Gå til innhold

Sykkel VM i Bergen.. Gruer meg noe j....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor midt i sentrum i Bergen, og snart er det sykkel VM, de skal sykle like nærheten der jeg bor. Hvordan tror dere livet blir i Bergen under VM? Blir det vanskelig å komme seg ut av byen, tomt i butikker osv? Tenker jo at det kanskje ikke blir så mye påfyll i matbutikkene da varebiler ikke kommer seg fram eller?? 

Anonymkode: 729fc...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, du lever et ganske skjermet og godt liv uten store bekymringer eller 😉

Butikkene fyller selvfølgelig godt opp i hyllene på forhånd, de må holde veinettet åpent nok til at ambulanser o.l kommer frem osv

Hva med å se litt positivt på det, ta deg tid til å se på alle menneskene, glede deg over ekstra omsetning i butikkene osv 

Anonymkode: 104be...cbc

Skrevet

Ser ingenting posetivt med sykkel vm, nå har de jobbet utenfor i flere uker bare pga av dette, nok støy og at kommunen har kastet bort så mye penger på dette skal jeg ikke ta opp også... Gleder meg bare til alt er over, synes hele opplegget er idiotisk planlagt og det blir nok kaos i byen.

Anonymkode: 729fc...021

Skrevet

Støtter HI 100%.

Jeg er glad jeg ikke bor i sentrum. Med tanke på at pst har sagt at et terrorangrep er forventet i år, så tenker jeg at jeg iallefall ikke ønsker å være midt oppi dette om noe skjer.

Har ikke hørt om en eneste bergenser som gleder seg til dette sykkelrittet. 

Anonymkode: 2ffbe...b50

Skrevet

Kondolerer.

Selv bor jeg midt i løypa til Trondheim-Oslo, kommer ingen steder uten å kjøre sammen med dem et stykke, og den dagen er et mareritt hvert år.

Trafikken hemmes og holdes igjen, politiet står til og med og holder igjen bilene slik at de som sykler skal få hele veien. Du kjører i musetempo bak kolonner av syklende uten mulighet til å komme forbi. Veiene blir tagget ned med maling som holder det meste av sommeren og i grøfta ligger haugevis av tomme drikkeflasker som de bare har kastet fra seg. 

Anonymkode: 0db07...867

Skrevet

Jeg gruer meg også. Vi kommer oss ingen steder med bil alle de dagene det varer. Jeg bor like ved sentrum, og har heldigvis en matbutikk like ved. Gruer meg til jeg skal av gårde til flyplassen en av dagene. Jeg måtte utsette en operasjon for hunden min, for hadde det skjedd noen komplikasjoner i dagene etter operasjonen, hadde vi ikke fått den til veterinæren, fordi vi er innestengt.

Ingen søppeltømming heller, så det blir overfylte søppelspann og rotter og skjærer :-(

Anonymkode: 71b29...a39

Skrevet

Jeg bor utenfor sentrum, men må på jobb i sentrum hele uker mens vm pågår. Må si jeg ikke akkurat ser frem til det...blir nok et kaos uten like. Det virker ikke som om dette er godt nok planlagt, men at de bare lat det stå til, koste hva det koste vil - for å vise frem byen til verden mens befolkningen holdes som "gisler" mens galskapen pågår. Ironisk at et sykkel-vm avholdes i en av de byene i landet som er dårligs utrustet for sykling da, men det er jo en annen sak...

Anonymkode: 4f64b...f75

Skrevet

Er skikkeleg lei av syt og krisemaksimering om sykkel-VM.  Typisk bergensarar å kave seg så opp.  Ja, eg kjem til å bruke lengre tid til og frå jobb, men det er jo berre i ei veke (+to helger) det skal foregå.  Det kjem ikkje til å bli tomme butikkhyller, men du kan jo fylle på litt i veka som kjem då?  Det er jo begrensa kor mykje de rekk å ete i løpet av veka.  Kjøp inn mjølk med god dato, og brød i fryseboksen. 

Vi har planlagt å dra til byen ein av dagane for å sjå på livet.  Vil ha litt moro att for ulempene og.  Ting vert ofte litt lettare om ein ser litt optimistisk på det, i staden for å kaste vekk mykje energi med å bekymre seg for mykje som du alikevel ikkje kan gjere noko med.

Skrevet

Ut fra (det kjempedårlige) kartet over ytraseer og berørte områder seg det ut som om det rett og slett ikke er mulig å komme seg ut av Bergen mot sør under hele VM. Håper jeg tar feil og at det som KAN se ut som en mulighet i Fjørsangerveien faktisk er det.

Folk som skal til Flesland kommer seg jo ellers ikke av gårde, med mindre man tar bybanen (og det må man vel). Håper de hat att høyde for dette med økt kapasitet på Bybanen (med det har de sikkert ikke....)

Ja, er sikkert litt sur og negativ, håper jeg blir positivt overrasket.

Anonymkode: 71b29...a39

Skrevet

Mener det er 70.4 millioner kroner som Bergen kommune må ut med i forhold til dette arrangementet.

Bergen kommune er skakkjørt fra før og har behov for å få inn utgiftene på en eller annen måte. Dette har ført til mange negative kutt, spesielt for de aller svakeste i kommunen vår. F.eks får ikke beboere med funksjonshemminger i bofellesskap mulighet for å dra på ferie lengre. 

I tillegg er det innført skatter og avgifter som rammer mange hardt.

En kan godt trekke på skuldrene og si pytt-pytt hvis en er av den oppfatning at dette kan kategoriseres som en liten ulempe.

Jeg derimot mener det er en skam at det skal prioriteres som det gjør.... 

Anonymkode: 2ffbe...b50

Skrevet

De som sitter og jobber med dette mølet er allerede begynt å bli bekymret selv. Det lover jo godt. Noe mer idiotisk og lite gjennomtenkt som sykkel-VM i Bergen skal man lete lenge etter. Burde gå til søksmål hele byen. Én uke har mye å si for mange. Og nå er denne ene uken utvidet med 4 dager. 

Anonymkode: f2575...e9d

Skrevet
55 minutter siden, soleia skrev:

Er skikkeleg lei av syt og krisemaksimering om sykkel-VM.  Typisk bergensarar å kave seg så opp.  Ja, eg kjem til å bruke lengre tid til og frå jobb, men det er jo berre i ei veke (+to helger) det skal foregå.  Det kjem ikkje til å bli tomme butikkhyller, men du kan jo fylle på litt i veka som kjem då?  Det er jo begrensa kor mykje de rekk å ete i løpet av veka.  Kjøp inn mjølk med god dato, og brød i fryseboksen. 

Vi har planlagt å dra til byen ein av dagane for å sjå på livet.  Vil ha litt moro att for ulempene og.  Ting vert ofte litt lettare om ein ser litt optimistisk på det, i staden for å kaste vekk mykje energi med å bekymre seg for mykje som du alikevel ikkje kan gjere noko med.

At noen får lengre vei til jobb er en bagatell!  Og å se på det på den måten, som jeg vet mange gjør, er enormt navlebeskuende.  Mange bedrifter i sentrum må stenge( ikke alle er turistmagneter). Helsehjelp til feks eldre og hjemmeboende blir sterkt berørt, mange vil ikke få viktige medisiner og tilsyn som de trenger og har krav på. Bydelene blir påført store ekstrautgifter,  sykehusene blir påført vanvittig økte lønnskostnader etc. Ikke tenk bare på din egen reisevei og all moroa. Tenk på de som betaler prisen. 

Anonymkode: f7806...1cb

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At noen får lengre vei til jobb er en bagatell!  Og å se på det på den måten, som jeg vet mange gjør, er enormt navlebeskuende.  Mange bedrifter i sentrum må stenge( ikke alle er turistmagneter). Helsehjelp til feks eldre og hjemmeboende blir sterkt berørt, mange vil ikke få viktige medisiner og tilsyn som de trenger og har krav på. Bydelene blir påført store ekstrautgifter,  sykehusene blir påført vanvittig økte lønnskostnader etc. Ikke tenk bare på din egen reisevei og all moroa. Tenk på de som betaler prisen. 

Det er fint at folk planlegg korleis problem skal løysast ut frå sitt ansvarsområde, det gjer me feks på min jobb, men kvifor skal eg ta på meg bekymringar og irritasjonar over alt mogleg som kan gå gale, som eg likevel ikkje har nokon kontroll over?  Når det gjeld helse, så vert det lagt opp til at taxiar og sjukebilar skal komme fram til sjukehusa, men ikkje privatbilar. Så må ein planlegge ut frå det.  - og ja, det fører til ekstra utgifter for helsevesenet, med mykje uutnytta kapasitet på polikliniske timar.  Det vert oppretta fleire midlertidige "legevakter" med helsepersonell rundt om i ulike avstengde bydelar, og det er mange som jobbar for at dette arrangementet ikkje skal gå ut over liv og helse.  Å spekulere i tomme butikkhyller er krisemaksimering.  Nokon vil tape mykje pengar på dette arrangementet, andre vil vinne.  Så får vi i etterkant diskutere om i framtida skal gape like høgt som det har vorte gjort no.

