Gå til innhold

Trenger et godt råd - sliten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på akkurat fyllt 2 år som har vært ekstremt vanskelig å legge siste snart 3 mnd. Hva gjør jeg? Har prøvd med melk, prøver med nattasang, kuttet soving på dagtid, prøver med å roe barnet ca 1 time før legging, prøver samme rutiner hver eneste dag uten endring. Jeg er kjempe kjempe sliten nå av å bruke 2-3 timer på legging hver kveld, og dette helt uavhengig av når jeg legger barnet...da jeg og har prøvd å utsette leggetidspunkt.

Noen som har vært borti det samme? Hva gjorde dere ?? Barnet hører desverre ikke på meg og bare ler av meg når jeg prøver å gi beskjed om at natt er natt, nå skal vi sove. Hopper i senga, skal overhodet ikke sove...:/

Anonymkode: 3cd6f...f47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legge deg sammen med barnet en periode? Skru av lyset, legge deg ved siden av barnet og lukke lynene, ikke svare, ikke snakke, hviske "hssssj, nå skal vi sove" hver gang han prøver å få kontakt. Hvile litt selv i samme slengen.

Anonymkode: e8b91...a87

Skrevet

Fjerne leker fra rommet, sette på en natta cd, og si god natt (ha 5 min med mor/barn) tid, så la ungen være på rommet å gjøre som han vil til han sovner? Uten masse leker er jo ikke det noe gøy. 

Når barnet kommer ut bare løfte det tilbake i senga uten å si ingenting. Det blir kjedelig i lengden det. 

Anonymkode: 3d0c4...4dd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Legge deg sammen med barnet en periode? Skru av lyset, legge deg ved siden av barnet og lukke lynene, ikke svare, ikke snakke, hviske "hssssj, nå skal vi sove" hver gang han prøver å få kontakt. Hvile litt selv i samme slengen.

Anonymkode: e8b91...a87

Har prøvd dette og, da klatrer barnet på meg og biter, slår, sparker, dytter meg bort osv...forlater jeg rommet følger han etter, sånn foregår timene helt frem til barnet bare slokner...ellers eg alt mer interessant enn å sove, ignorering gjør ting verre bare..:

Skrevet

La far ta legginga en periode? Eller du bare bestemmer deg. Gjør vanlige leggerutiner og si så god natt. Stå utenfor barnets dør. Når han går ut av senga, ta han rolig oppi igjen. Ikke si noe. Gjenta til han gir seg. Dette kan ta timesvis de første gangene. Men du må være rolig og helt bestemt. 

Anonymkode: f9848...b21

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

La far ta legginga en periode? Eller du bare bestemmer deg. Gjør vanlige leggerutiner og si så god natt. Stå utenfor barnets dør. Når han går ut av senga, ta han rolig oppi igjen. Ikke si noe. Gjenta til han gir seg. Dette kan ta timesvis de første gangene. Men du må være rolig og helt bestemt. 

Anonymkode: f9848...b21

Er helt helt rolig alltid, ingen andre som kan ta det da jeg er alenemor. 

Jeg sier ikke er kvekk til barnet, legger han pent i seng igjen...hele veien, blir aldri sint, men hender jeg feller en tåre liksom.. i fortvilelse, det tærer jo på, gruer meg til legging hver eneste kveld, lurer på om det er noe som kan plage han siden han er sånn..

virker kjempe urolig rett før søvn inntreffer også..

jeg snakker alltid rolig og bestemt, men barnet hører ikke annet enn det vil høre, og bare ler meg i ansiktet..:/

Skrevet

Jeg har også ei på snart 2 , hun har kuttet dagsoving, for hun holdt det gående til 21-22 med dupp🙄

Nå legger hun kl 19.

Hun har 120cm seng og jeg ligger ved siden av. Legger henne ned hver gang hun reiser på seg, sier det er natt og du må sove.

stryker på ryggen, synger litt( får ofte beskjed om å hysj!😂) 

hun roterer som et helikopter noen minutter, oppå puta,ned fra puta, på med dyne ,av med dyne. 

Men jeg legger henne ned og gjentar natta , du må sove. 

Sovner etter ca 1/2 time

Skrevet

Har du forsøkt å fysisk sørge for at barnet ligger på puta? Jeg gjør det av og til, holder barnet fast og med en gang barnet ikke prøver å reise seg slipper jeg opp. Så går det ca 5 sekunder før barnet prøver å reise seg igjen, da holder jeg igjen til avspenning. Hvis det slås eller sparkes eller bites holder jeg det jeg må for å hindre det, men slipper så raskt jeg kan. Gjør det maks 10 minutter i slengen, tar en pause der barnet kan bevege seg fritt og så gjentar jeg. Hos meg er trikset å få barnet til å ligge i litt ro for å bli trøtt og rolig, hvis ikke er det full propell til kollaps. Ingen blir særlig trøtte av å hoppe liksom.

Anonymkode: 7106a...2c9

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du forsøkt å fysisk sørge for at barnet ligger på puta? Jeg gjør det av og til, holder barnet fast og med en gang barnet ikke prøver å reise seg slipper jeg opp. Så går det ca 5 sekunder før barnet prøver å reise seg igjen, da holder jeg igjen til avspenning. Hvis det slås eller sparkes eller bites holder jeg det jeg må for å hindre det, men slipper så raskt jeg kan. Gjør det maks 10 minutter i slengen, tar en pause der barnet kan bevege seg fritt og så gjentar jeg. Hos meg er trikset å få barnet til å ligge i litt ro for å bli trøtt og rolig, hvis ikke er det full propell til kollaps. Ingen blir særlig trøtte av å hoppe liksom.

Ja, men klarer ikke å utføre dette mer en en veldig kort tid om gangen, gråter så fælt da :/ så jeg har ikke samvittighet :/ 

Skrevet

Kutt ut dagsoving. 

Legg henne, si gott natt og gå. Hvis du har prøvd alle disse tingene de siste tre månedene, blir det lite kontinuitet og struktur. Siden hun ler, kan det virke som hun syns det er en lek. La henne være alene, gå inn med en gang i blant om hun blir lei seg. Ellers ville jeg bare latt henne ligge. Selv om det tar lang tid å sove

Anonymkode: c6600...cba

Skrevet

Kanskje barnet gjør alt for å holde deg der, rett og slett fordi det vil være sammen med mammaen sin. Det merker kanskje at du er sliten og vil ha leggingen overstått (og det har jeg full forståelse for), men barnet blir kanskje stressa av det. Hva med å snu helt rundt, bare bestemme deg for at leggingen skal være deres kosestund, dere skal snakke om dagen som har vært, om hva barnet har lyst til å drømme om, synge noen sanger. Pappa pleide å legge meg slik, og jeg gledet meg til å legge meg når jeg var hos ham. Hos mamma fikk jeg en nattasang også natta, og der var jeg helt håpløs å få i seng.

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, men klarer ikke å utføre dette mer en en veldig kort tid om gangen, gråter så fælt da :/ så jeg har ikke samvittighet :/ 

Ser den. Mitt barn gråter ikke av det så jeg har det lettere sånn..

En måte å «møte» gråten på som er beroligende for begge er å bekrefte følelsene til barnet og med silkestemme og så forklare planen/intensjonen din. 

Forøvrig er jeg også størst fan av å velge metoder som ikke fører til unødvendig mye gråt, så forstår godt at du velger å benytte en annen metode :-)

Skrevet

Kanskje en uvane.. Men med 5 åringen, har gjort det siden hun var kanskje 2 år, så legger jeg meg sammen med henne. Jeg leser bok til hun sovner, eller hun sier at jeg skal være stille hehe. Men jeg blir der til hun sovner. Tar maks 15 minutter. Hun er en del engstelig og redd. Så da funker vår ordning 😊

Det var en periode hun var så redd for skygger og skumle ting, vi ryddet på rommet! Vips så sov hun bedre 

Anonymkode: 6f1b7...5fa

Skrevet

Sprinkelseng!?

Anonymkode: 63262...d38

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprinkelseng!?

Problemet startet når vi gikk over til vanlig seng..barnet vil ikke ligge der, ligger heller i min seng hvis han får sjansen...

Skrevet

Jeg mener at barnet kanskje heller bør ligge i sprinkelseng ennå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...