Gå til innhold

Alle skal rydde etter seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rydding hjemme

Hvordan fordeler dere den ekstraordinære ryddingen? Mannen min mener at alle skal rydde etter seg selv og jeg kjenner at det virkelig irriterer meg. 

Eksempler: 
Baker til dåp. Lager pynt og pynter alle bordene. Mannen gjør lite da han synes all pynting er unødvendig. Mens jeg baker og pynter sitter han og ser på TV. Etterpå gjør han også fint lite for ettersom det var jeg som bakte og pyntet så er det mitt rot..

Pakker til barna når vi drar på ferie. Når vi kommer hjem står koffertene der til jeg pakker ut helt uavhengig av hvem av oss som har det travelt. Det var nemlig jeg som pakket og da er det mitt "rot" og ansvar. 

osv.

På den måte så er det jo den som følger opp ungene mest og som allerede gjør mest som får mer. Har prøvd å snakke med han om det, men han står steilt på sitt. Den som "roter" skal rydde det. 

Hva gjør dere? Noen forslag til hvordan jeg kan nå gjennom slik at han også tar i et tak? 

Anonymkode: 8fda5...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atte.. ..HÆÆÆ??? Her må du snakke i klarest - på en måte han ikke misforstår!

Anonymkode: 82fe6...491

Skrevet

Ja, det var jo en smart taktikk for å slippe å gjøre noe som helst 😜

Du får spørre unnasluntreren om han mener det er du som har laget barna alene, slik at det dermed er ditt ansvar å rydde opp i "rotet" de genererer. Som en barnedåp fex.

Tror dere må bli enige om klart definerte arbeidsoppgaver. Hos oss er det slik at den som lager middag fex slipper å rydde, det gjør den andre.

Det kan være en mulighet for at mannen syns du kanskje overdriver pyntingen til dåpen (menn synes fort det) og at han ikke vil hjelpe til i stilltiende protest. Uten at det dermed sagt er greit.

Skrevet

Overdriver ikke pyntingen. Mannen min er av typen som synes all pynting er tull og gjerne hadde stilt i joggebukse på julebord (men gjør det ikke for han forstår at kolleger hadde sett rart på han). Føler jeg har snakket til han i klartekst, men han er ikke til å rikke. Kan jo ikke la være å gjøre disse oppgavene heller for det går jo ut over ungene. Har nok litt problemer med hvor listen legges da han kommer fra en familie med bare hverdager. Ingen gjorde noen sinne stas på noen og slik mener han det bør være. Han mener f.eks. det er tull å bake og ordne til bursdag for ungene - de hadde sikkert blitt mer fornøyd med penger enn barnebesøk av venner. osv Pakking til reiser forstår han jo at de trenger, men nekter likevel å delta.  

Anonymkode: 8fda5...39d

Skrevet

Det var jo en kreativ måte å slippe å gjøre noe som helst på. 

Jeg forundres stadig over folk som synes det er helt ok at deres kjære står med alt arbeidet. 

Skrevet

Her rydder vi også i utgsangspunktet etter oss selv, men så er det ikke like skjevt fordelt i utgangspunktet heller da. Når vi lager mat eller baker rydder vi underveis, men det er like ofte mannen som gjør det som jeg.

Unntaket er hvis den som har "rotet" ikke har tid til å rydde og/eller er sliten, syk osv, da ser den andre som regel dette og tar det uten å bli spurt. Uansett hvem av oss det er.

Anonymkode: 8fa23...fb7

Skrevet

Vel, i dette tilfellet her så er det mannen din som roter til forholdet deres, så spør han hvordan han har tenkt å rydde opp i det, du... ;)

Skrevet

Da får du innføre at det bare den som lager mat og rydder etter maten som får spise sammen med barna. Det er bare den som baker og rydder som får smake på baksten. Det er bare den som pakker og pakker ut igjen som får være med på ferie. Kanskje han forstår da? 

Anonymkode: 75ed2...4e7

Skrevet

La ham bli samværspappa, så får han se hvor mye ting gjør seg selv...

Få ham med på familievernkontoret - du selv får ikke snudd en slik udugelig og lat mann som ikke respekterer deg og ikke aner hva ansvar er. Han vil ikke endre seg, for det er mer behagelig for ham å overlate alt til deg.

Nøtta hadde dagens kommentar - han roter til forholdet, hvordan har han tenkt å rydde opp i det? Familievernkontoret og parterapi er nok eneste løsningen.

Anonymkode: 1ecdf...91f

Skrevet

Er meget imponert over denne mannens evne til å være maks kreativ samtidig som han er en gjennomført latsabb. 

Her i hjemmet er det gubben som lager mest av maten, og da prøver jeg å ta oppvasken underveis. 

Jeg hadde spurt mannen hvorfor han ikke unner barna en feiring. Deretter hadde jeg sagt at så lenge han ikke bidrar med det praktiske på noe vis så har han heller ikke opparbeidet seg noen rett til å være med på feiringen. Ingen god mat, ingen kake! 

Og angående pakking til turer: han må se å til HELVETE TA SEG I SAMMEN OG OPPFØRE SEG SOM EN VOKSEN MANN! Det er ikke verre for ham enn for deg. 

Anonymkode: 8aa8f...3f9

Skrevet

Da hadde ikke han fått middag gitt. Ikke hatt klær på ferie eller rene klær for de saksskyldt. Han som skittner til sine klær. Han får vaske dem. Skal han spise får han ordne alt selv, skal han gjøre noe som helst hadde ikke jeg ordnet en dritt. Halvparten av ALT med ungene hadde falt på han. Hadde lagd en "sjekkliste", for en overgagsperiode, bare for å være sikker på at han får med seg alt.

Anonymkode: 56b19...448

Skrevet

Da overlater du alle de ekstra oppgavene til mannen. Han har nå ansvar for barnebursdager/dår etc, ansvar for pakking og vasking av klær til ferie osv.

Skrevet

Det er jo en grei regel for ungene, den som har tømt esken med lego utover gulvet må rydde opp legoen igjen også.

Men mellom oss voksne, og for ungene også ettersom de blir eldre er "alle er med å drar lasset sammen" en bedre regel.

Et sånt syn som mannen din har aksepterer jeg ikke fra tenåringene mine engang, de har prøvd seg noen ganger "Det er ikke jeg som har rota det", men da får de kjapt høre at det er ikke jeg som har møkket til den doen eller de klærne jeg vasket i stad heller. De er ikke så veldig gamle før de skjønner at det er en selvfølge å holde orden på sitt eget, men også en selvfølge å hjelpe til også der de selv ikke har rotet.

Hvem mener mannen din skal støvsuge sofaen og vaske badet da? Hvem har rotet eller møkket til der?

Nei, man drar lasset sammen, og alle bidrar etter evene, liten og stor.

Anonymkode: e2777...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...