fortelle samboeren min, jeg har vist at jeg bruker stemmeretten, jeg er ingen hjemmesitter, men at ingen partier har gjort seg fortjent til stemmen min. Jeg sender ut et signal, som en liten protest. Da har jeg fått gjort noe med stemmen min, det har ikke hjemmesitterne. 

Skrevet

Ja, du lastet bort stemmen din. Det er ingen som bryr seg om blanke stemmer, med unntak av dem som må telle dem. Den eneste fordelen for din del er at ingen får bite at du ikke stemte.

Anonymkode: b9b34...5a6

Skrevet

Ja. Du vil aldri finne et parti du er enig med i alt. Da må du heller finne saker du er opptatt av og veie dem mot hverandre.

Skrevet

Nei, du kastet ikke bort stemmen din. Blanke stemmer telles. Det ville ha vært mer fornuftig å finne noen å stemme på, men bortkastet er det ikke.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Ja. Du vil aldri finne et parti du er enig med i alt. Da må du heller finne saker du er opptatt av og veie dem mot hverandre.

Nettopp det jeg gjorde, men jeg nekter å stemme FRP, de har mye bra i mine øyner, men så har de verdier jeg ikke kan stå for. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp det jeg gjorde, men jeg nekter å stemme FRP, de har mye bra i mine øyner, men så har de verdier jeg ikke kan stå for. 

Og det er jeg personlig veldig takknemlig for. Men er det ikke saker der du kan finne støtte for ditt syn hos et annet parti? Høyre, for eksempel? Krf? Hvis det er så at du er på borgerlig side?

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Og det er jeg personlig veldig takknemlig for. Men er det ikke saker der du kan finne støtte for ditt syn hos et annet parti? Høyre, for eksempel? Krf? Hvis det er så at du er på borgerlig side?

Du har vel en trist dag i dag du da... Men nei, det er jo det som er poenget. Alle partier har en eller annen "dealbreaker" for meg. Og for å ikke være en hjemmesitter så stemte jeg blankt.

Skrevet

Blankt er det samme som å ikke stemme. Ingen klaging fra deg de kommende fire årene da 😊

Anonymkode: e4431...f4f

Skrevet

Ser ikkje forskjellen på å stemme blankt og å sitte heime.  Ein er aldri einig med alt i eit parti, sjølv medlemmene innad i partiet er ikkje det, men det gjeld å finne nokon som best representerer meiningane og verdiane du synes er viktig. Om eg vinglar mellom fleire parti, så veit eg likevel kven eg absolutt ikkje likar, og vel difor nokon andre enn dei. Som Årebrot har blitt hyppig sitert på i det siste: Heimesitting er ei halv stemme til dei du likar minst.

Skrevet

Å stemme blankt er teit.

Så kan man like godt holde seg hjemme.

Anonymkode: 29244...b9c

Skrevet

Hadde 47% av stemmene vært blanke, ville det vært et tydelig signal til politikerene om at noe er alvorlig galt. Slik er det ikke i Norge. Så ja, du kastet bort din stemme. 

Skrevet
7 minutter siden, Evablaum skrev:

Hadde 47% av stemmene vært blanke, ville det vært et tydelig signal til politikerene om at noe er alvorlig galt. Slik er det ikke i Norge. Så ja, du kastet bort din stemme. 

Men det kan man ikke vite på forhånd når man stemmer, altså hvor mange stemmer som vil være blanke. Jeg mener at det er best å la være å stemme hvis man ikke har satt seg inn i politikk, enn å stemme på måfå. I motsetning til HI hadde jeg bare stemt FrP hvis jeg var mest enig med dem, uansett fordommer og skitkasting. I Norge skal man ikke skamme seg for å bruke sin stemmerett.

Anonymkode: 47968...217

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan man ikke vite på forhånd når man stemmer, altså hvor mange stemmer som vil være blanke. Jeg mener at det er best å la være å stemme hvis man ikke har satt seg inn i politikk, enn å stemme på måfå. I motsetning til HI hadde jeg bare stemt FrP hvis jeg var mest enig med dem, uansett fordommer og skitkasting. I Norge skal man ikke skamme seg for å bruke sin stemmerett.

Hvem har sagt noe om å skamme seg? Og jo, vi har da et ganske så bra bilde på den politiske situasjonen i Norge, selv før stemmene er telt opp. Ville du ikke blitt rimelig sjokkert hvis det viste seg at 47% av stemmene var blanke!?

Skrevet

Når det er to statsminister-kandidater så er det helt meningsløst å stemme blank, med mindre du ikke bryr deg om hvilken av dem som velges.

Og hvis du heller ikke bryr deg om frp er i regjering så ok...stem blankt neste gang også. 

Blank stemme = Bare bestem dere andre

Anonymkode: df851...d55

Skrevet
5 timer siden, gale damen skrev:

Nei, du kastet ikke bort stemmen din. Blanke stemmer telles. Det ville ha vært mer fornuftig å finne noen å stemme på, men bortkastet er det ikke.

På hvilken måte telles blanke stemmer?

Anonymkode: 9b61c...f9e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel en trist dag i dag du da... Men nei, det er jo det som er poenget. Alle partier har en eller annen "dealbreaker" for meg. Og for å ikke være en hjemmesitter så stemte jeg blankt.

Å stemme blankt er vel stort sett det samme som å være hjemmesitter, siden stemmen din ikke teller noe som helst

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte telles blanke stemmer?

De telles og registreres som et parti. Ellers går ikke regnestykket opp når de ser på hvor mange stemmesedler det er i forhold til hvor mange det er som har stemt.

Anonymkode: b9b34...5a6

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle voksne mennesker bør evne å sette seg inn i politikk nok til å stemme ved valg, ellers bør de generelt fratas muligheten til å gjøre alle andre juridisk voksne ting også.

Skrevet
54 minutter siden, sug lut skrev:

Alle voksne mennesker bør evne å sette seg inn i politikk nok til å stemme ved valg, ellers bør de generelt fratas muligheten til å gjøre alle andre juridisk voksne ting også.

Helt enig med sug lut.

Naboen "glemte" å stemme igår og allerede idag klager hun over resultatet av valget. Sa til henne at når du ikke har brukt stemmeretten, så mister du klageretten. Hun ble så sur at hun snudde og gikk😂

Skrevet

Jeg mener også at det er bortkastet å stemme blankt. Da kan du like gjerne sitte hjemme etter min mening. 

Jeg leste en artikkel om Jens Stoltenberg en gang hvor et ordtak han hadde festet seg. Han sa følgende: " Den som leter etter det perfekte i kjærlighet og politikk ender opp singel og partiløs. Det perfekte finnes ikke. Det kommer aldri til å eksistere. Det gjelder å finne den kjæresten og det partiet du har mest til felles med". Det synes jeg var godt sagt 😊

Skrevet

Ja, det er en bortkastet stemme. Hva skal den brukes til, tenker du? Tomme seter på Stortinget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...