Gå til innhold

et år gradert sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

har i disse dager vært ett år gradert sykemeldt fra en fast stilling og vil være dette i perioden framover. Har fått vite at nå gjelder vanlige regler om oppsigelse i forhold til jobben.. MEN klarer ikke finne ut av hva/hvordan jeg skal gjøre det iforhold til jobben. Skal jeg bare fortsette å levere inn sykemelding for å bevise at jeg har gyldig fravær, det lille jeg fant om dette var at arbeidstilsynet regnet at man kunne bli oppsagt uten gyldig fraværsgrunn og da klarer jeg ikke finne noe annet logisk enn at man må fortsette å levere inn sykemelding? Skriver leger ut sykemelding utover 1år vanligvis? Hva er vanlig egentlig, har google meg ihel uten å finne noe svar, og nav hadde ingen klare svar og mente dette ikke lå under deres domene... Men synes det er så merklig at det finnes så lite info om dette, det står jo en haug av info "overalt" om hvor lenge sykepengene varer, at man må søke om andre ytelser i god tid og at stillingsvernet er sterkt det første året osv men ikke en TING om hva man må gjøre iforhold til arbeidsgiver om man er gradert sykemeldt utover ett år. Akkurat som at dette er en uvanlig situasjon å havne i...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, bella1234 skrev:

hei.

har i disse dager vært ett år gradert sykemeldt fra en fast stilling og vil være dette i perioden framover. Har fått vite at nå gjelder vanlige regler om oppsigelse i forhold til jobben.. MEN klarer ikke finne ut av hva/hvordan jeg skal gjøre det iforhold til jobben. Skal jeg bare fortsette å levere inn sykemelding for å bevise at jeg har gyldig fravær, det lille jeg fant om dette var at arbeidstilsynet regnet at man kunne bli oppsagt uten gyldig fraværsgrunn og da klarer jeg ikke finne noe annet logisk enn at man må fortsette å levere inn sykemelding? Skriver leger ut sykemelding utover 1år vanligvis? Hva er vanlig egentlig, har google meg ihel uten å finne noe svar, og nav hadde ingen klare svar og mente dette ikke lå under deres domene... Men synes det er så merklig at det finnes så lite info om dette, det står jo en haug av info "overalt" om hvor lenge sykepengene varer, at man må søke om andre ytelser i god tid og at stillingsvernet er sterkt det første året osv men ikke en TING om hva man må gjøre iforhold til arbeidsgiver om man er gradert sykemeldt utover ett år. Akkurat som at dette er en uvanlig situasjon å havne i...?

Du får ikke sykemelding utover 52 uker nei, selv om du har vært gradert sykemeldt, da må du overpå AAP

Anonymkode: 01b57...5a3

Skrevet

I staten søker man permisjon for den delen av stillingen man er for syk til å fungere i. Vet ikke hvordan det fungerer i det private, men det gir deg kanskje et søkeord å Google. Hør selvsagt med personalavd./personalansvarlig.

Etter at sykemeldingsperioden er oppbrukt må man over på AAP (evt. sosialstønad eller stå uten inntekt). Da får man ikke sykemelding fra lege.

Dette var kortversjonen. Det finnes regler og unntak.

Anonymkode: 8197a...4b5

Skrevet

Rart at ikke nav vet det, siden det står ganske klart på siden deres

Hvor lenge kan du få sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

For å få rett til sykepenger fra NAV igjen, må du ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.

Hvis du fortsatt er syk og ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-4

Skrevet

Du har krav på sykepenger fra NAV i 52 sammenhengende uker. Når disse ukene er gått må du enten tilbake hele stillinga,søke permisjon fra den delen du ikke klarer å jobbe og søke AAP fra NAV,eller si opp den delen av stillinga du ikke kan gå i. Arbeidsgiver er ikke pliktig å innvilge deg permisjon,men i vår kommune innvilges dette hvis du er i behandling. Hvis du ikke er i behandling får du avslag. Da må du enten si opp eller komme tilbake i hele din stilling. 

Anonymkode: cd599...454

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke nav vet det, siden det står ganske klart på siden deres

Hvor lenge kan du få sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

For å få rett til sykepenger fra NAV igjen, må du ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.

Hvis du fortsatt er syk og ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-4

Spørsmålet gjaldt heller IKKE sykePENGE rettigheter....

Skrevet
3 minutter siden, bella1234 skrev:

Spørsmålet gjaldt heller IKKE sykePENGE rettigheter....

Du spør jo om du får sykemelding utover ett år, og det er jo det jeg har svart på

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du spør jo om du får sykemelding utover ett år, og det er jo det jeg har svart på

Sykemelding ja...ikke i sykepenger. Kan vell få sykemelding selv om man ikke har rett på mer sykepenger? Dersom ikke, hva skal jeg ha som videre dokumentasjon" til å ikke kunne jobbe fullt?

Skrevet
1 minutt siden, bella1234 skrev:

Sykemelding ja...ikke i sykepenger. Kan vell få sykemelding selv om man ikke har rett på mer sykepenger? Dersom ikke, hva skal jeg ha som videre dokumentasjon" til å ikke kunne jobbe fullt?

AAP

Skrevet

Så du mener at man skal levere inn AAP papirene på jobben da eller? 

Skrevet

Sykefravær fra arbeidsgiver utover ett år er hverken regulert i arbeidsmiljøloven eller i folketrygdloven. Nav har derfor helt rett i at dette ikke er deres domene.

Hvilken praksis det er på DIN arbeidsplass må du nesten undersøke med leder/personalavdeling. Stillingsvernet ditt opphører når du har vært syk i ett år. Så med mindre det er utsikter til at du kan komme i full jobb innen relativt kort tid, kan arbeidsgiver si deg opp i den delen du pr i dag ikke kan jobbe.

Men Mange arbeidsgivere gir permisjon til arbeidstakere som har redusert arbeidsevne utover sykepengeåret. Dette henger gjerne sammen med om du fortsatt er i behandling med utsikt til bedring. Dette er som sagt ikke en lovmessig rettighet, men velvilje fra mange arbeidsgivere. Innvilges du f.eks 50% AAP i ett år, vil mange arbeidsgivere også innvilge delvis permisjon i ett år.

Så...... Sjekk med leder din, spør personalavdelingen og les i persjonalfeglementet på DIN arbeidsplass. 

Og nei legne skriver ikke ut sykmelding når du har nådd maxdato. De kan evt skrive ut en legeerklæring på at fraværet ditt skyldes sykdom

Anonymkode: 014f7...6e4

Skrevet
1 minutt siden, bella1234 skrev:

Hvis du er innvilget AAP er det naturlig å legge med vedtaket i søknad om permisjon.

Anonymkode: 014f7...6e4

Skrevet

Hør med Hr i din bedrift, men her må man gå over i ulønnet permisjon når man går over på aap for ikke å miste sin stilling. Det er igrun "goodwill" fra jobben, de kan bare gi bort stillingen. 

Anonymkode: 397ec...bb0

Skrevet
7 minutter siden, bella1234 skrev:

Jeg gjorde ikke det, søkte bare om permisjon. Men kanskje din arbeidsgiver ønsker det hvis du får AAP innvilget, men de er ikke pliktig til å gi deg permisjon selv om du har gyldig fravær

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde ikke det, søkte bare om permisjon. Men kanskje din arbeidsgiver ønsker det hvis du får AAP innvilget, men de er ikke pliktig til å gi deg permisjon selv om du har gyldig fravær

Selv om man har jobbet der i over fem år?

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor lenge du har jobbet der, om man har vært sykemeldt i over et år kan arbeidsgiver si deg opp og søke etter noen som kan fylle stillingen slik de ønsker. Men de færreste arbeidsgivere gjør det, de fleste gir permisjon grunnet sykdom.

Men har du ikke snakket med saksbehandleren din hos nav? Du skal jo ha hatt flere samtaler med denne i løpet av sykemeldingsperioden, oppfølgingssamtaler. Ihvertfall ved 6 mnd sykemelding skal man ha en samtale med lege, arbeidsgiver og nav tilstede, også har man gjerne en samtale igjen ved omtrent 10 mnd for å planlegge veien videre. Det er da man snakker om å søke app, for etter 1 år mister man jo sykepengene fra nav og må søke om aap isteden. Nav opplyser gjerne da om både dine og arbeidsgivers rettigheter.

Anonymkode: 108bd...865

Skrevet
1 time siden, bella1234 skrev:

Selv om man har jobbet der i over fem år?

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...