Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Min datter går i andre klasse. På skolen i fjor fikk hun en ny venninne. Etterhvert som det første skoleåret gikk så utviklet hun angst for masse. ALT var farlig, fly, båt, heis, huset kan brenne ned osv. Etterhvert begynte det nesten å gi livet vårt begrensninger. Ofte fikk hun gråteanfall, hysteriske. Måtte bruke mye tid på å forklare og roe, og ofte måtte vi unngå endel ting da det ble umulig. Som på danskebåten i sommer. Minste sitter i vogn og da må jeg ta heis, derfor måtte vi alltid være to voksne fordi hun fikk hysterisk anfall hvis vi måtte ta heis. Virkelig hysterisk. Hun klarte aldri forklare hvorfor, annet enn at hun hadde blitt fortalt at slike ting kan skje når som helst. Hvor hun hadde hørt det var veldig vagt. Skolen, andre barn, TV osv. Uansett, utover sommeren så roet det hele seg, hun skjønte at heis ikke er farlig. Hun var anspent men taklet det bedre. Snakk om at huset kunne brenne ned avtok og hun ble roligere. Nå som hun har begynt på skolen har dette eskalert igjen, og etter en samtale med en annen mamma så har jeg nå forstått at det er én jente i klassen som holder denne angsten vedlike. Hun er "lederen" i gjengen og svært dominerende. Mammaen til denne jenta fortalte at deres datter også sliter med det samme og hun hadde sagt at denne andre jenta snakker om alle skumle ting som kan skje hver dag. Hun har spesielt fokus på brann og at de kan dø i brann. Jeg har nå snakket med min datter og hun bekrefter historien. At hun konstant skremmer de med at det kan begynne å brenne. Når de er i garderoben i gymmen kan hun si at hvis det begynner å brenne må de bare løpe nakne ut osv. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta tak i dette. Frykten for katastrofer begynner altså å eskalere. Det hjelper lite å snakke om det hjemme når hun daglig får påfyll av denne jenta. Har tenkte å ta det opp med læreren i første omgang. Det er selvsagt håpløst å be læreren følge med på alle samtaler, men er det gjennomførbart at denne jentegjengen får litt tettere tilsyn i feks friminutter, i garderober osv? Anonymkode: eb504...500
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Engstelige barn er vel ikke dominerende og sjefen i gjengen? Høres mer ut som denne jenta tilfeldigvis har kommet over en hersketeknikk som fungerer bra, hun er rett og slett litt slem og holder venninnene sine på alerten Jeg ville absolutt snakket med læreren, jenta som skaper sånn frykt i gjengen trenger veiledning og samtaler Anonymkode: 9c623...c96
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Engstelige barn er vel ikke dominerende og sjefen i gjengen? Høres mer ut som denne jenta tilfeldigvis har kommet over en hersketeknikk som fungerer bra, hun er rett og slett litt slem og holder venninnene sine på alerten Jeg ville absolutt snakket med læreren, jenta som skaper sånn frykt i gjengen trenger veiledning og samtaler Anonymkode: 9c623...c96 Jeg har tenkt tanken, men slo den fra meg da jeg ikke klarte å forestille meg at en syvåring kan være så manipulativ. Det har vært endel konflikter i fjor, de hun har fryst ut enkelte av jentene fordi de ikke vil leke det hun vil. Jeg har sagt til min datter at hun får leke med henne når hun vil, vil du ikke leke det hun vil så gjør du noe annet. Dette fungerer greit for min datter. Men hun havner altså i dragsuget når det blir snakk om fæle ting som kan skje. HI Anonymkode: eb504...500
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tenkt tanken, men slo den fra meg da jeg ikke klarte å forestille meg at en syvåring kan være så manipulativ. Det har vært endel konflikter i fjor, de hun har fryst ut enkelte av jentene fordi de ikke vil leke det hun vil. Jeg har sagt til min datter at hun får leke med henne når hun vil, vil du ikke leke det hun vil så gjør du noe annet. Dette fungerer greit for min datter. Men hun havner altså i dragsuget når det blir snakk om fæle ting som kan skje. HI Anonymkode: eb504...500 Hun er nok ikke bevisst hvordan hun manipulerer jentene rundt seg, det er slett ikke sikkert hun er "slem" med vilje Det er mange ting som spiller inn, personlighet, oppdragelse osv. Uansett hva som er grunnen, og hvor bevisst eller ubevisst hun dominerer gjengen må hun få hjelp. Hun trenger veiledning og samtaler med en voksen som kan bevisstgjøre henne og føre henne inn på en bedre vei Anonymkode: 9c623...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå