Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Skal føde der i oktober, noen som vet om det er jm studenter i praksis der da? Anonymkode: 0a661...892
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 De begynner 16. oktober og er i sin 2. praksis og har fått en del erfaring. La de få være med, du kan jo ha bedre kjemi med jordmorstudenten enn jordmora. Husk at de er sykepleiere, ikke nysgjerrige glanere. Anonymkode: 2417a...596
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De begynner 16. oktober og er i sin 2. praksis og har fått en del erfaring. La de få være med, du kan jo ha bedre kjemi med jordmorstudenten enn jordmora. Husk at de er sykepleiere, ikke nysgjerrige glanere. Anonymkode: 2417a...596 Takk for svar! Ja, du har rett i det! Fikk bare høre at det sikkert var mange studenter der når jeg skulle føde, og ble litt skeptisk da 😊 Anonymkode: 0a661...892
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Jordmorstudenter er allerede erfarne sykepleiere, så voksne folk, ikke ungdommer som nettopp har startet på universitetet. MEN du har mulighet til å si nei om du ikke ønsker studenter Anonymkode: 4fdf8...24f
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Erfarne sykepleiere er de ikke nødvendigvis, mange av studentene har bare den nødvendige 1 årspraksisen. Men 24 år de minimum 😉 Men like fullt spl med litt erfaring. Anonymkode: 2417a...596
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Erfarne sykepleiere er de ikke nødvendigvis, mange av studentene har bare den nødvendige 1 årspraksisen. Men 24 år de minimum 😉 Men like fullt spl med litt erfaring. Anonymkode: 2417a...596 Må ha to års erfaring før man kan søke videreutdanning. Anonymkode: 40b61...cb3
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må ha to års erfaring før man kan søke videreutdanning. Anonymkode: 40b61...cb3 Nei, man må ha 1 års praksis, og mange av studentene har ikke mer, fordi de nå i større grad vektlegger karakterer enn erfaring ved inntak, og studiet har blitt mer vitenskapelig enn tidligere. https://www.ntnu.no/studier/spvju Anonymkode: 2417a...596
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Ja, du har rett i det! Fikk bare høre at det sikkert var mange studenter der når jeg skulle føde, og ble litt skeptisk da 😊 Anonymkode: 0a661...892 Du får vel ikke mange studenter inn på ditt rom uansett? Jeg hadde en til stede da jeg fødte, og hun var helt fantastisk. I motsetning til jordmoren som måtte gå mellom flere fødende, så hadde studenten tid til å være hos meg nesten hele tiden. Anonymkode: 596af...37e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Jeg hadde student med fødsel nr 1. Syns d var helt supert og etterspurte det med nr 2. Da var d ingen studenter der da. Det eneste jeg ba om var at jm sydde meg der ikke bedøvelsen virket, men ellers gjorde studenten alt arbeidet. Hun kom med noen tåpelige kommentarer som gjorde at jeg skjønte at hun ikke selv hadde født, men utenom det var alt perfekt 😊 Anonymkode: bc99e...0b4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Du får ikke mange studenter inn på rommet, en student får ansvaret for deg også går veilederen hennes frem og tilbake mellom flere fødende. Jeg synes det var helt topp å ha en jordmorstudent. Hun hadde det ikke like travelt som hovedjordmora, hun var flink, rolig og behagelig. Da barnet mitt ble sittende fast i skuldrene var det også studentens grep som fikk løs ungen, ikke jordmora som sto og ropte på lege. Disse studentene er jo genuint opptatt av jordmorfaget og har en drøm om å bli jordmor, de leser og lærer siste nytt innen forskning osv i studiet sitt. Det er veldig betryggende å ha både en erfaren jordmor og en nyutdannet sammen, de har begge noe å tilføre. Anonymkode: 4c3a0...041
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde student med fødsel nr 1. Syns d var helt supert og etterspurte det med nr 2. Da var d ingen studenter der da. Det eneste jeg ba om var at jm sydde meg der ikke bedøvelsen virket, men ellers gjorde studenten alt arbeidet. Hun kom med noen tåpelige kommentarer som gjorde at jeg skjønte at hun ikke selv hadde født, men utenom det var alt perfekt 😊 Anonymkode: bc99e...0b4 Såpass. Hvilke tåpelige kommentarer kom hun med? Anonymkode: 7f042...c25
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Jeg har hatt studenter på begge mine fødsler i Trondheim, de har vært fantastiske hyggelige damer. På siste fødsel kom det til og med en kvinnelig legestudent fra Brasil, hun hadde bare vært på gigantiske fødeavdelinger før der nesten alle får keisersnitt og trodde nesten ikke sine egne ører da jeg sa at jeg ikke ville ha noe bedøvning. Var sikkert en spesiell opplevelse for henne. Anonymkode: 03b92...a65
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 Jeg hadde student. Hun var inne hos meg hele tiden mens jordmor faktisk måtte hjelpe til andre steder før det tok seg skikkelig opp. Hvordan skal studenter lære dersom de ikke får være med? Anonymkode: 2e1da...a51
