Gå til innhold

Midt i samlivsbrudd. Forsvarlig å beholde huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har ikke mulighet til å beholde huset og hvis jeg gjør det så kommer jeg, etter alle faste utgifter er betalt, til å sitte igjen med 12000 til mat, sparing, diverse fornøyelser og uforutsette ting. Er det forsvarlig å eie alene med så lite til overs? Det er borettslag, så en liten sikkerhet der

Anonymkode: 85207...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange barn har du da? Alder? 

Anonymkode: e1587...173

Skrevet

To barn, 7 og snart 9, så de er begge på SFO fremdeles 

Skrevet

Nei, hvis det er et riktig budsjett så tror jeg du bør fonne noe billigere

Barna er på vei over i en alder da de blir mye dyrere i drift enn de har vært til nå. Alternativet må være at barna dine ikke kan være med på vanlige ting som andre barn er på, som fotballtrening eller korps. Dere vil ikke kunne reise på ferier og dere har ingen buffer om renta går opp.

Anonymkode: 74584...007

Skrevet

Det bør vel kunne gå greit, men du må nok leve sparsommelig for å kunne spare deg opp en buffer. Ferieturer kan nok måtte vike for noen billige småturer osv, men du må nok tenke igjennom hva som er viktigst for deg. 

Du kan evt selge om du ser det ikke går også. 

Anonymkode: 31cb1...791

Skrevet

Er kommunale avgifter, forsikring av bygget og TV/internett inkludert i husleien? Jeg hadde barn på omtrent samme alder som dine og hadde vesentlig mindre enn 12 000,- igjen per måned etter at faste utgifter var betalt da jeg bodde alene med barna i mitt rekkehus. Barna bodde 50% hos hver forelder så vi delte på utgiftene til barna. For meg var det overhodet ikke noe problem, jeg har alltid vært vant til å leve sparsommelig og sparte til og med opp en god del penger. Hvis du vil, tror jeg du får til dette. Husk at det er dyrt å selge og flytte også...

Anonymkode: 8e70c...5a9

Skrevet

Har du mye egenkapital? For jeg har flexilån, og trenger ikke å betale avdrag. Jeg går nå på laveste AAP. Og det er eneste muligheten vi har til å beholde boligen. Så blir barna dyrere med tiden og. Jeg har en 10 åring, og 16 åring. 10 åringen er jo relativt billig, går bare på en aktivitet, går ikke på SFO, og trenger ikke mye lommepenger. Men 16 åringen, går på 2 aktiviteter, i den alderen er det ganske dyrt og, trenger penger hele tiden, går på privatskole, og hun går en linje, hvor de hele tiden trenger litt forskjellig. Og da har skolen betalt for alt det dyreste. Mat og klær og sko er og høye utgifter.

Så prøv å tenk litt langsiktig, og hva med vedlikehold av boligen, snømåking, gressklipping osv.

Anonymkode: f2db1...3b1

Skrevet

Ja, alt det er inkludert i husleien. 12000 er det jeg minst kommer til å ha utbetalt, da har jeg lagt på 2000 i uforutsette ting som fotball, skolemelk, o.l

Skrevet

Det burde ikke være noe problem 

Hvordan skal dere fordele samværet da? Dere er jo uansett to om å dele på utgifter som klær, sportsutstyr osv

Om du får ha barna f.eks 65% vil du også få en ekstra barnetrygd, støtte til barnetilsyn og ikke minst særfradrag på skatten. Om du ikke tjener for mye kan du få noen kroner i gradert overgangsstønad også så lenge yngste er under 8 år 

Skrevet

12000 er vel ikke lite etter at alle faste utgifter er betalt. Er overrasket over at såpass mange synes det er lite

Anonymkode: 729fb...96a

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

12000 er vel ikke lite etter at alle faste utgifter er betalt. Er overrasket over at såpass mange synes det er lite

Det kommer nok veldig an på hva man definerer som faste utgifter. Jeg tenker ikke på utgifter du kan påvirke som faste. Strøm, drivstoff til bilen, tvkanaler, SFO, skolemelk og medlemskap i idrettslaget er ting jeg tenker på som variable kostnader. Hvis hi derimot regner alt dette som faste vil selvfølgelig 12.000 etter faste utgifter, kunne holde mye lengre.

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok veldig an på hva man definerer som faste utgifter. Jeg tenker ikke på utgifter du kan påvirke som faste. Strøm, drivstoff til bilen, tvkanaler, SFO, skolemelk og medlemskap i idrettslaget er ting jeg tenker på som variable kostnader. Hvis hi derimot regner alt dette som faste vil selvfølgelig 12.000 etter faste utgifter, kunne holde mye lengre.

Ja, da ser jeg at kommer an på hvordan man tenker. Jeg tenker alle de kostnadene du regner opp som faste

Skrevet

Tror det går greit.

Du vil jo komme til å få høyere lønn år for år, og snart slipper du SFO utgiftene som da kan brukes til de økte økonomiske utgiftene større barn krever.

Men det er jo og vesentlig om du ønsker å beholde huset eller ei. Det er mye arbeid og hus koster jo mer enn å bo i leilighet.

Skrevet

Jeg tipper matbudsjettet ditt kan ligge på under 6000 pr mnd, så 6000 til på fornøyelser må gå altså. 

Anonymkode: 56a94...ab0

Skrevet

HI her, faste utgifter er altså her alle regninger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her, faste utgifter er altså her alle regninger.

Da er det virkelig null problem. 

Skrevet

Jeg ville prøvd å beholde huset. 

Anonymkode: de849...f01

Skrevet

Det burde gå helt fint.

Regner med at du også har regnet inn ekstra barnetrygd, barnebidrag fra far og skattefordel inn i regnestykket?
Dersom du har lav inntekt (er ikke sikker på hvor grensen går) vil du også få redusert utgifter til SFO.
Blir det for trangt kan du også ta 9 åringen ut fra SFO.
Her slutter de fleste rundt den tiden de fyller 9 og tar bussen til og fra skolen

Anonymkode: fa7ad...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...