E39 i Fjøsangervegen skal vere åpen under heile VM slik eg har forstått det, men det vil jo bli mykje kaos ellers rundt om i byen, så det er anbefalt å køyre mest mogleg kollektivt.

Skrevet
47 minutter siden, soleia skrev:

Det er fint at folk planlegg korleis problem skal løysast ut frå sitt ansvarsområde, det gjer me feks på min jobb, men kvifor skal eg ta på meg bekymringar og irritasjonar over alt mogleg som kan gå gale, som eg likevel ikkje har nokon kontroll over?  Når det gjeld helse, så vert det lagt opp til at taxiar og sjukebilar skal komme fram til sjukehusa, men ikkje privatbilar. Så må ein planlegge ut frå det.  - og ja, det fører til ekstra utgifter for helsevesenet, med mykje uutnytta kapasitet på polikliniske timar.  Det vert oppretta fleire midlertidige "legevakter" med helsepersonell rundt om i ulike avstengde bydelar, og det er mange som jobbar for at dette arrangementet ikkje skal gå ut over liv og helse.  Å spekulere i tomme butikkhyller er krisemaksimering.  Nokon vil tape mykje pengar på dette arrangementet, andre vil vinne.  Så får vi i etterkant diskutere om i framtida skal gape like høgt som det har vorte gjort no.

E39 i Fjøsangervegen skal vere åpen under heile VM slik eg har forstått det, men det vil jo bli mykje kaos ellers rundt om i byen, så det er anbefalt å køyre mest mogleg kollektivt.

Ja, det høres fint og flott ut på papiret, men å få det til å gå opp at alle som skal inn og ut av sentrum i den perioden skal kunne reise kollektivt er jo som å tro på julenissen. Jeg tar selv buss til og fra jobb, og med de fullstappa bussene som allerede er i hverdagen, blir det jo fullstendig kaos under vm, selv om ekstra-busser er satt inn.

Anonymkode: 4f64b...f75

Skrevet

Det var da voldsomt til krisemaksimering her! Enig med Soleia jeg, dette går helt fint! Det har vært planlagt for dette i lang tid, og det blir satt inn ekstra kollektivtransport.Samtidig er det mange som vanligvis reiser til/gjennom sentrum som ikke trenger gjøre det i denne perioden.Selv bruker jeg vanligvis kollektivtransport til sentrum, men høyskolen har planlagt i god tid, og plasssert en studieukeog hjemmeoppgaver i disse ukene. Jeg vet ikke om dette gjelder for alle studieretningene, men vertfall en del av dem. Det vil si at det er ganske mange bare her som ikke trenger å reise til sentrum.jobbmessig reiser jeg også vanligvis gjennom sentrum, i vm uka kommerjeg til å kjøre rundt. Dette er jeg ikke alene om, og det vil dermed også være en del av den normale trafikken som ikke er tilstede i sentrum. Alt i alt vil det jo likevel øke, men det er vel også derfor de har satt inn ekstra kollektivtilbud. Når det gjelder liv og helse vil ambulanser og annet utrykkningskjøretøy selvsagt bli sluppet fram, det er laget midlertidige legevakter flere steder i byen, og selv om jeg ikke kjenner detaljene er jeg helt sikker på at hjemmesykepleien har planlagt hvordan de skal ivareta sine brukere.Jeg er egentlig hverken intressert i sykkel spesielt, eller sport generelt, men hallo! Dette er et arrangement som gleder utrolig mange mennesker, det er en mulighet til å vise fram den flotte byen vår, og det er en god unskyldning til å ta en sikkelig folkefest! Sykelvm blir det uanset, så kan dere velge om dere vil fortsette å sutre om det, eller om dere vil se de godesidene ved arrangementet og få meddere det dere kan av morroa! 

Anonymkode: 400e0...354

Skrevet

Pengene kommer ikke fra løse lufta. Dét er problemet.  Det kjøpes elsykler til hjemmesykepleien, hvem betaler? Det må beregnes nærmere en million ekstra i lønnsutgifter på sykehusene fordi man må ha vakt tilstede både teknisk og medisinsk,  hvem betaler? Det kan jeg kjapt fortelle deg. Pengene kommer ikke bare fra løse lufta, de flyttes fra andre steder hvor det allerede var bruk for dem. Så at noen klager over tid på buss er én ting, men at folk blir direkte og alvorlig skadelidende er fælt. Restaurantbransjen jubler, men heldigvis finnes folk i Bergen med litt mer substans enn dem. Og kommer ikke og klag på trange budsjetter i ettertid. Det har jo vært en forbanna folkefest. Som de svakeste i byen vår betaler en høy pris for.

Skrevet

Uten at jeg har satt meg noe som helst inn i det, jeg vet at det er ett sykkelvm, og at det foregår i Bergen i år. 

At det koster penger skjønner jo alle, men det genererer jo også inntekter. Tipper overnattingskapasiteten i sentrum og også langt utover er sprengt. Disse menneskene generer også inntekter i handelsstand ++. Økt inntekt i handel og næring gir økte inntekter også til kommunen. Flotte tvbilder til Europa er bra for turismen, og turisme skal man ikke kimse av. 

Anonymkode: f596f...8c9

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten at jeg har satt meg noe som helst inn i det, jeg vet at det er ett sykkelvm, og at det foregår i Bergen i år. 

At det koster penger skjønner jo alle, men det genererer jo også inntekter. Tipper overnattingskapasiteten i sentrum og også langt utover er sprengt. Disse menneskene generer også inntekter i handelsstand ++. Økt inntekt i handel og næring gir økte inntekter også til kommunen. Flotte tvbilder til Europa er bra for turismen, og turisme skal man ikke kimse av. 

Anonymkode: f596f...8c9

Det er åpenbart at du ikke kjenner Bergen.  Hotellene er fullt belagt uansett og turistene legger minimalt med penger i sentrum.  De kommer nemlig alt i for store kvanta med cruiseskip.  Handelsstanden i Bergen kommer til å tjene marginalt, tvert om kommer mange til å gå i tap. 

Skrevet

Det festligste er at følgebilene og kamerabilene må betale bompenger under løpet...

Anonymkode: 71e52...231

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det festligste er at følgebilene og kamerabilene må betale bompenger under løpet...

Anonymkode: 71e52...231

Selvfølgelig må de det! Tenk hva man taper på lite trafikk!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pengene kommer ikke fra løse lufta. Dét er problemet.  Det kjøpes elsykler til hjemmesykepleien, hvem betaler? Det må beregnes nærmere en million ekstra i lønnsutgifter på sykehusene fordi man må ha vakt tilstede både teknisk og medisinsk,  hvem betaler? Det kan jeg kjapt fortelle deg. Pengene kommer ikke bare fra løse lufta, de flyttes fra andre steder hvor det allerede var bruk for dem. Så at noen klager over tid på buss er én ting, men at folk blir direkte og alvorlig skadelidende er fælt. Restaurantbransjen jubler, men heldigvis finnes folk i Bergen med litt mer substans enn dem. Og kommer ikke og klag på trange budsjetter i ettertid. Det har jo vært en forbanna folkefest. Som de svakeste i byen vår betaler en høy pris for.

Helse Vest får en ekstra regning på nærmere 15 millioner kroner pga VM. Og har allerede et underskudd på 40 mill. 

Arrangørene klager over 150 000 i bompenger 😂

Hjemmehjelp-tjenesten er tart ut i tvungen ferie. 

Skjønner folk i tråden her enten har særdeles fleksible jobber og mest sannsynlig ikke barn i barneskole/bhg. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helse Vest får en ekstra regning på nærmere 15 millioner kroner pga VM. Og har allerede et underskudd på 40 mill. 

Arrangørene klager over 150 000 i bompenger 😂

Hjemmehjelp-tjenesten er tart ut i tvungen ferie. 

Skjønner folk i tråden her enten har særdeles fleksible jobber og mest sannsynlig ikke barn i barneskole/bhg. 

Dette!!

Skrevet

På sykehjemmet der jeg jobber har vi fått beskjed om å ringe ambulanse kun når det er snakk om liv eller død.

Hvis fru Hansen faller kl. 08.30 og brekker lårhalsen derimot, må hun pent ligge og vente til ambulansen kan hente henne etter 20.30 en gang. Det overlever hun nemlig. 

Ingen pasienter blir utskrevet fra sykehus til sykehjemmet før sent på kvelden/natten heller. Skal love deg det blir kaos..

Anonymkode: 4c360...3ba

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På sykehjemmet der jeg jobber har vi fått beskjed om å ringe ambulanse kun når det er snakk om liv eller død.

Hvis fru Hansen faller kl. 08.30 og brekker lårhalsen derimot, må hun pent ligge og vente til ambulansen kan hente henne etter 20.30 en gang. Det overlever hun nemlig. 

Ingen pasienter blir utskrevet fra sykehus til sykehjemmet før sent på kvelden/natten heller. Skal love deg det blir kaos..

Anonymkode: 4c360...3ba

Men det tenker de ikke på, de navlebeskuende som tror det dreier seg om sutring for busskjøring. Det er så enkelt... 

Skrevet

Jeg er bergenser, bor utenfor sentrum, jobber i sentrum og GLEDER meg! Vi finnes! 

Anonymkode: 98ce1...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...