Gjest Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 Jeg hadde med legestudent første gangen. Det var også første fødsel hun var med på. Med andre hadde jeg med en jordmorstudent.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 Tror mange glemmer at jordmorstudenter allerede har sykepleierutdannelse og minimum ett års erfaring som sykepleier. Anonymkode: c5c1a...713
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #16 Skrevet 12. september 2017 Jeg er ikke student i Trondheim, men er jordmorstudent i første praksis ved et annet sykehus som tilhører en annen skole. For det første: de yngste som kan være jordmorstudent fyller 23 år i år. Vi trenger bare ett års praksis før vi kan søke videreutdanning. Noen av de i klassen har jobbet i nærmere 20 år på ulike avdelinger og har god erfaring, mens andre kun har den nødvendige 1-års praksisen før de har studert videre. Vi hadde ca. 3 uker på skolen før vi startet i praksis, så mye er nytt for oss. Etterhvert som vi blir litt kjent slipper vi mer til, men jordmor lar aldri oss få hele kontrollen. Hvis vi får ta imot, støttet hun hånden min ekstra, slik at det f.eks. ikke skal bli rifter. Hun har klart alt utstyr i tilfelle barnet f.eks må suges, klippe navlesnoren raskt eller andre nødvendige ting som kan bli behov for akutt. De fødslene jeg har deltatt på, har dem likevel vært to jordmødre og gjerne en barnepleier på rommet i tillegg når barnet er blitt født, så vi er aldri alene. Jeg har flere ganger sittet inne hos kvinnen hvis hun har ønsket det selv om jordmor ikke har vært tilstede. Det har da gjerne vært i tidlig fødsel, hvor hun likevel har ønsket å ha noen tilstede. Personlig synes jeg enda det kan være litt utfordrende å være inne hos en fødende kvinne, da jeg er usikker på hva hver enkelt tenker. Derfor, ikke vær redd for å si ifra om du ønsker å være alene eller ha noen inne hos deg. Vi er der i første omgang for å lære Men husk, det er DIN fødsel, og jeg håper ingen føler seg overkjørt fordi det er studenter tilstede. Du står fritt til å velge om en student skal være med eller ikke, og eventuelt hva den skal få lov til å gjøre. Anonymkode: 2c6a9...049
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Såpass. Hvilke tåpelige kommentarer kom hun med? Anonymkode: 7f042...c25 Jeg klagde på smertene: "det er så vondt når riene er på toppen, jeg må ha mer smertestillende"! Hun svarte:"det er bare noe du tror, det går helt fint å føde uten noenting".. Jeg sa: "ikke ta fra meg lystgassen" Hun svarte:"jeg tror du har fått nok nå" Jeg så: "Den ungen skal ut innen 2 timer!" Hun svarte: "det tar nok hele dagen, tror ikke jeg får møtt ham" Hun fant en puls med Doppler på magen min som kun viste 50. Jeg sa: Det er sikkert min puls. Prøv igjen. Hun svarte: "nei, denne ungen har det ikke noe bra lengre" Sånne ting som man ikke sier tid mødre under fødsel .. Men hun hadde så mange gode sider også. Maserte beina mine når jeg spurte, hentet vann osv. Anonymkode: bc99e...0b4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg klagde på smertene: "det er så vondt når riene er på toppen, jeg må ha mer smertestillende"! Hun svarte:"det er bare noe du tror, det går helt fint å føde uten noenting".. Jeg sa: "ikke ta fra meg lystgassen" Hun svarte:"jeg tror du har fått nok nå" Jeg så: "Den ungen skal ut innen 2 timer!" Hun svarte: "det tar nok hele dagen, tror ikke jeg får møtt ham" Hun fant en puls med Doppler på magen min som kun viste 50. Jeg sa: Det er sikkert min puls. Prøv igjen. Hun svarte: "nei, denne ungen har det ikke noe bra lengre" Sånne ting som man ikke sier tid mødre under fødsel .. Men hun hadde så mange gode sider også. Maserte beina mine når jeg spurte, hentet vann osv. Anonymkode: bc99e...0b4 Bra hun hadde noen gode sider og 😊 Anonymkode: 7f042...c25
Mamma_til_2 Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 Jeg hadde jm student under 2 fødsel, hadde og en legestudent, jm studenten var sammen med meg hele veien og det var helt fantastisk. Eneste jeg angret på var at jeg så ja til at legestudenten kunne sette vakum, det var vondt for han fikk det ikke til med en gang, tok noen forsøk😉
Mumua Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 Hadde student under min første fødsel, det var hennes første fødsel og en ganske spesiell opplevelse. Er glad jeg kunne bidra med å gi henne verdifull erfaring selv om hun (naturligvis) ikke hadde noen funksjon for min del. Jeg fikk en stjernekikker med hånda langs hodet så det var jo litt ekstra å få med seg underveis
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #21 Skrevet 12. september 2017 Hadde en helt FANTASTISK jordmorstudent sammen med meg. Kunnskapsrik, empatisk og omsorgsfull. Husk også at hvis studenten skulle være helt idiot er det faktisk lov å hviske i øret til jordmora at du ikke vil ha studenten der lengre Anonymkode: ae698...780
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå