Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Er det noen rutiner som må følges når et barn er en "biter", altså hugger tak i unger når som helst uten forvarsel og biter andre unger til blods? Foreldrene til unger som blir bitt får vel ikke vite hvem som bet? Hva gjøres i etterkant? Skal det "meldes inn" på noen måte? Vil gjerne høre andres opplevelser rundt dette, og evt rutiner til de som jobber selv i barnehage :-) Anonymkode: 0ab14...c0d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Min erfaring er at de ansatte gjør svært lite for å anonymisere barnet som biter. Her har det ikke skjedd annet enn at de satt et frimerke på barnet som biter. Det hjalp svært lite. I samråd med barnets foreldre byttet de til en annen avdeling med større barn. Både min og barnet som bet var aktuell å flytte. De flyttet den som bet da barna på den andre avdelingen var større og tok igjen. Ble slutt på biting da. Anonymkode: 7b9b3...1a1
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Jeg jobber i barnehage, og vi anonymiserer alltid barnet 100 %. Men noen ganger så får foreldre vite det uansett, enten gjennom eget barn, andre barn eller foreldre som er tilstede og ser det. Men vi som ansatte forteller aldri hvem barnet som biter er. Hvilke tiltak vi setter inn, varierer etter hvordan situasjonen er. Hos oss - bites det hull i huden, skal foreldre kontaktes og det skrives aviksmelding. Anonymkode: a2ab1...b53
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Det skal skrives skademelding! Da får du rettigheter hvis det får etterfølger Mitt barn ble bitt i ansiktet. Det gikk hull på huden og hun fikk infeksjon. Antibiotikakur. Hadde arr i ca 1 år etterpå, men det forsvant heldigvis. Barnehagen tok ikke bitingen alvorlig før hendelsen med mitt barn, da forsto de alvoret og satte inn tiltak. Anonymkode: 64da8...9ac
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 I min barnehage har vi skrevet handlingsplan for barn som biter. Vi anonymiserer også alltid barnet som biter, men desverre blir jo navnet nevnt hjemme av barnet som har blitt bitt. Blir det hull ved bitt kontaktes foreldre og det skrives avviksmelding. Det er vanlig at små barn biter, men det er fryktelig både for barnet som blir bitt, foreldre til begge barn og vi som ansatte som skal helst forhindre alt sånt, men som desverre har for få hender og øyne.. Anonymkode: 9bcc2...d33
Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 Jeg har en biter, han er snart 2 . De er nå 3-4 barn på hans avdeling som biter, når han blir bitt sier de aldri hvem det var. Og når han biter får vi beskjed om det. Føles ikke bra å ha en unge som går rundt og biter de andre. Anonymkode: dead9...cb6
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det skal skrives skademelding! Da får du rettigheter hvis det får etterfølger Mitt barn ble bitt i ansiktet. Det gikk hull på huden og hun fikk infeksjon. Antibiotikakur. Hadde arr i ca 1 år etterpå, men det forsvant heldigvis. Barnehagen tok ikke bitingen alvorlig før hendelsen med mitt barn, da forsto de alvoret og satte inn tiltak. Anonymkode: 64da8...9ac Jeg hadde prøvd å finne ut hvem jævelungen som biter er, og bitt tilbake! Makan til dyreoppførsel! Anonymkode: c7a1f...5a0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 Sønnen vår var offer for biting da han startet i barnehagen for 1 år siden, og jeg fant etterhvert ut hvem biteren var da jeg registrerte at han bet opp til flere ganger da jeg var til stede. Jeg skjønner at det ikke er enkelt for personalet å alltid ha kontroll men når det gjentar seg flere ganger PR uke, da blir man oppgitt. Det er nok ikke kjekt for foreldrene som har en biter, men dessverre så står ikke dette barnet i høyt kurs hos meg Anonymkode: 56cfc...e6e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Så dere den ungen i sverige som var blitt bitt 15 ganger i ryggen mens han " lå og sov" i barnehagen? Barnehagen hadde ikke registrert det engang. Mor oppdaget det når hun kom hjem med barnet og skulle kle av. Genseren satt fast i sårene på ryggen. Har vært 3- 4 slike episoder i sverige de siste årene. Helt grusomt. Anonymkode: 62883...859
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde prøvd å finne ut hvem jævelungen som biter er, og bitt tilbake! Makan til dyreoppførsel! Anonymkode: c7a1f...5a0 Ai ai ai ai boff Anonymkode: a2ab1...b53
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 Bhg her prøver så godt de kan å anonymisere barnet som biter. Biting er vel uansett vanligvis bare et problem på småbarnsavdelingene, fordi barna ikke har nok språk til å uttrykke følelser gjennom ord. Min ble bitt i bhg forrige uke, jeg gav beskjed om det igår (de var ikke klar over det selv. Normalt sier de ifra ved henting dersom barnet har blitt bitt eller har slått seg ved uhell etc). Vet sannsynligvis hvem det er som bet også, da moren selv har sagt ifra at han plutselig har begynt å bite nå, men det bryr meg absolutt ikke. Det er ikke barnet som biter sin feil, en ettåring uten verken språk eller "vett" kan ikke klandres akkurat. Er de voksne i bhg sitt ansvar å følge med og stoppe det (og i vår bhg ble de iallefall veldig lei seg for at min var blitt bitt og ingen hadde sett det). Anonymkode: 7650b...416
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 Er selv mor til ei jente som biter og det er virkelig fælt for oss også. I vårt tilfelle biter hun kun i bhg, så det er lite å "jobbe med" hjemme. Vi har virkelig prøvd alt og har selv bedt om at bhg må inn med bedre tiltak siden hun biter ofte og hardt (flere ganger gjennom huden). Det er så himla vondt at mitt barn skader andre barn, uten noe åpenbar grunn. Hun er en harmonisk og flott jente ellers. Jeg er også veldig bekymret for at hun skal bli sett negativt på av andre og at de unngår henne pga dette. Vi som foreldre jobber iherdig det vi kan med dette, men siden det kun skjer i bhg må de først og fremst ta tak i det der. Jeg har nå bedt om møte med bhg for å prøve å finne bedre løsninger. Her tror jeg de fleste vet hvem som biter, selv om det er et par til på samme avd som også biter. Anonymkode: 45377...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå