Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Min sønn utredes for asbergers, men jeg mistenker at han kanskje er begavet.. og at de sosiale utfordringene skyldes dette! Noen som har begavede barn? Hvordan oppdaget dere dette? Anonymkode: d900d...68c
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Jeg har en yngre bror (vesentlig yngre, jeg var mer en voksenperson en et søsken gjennom oppveksten hans) som er langt over gjennomsnittet begavet. Han slet en del sosialt da han var liten, men påen helt annen måte enn det som er tilfelle ved Asbergers.Min bror slet fordi han hadde kommet lenger enn sine gjevnaldrene på alle områder, også når det gjaldt empati. Han plukket med seg mye mer subtile tegn på andres humør en hans gjevnaldrene gjorde.Det han derimot ikke klarte å forståvar at de andre ikke var i stand til å oppfatte det som for ham var åpenbart. Det endte ofte opp med at han trakk seg unna, fordi dette forståelsesgapet gjorde det vanskelig å forholde seg til andre barn.Samtidig hadde han en del interesser som gikk over hodet på de andre (Hvor mange førsteklassinger bruker fritiden på mattebøker fra ungdomsskolen fordi de synes det er gøy liksom...) Nå som han er voksen har han blitt en veldig sympatisk ung mann, som er godt likt og har en stor omgangskrets. Min erfaring er at sosialeproblemer på grunn av høy inteligens manifesterer seg på en helt annen måte en ved asbergers.En person med asbergers vil ofte ha problemer med å lese andre, og derfor ikke fungere sosialt fordi de ikke får med seg den delen av kommunikasjonen som foregår uten ord.Samtidig tar de gjerne alt som blir sagt bokstavelig, og blir ofte frustrerte når rutiner brytes. Min bror hadde ingen av disse problemene. En person med asbergers kan forøvrig ogsåvære begavet, det trenger ike være sånn at hvis sønnen din får asbergersdiagnose såer han ikke begavet. En asbergerdiagnose er uansett ikke noe å frykte. Diagnosen forandrer ikke sønnen din,han kommer til å være akuratt den samme gutten som han er i dag, uansett om han får diagnosen eller ikke. Hvis han får diagnosen så vil det være en hjelp til dere, så dere kan forstå hans unike problemer, og dermed kan dere legge tilrette i forhold til dette. Hvis han ikke får diagnosen må dere lete etter andre måter å hjelpe ham på, som er tilpasset ham. Anonymkode: 69f0c...095
Nyttårs barn Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Dette vil de som utreder sønnen din finne ut av. Og det er riktig at de som er godt over gjennomsnittet begavet ofte vil få problemer fordi de ikke helt finner gjenklang i omgivelsene rundt seg. Intelligente mennesker er også overdisponert for depresjon senere i livet. Husk at sønnen din er akkurat slik han skal være, diagnose eller ei..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn utredes for asbergers, men jeg mistenker at han kanskje er begavet.. og at de sosiale utfordringene skyldes dette! Noen som har begavede barn? Hvordan oppdaget dere dette? Anonymkode: d900d...68c Be om at de tar IQ- test. Anonymkode: 23b0f...5dc
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Vi har en evnerik gutt som nok har hatt noen aspergertrekk de første skoleårene, men som nå fungerer relativt normalt sosialt (bortsett fra at han ikke har veldig stort sosialt behov). Han har noen få, gode venner. Han hadde nok mer Adhd- trekk enn asperger dog. Gjorde lite i timene, urolig, tidvis ga han sterkt uttrykk for å mislike skolen. Han ble henvist PPT med spørsmål om sosiale vansker og konsentrasjonsvansker. Det ble ganske tidlig i forløpet tatt en WISC av ham som viste at han lå over to standardavvik på intellektuelle funksjoner. PPT gjorde testen. Vi ble ikke overrasket for rapportene fra skolen stemte ikke med observasjonene hjemme. Hjemme var han høflig, veldig empatisk, skjønte svært godt ironi og underforståtte budskap (men likte det ikke!) og var var for stemninger. Lærte seg ting sykt fort, hadde enorme kunnskaper om det han var interessert i. Spurte om alt, slukte bøker Det han ikke var interessert i var det nesten umulig å lære ham. Kalkulatorhjerne Skjønte sammenhenger -f.eks inflasjon, politikk, naturfag fort. Snakket "formelt" med endel fremedord. Gikk dårlig overens med jevnaldrende. Godt overens med voksne og yngre barn. Stilte spørsmål om alt av regler og måtte ha begrunnelse for alt som skulle skje. Likte ikke lagspill eller regellek fordi han ofte havnet i diskusjon om reglene. Men ikke vanskelig å bryte rutiner, ferie på sparket etc. Ingen egentlig angst heller, så det ble konkludert med at han "bare" er evnerik. Anonymkode: 487da...95b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 Oppdaget det da hun var 4 år. Det var utfordringer i barnehagen og barnehagen ønsket henne utredet. Jeg tok kontakt med PPT og de kom på observasjon i barnehagen. Allerede der så de at jenta var utrolig oppvakt og de ønsket å ta WISC-test på henne. Hun scorte utrolig høyt allerede da. Da hun begynte på skolen tok de ny test av henne og hun fikk sakkyndighet av PPT for tilrettelagt undervisning. Nå går hun i 3.klasse og hospiterer i 5. og 6.klasse. Hun sliter fortsatt sosialt, men det har bedret seg. Hun søker mest til eldre barn og voksne noe som gjør at samspillog relasjon med jevnaldrende er utfordrende. Hun er ofte alene i friminuttene. Anonymkode: e0a5e...6d9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Kanskje begge deler stemmer? Mange med Asbergers er svært flinke, i alle fall på enkelte områder. Anonymkode: 9992a...957
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det skrives Asperger ikke Asberger 🙂 Har selv en gutt med asperger og har aldri vært i tvil om diagnosen når jeg først ville innse at noe ikke stemt. Anbefaler deg å få han utredet, så får su et klart svar. Anonymkode: bd6ce...a55
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Be om at de tar IQ- test. Anonymkode: 23b0f...5dc Evnetest er alltid en del av utredningen. Anonymkode: 118a7...300
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Be om at de tar IQ- test. Anonymkode: 23b0f...5dc Det gjør de automatisk uansett. Barnehagen og jeg som mamma mistenker Asperger med sønnen min å de har nylig tatt evnetest noe som er vanlig når de utreder barnet for asperger, Anonymkode: e1791...fb0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 Er han flink i alt eller bare enkelte ting? Ujevn evneprofil er veldig typisk ved aspergers syndrom, mens jeg har inntrykk av at begavede barn ofte er gode i det meste. Anonymkode: 60a39...404
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er han flink i alt eller bare enkelte ting? Ujevn evneprofil er veldig typisk ved aspergers syndrom, mens jeg har inntrykk av at begavede barn ofte er gode i det meste. Anonymkode: 60a39...404 Det har jeg også alltid tenkt, men fikk et helt annet inntrykk etter å ha hørt en podcast med Branca Lie (psykolog og forsker) Anonymkode: d900d...68c
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er han flink i alt eller bare enkelte ting? Ujevn evneprofil er veldig typisk ved aspergers syndrom, mens jeg har inntrykk av at begavede barn ofte er gode i det meste. Anonymkode: 60a39...404 Hvordan ujevn mener du da? Utreder og tester mye og mange med asperger skårer jevnt høyt, men noen ganger kan det være utfordrende å motivere for testing/fullføre noe som kan påvirke enkelte deltester og indekser. Men ujevn evneprofil er ikke noe typisk for asperger vil jeg si. Anonymkode: 3e970...38d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan ujevn mener du da? Utreder og tester mye og mange med asperger skårer jevnt høyt, men noen ganger kan det være utfordrende å motivere for testing/fullføre noe som kan påvirke enkelte deltester og indekser. Men ujevn evneprofil er ikke noe typisk for asperger vil jeg si. Anonymkode: 3e970...38d Jeg er ikke den som skrev innlegget du siterte. Men det er ikke uvanlig at barn med Asperger har et sprik mellom verbal- og utføringsdelen hvor verbaldelen gjerne er høyere. Hva jobber du med? Anonymkode: 77a90...f54
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan ujevn mener du da? Utreder og tester mye og mange med asperger skårer jevnt høyt, men noen ganger kan det være utfordrende å motivere for testing/fullføre noe som kan påvirke enkelte deltester og indekser. Men ujevn evneprofil er ikke noe typisk for asperger vil jeg si. Anonymkode: 3e970...38d Jeg har asperger selv, og var f.eks. best i klassen i matte, norsk og engelsk, mens jeg slet med forståelsen av enkelte tema i o-fag, og kunne lese det samme avsnittet mange ganger uten å bli noe klokere. Jeg slet også motorisk (strøk i gym) og sosialt, mens de andre i klassen min som var flinke gjerne var gode i alt. Jeg fikk diagnosen i voksen alder, og fikk da høre at dette med ujevn evneprofil er veldig typisk. Ble fortalt at jeg "sprengte skalaen" på en av testene, mens en annen forstod jeg ingenting av. Men jeg vet ikke så mye om hvordan det er mest vanlig at akkurat dette arter seg. Kanskje jeg ikke er så typisk som psykologen ville ha det til. Anonymkode: 60a39...404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå