Gå til innhold

Ord som beskriver den som bruker ordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på at det finnes ord som først og fremst beskriver brukeren av ordet, og ikke objektet/fenomenet personen prøver å beskrive. Eksempler på dette er

Snikislamisering

White trash

Kulturmarxist

Flere eksempler på ord som først og fremst beskriver ytreren?

Anonymkode: a1ca1...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikke helt...

Du mener den som sier at andre er dumme, den er dum den? Du mener at den som snakker om snikislamisering selv er en islamiserer?

Eller mener du at alle som bruker ordet snikislamisering er en snik?

Anonymkode: 9ae35...867

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønte ikke helt...

Du mener den som sier at andre er dumme, den er dum den? Du mener at den som snakker om snikislamisering selv er en islamiserer?

Jeg mener at disse ordene ikke er særlig beskrivende på de fenomener de brukes om, men sier mye om de som bruker dem. Ikke i retningen 'dom som sier dom er domme..', heller at det er en viss type mennesker som tar disse ordene i sin munn. Og at de bruker dem i så mange like og ulike sammenhenger at de ender opp med å kun sette merkelapp på seg selv.

Gjest Antarctica
Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at disse ordene ikke er særlig beskrivende på de fenomener de brukes om, men sier mye om de som bruker dem. Ikke i retningen 'dom som sier dom er domme..', heller at det er en viss type mennesker som tar disse ordene i sin munn. Og at de bruker dem i så mange like og ulike sammenhenger at de ender opp med å kun sette merkelapp på seg selv.

Alt vi sier og gjør forteller noe om oss selv. Det er riktig, det. Alle våre reaksjoner på andres utspill forteller også aller mest om oss selv. Så det er ofte lurt å tenke: "hvorfor blir jeg støtt av dette? Hvilken øm tå ble truffet nå?" heller enn "han er en dust, det han sier er slemt". 

Å bruke visse ord forteller også mye om verdensbildet man har. Når en mann sier "det er feminazi-bevegelsen som har bestemt dette!", da vet jeg at jeg ikke har noen særlig grunn til å søke nærkontakt med ham.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønte ikke helt...

Hun mener at ordene hun nevner er begreper som mangler reelt innhold.

Anonymkode: ebbbc...488

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Alt vi sier og gjør forteller noe om oss selv. Det er riktig, det. Alle våre reaksjoner på andres utspill forteller også aller mest om oss selv. Så det er ofte lurt å tenke: "hvorfor blir jeg støtt av dette? Hvilken øm tå ble truffet nå?" heller enn "han er en dust, det han sier er slemt". 

Å bruke visse ord forteller også mye om verdensbildet man har. Når en mann sier "det er feminazi-bevegelsen som har bestemt dette!", da vet jeg at jeg ikke har noen særlig grunn til å søke nærkontakt med ham.

Ja, ord forteller mye om en persons verdensbilde og deres fortolkning av andre mennesker.

Anonymkode: ebbbc...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...