Gå til innhold

Hvordan bryte opp? (Samtaler med familiemedlem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem, som er ganske krevende å snakke med. Hun er, som de fleste 20åringer kanskje?, veldig selvsentrert. Vrir alle samtaler over på seg og sitt og vil gjerne evaluere egne reaksjoner og prestasjoner inngående. 1000 unnskyldninger om noe ikke går så bra og ekstremt behov for bekreftelse. Jeg er veldig glad i henne, men blir så sliten av navlelo. I dag snakket vi mye om det å snakke positivt til seg selv og ikke være så opptatt av hva andre mener. Jeg håper det glir inn. Orker ikke så mange sånne samtaler i kombinasjon med i tog 4åringen 😝

Hvordan kan jeg stoppe henne, vri samtalen over på lette temaer og be henne avogtil være stille, uten å avvise henne? 

Jonkrete tips taes i mot med takk! 

Anonymkode: afd4e...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du kan si det uten å avvise henne er en ting. Hvordan du kan si det uten at hun føler seg avvist er muligens en annen ting. Og slik jeg tolker det du skriver, vil hun sannsynligvis føle seg avvist.

Det går selvsagt an å prøve forsiktige hint, men hinting virker vanligvis ikke. Så går det jo an å prøve hennes egen taktikk og konsekvent begynne å vri samtalen tilbake hver gang hun vrir den over på seg selv. Sannsynligvis vil hun da bli såret, føle seg avvist eller bli fornærmet. Jeg kjenner henne ikke, så jeg vet ikke hvordan det vil virke. 

Det er naturligvis også en mulighet å prøve den direkte metoden: Nå synes jeg vi har snakket nok om deg og xxx (sett inn tema), så nå kan vi kanskje bare sitte her og se litt på tv. Men jeg tror nok dette vil få henne til å føle seg veldig avvist, bli såret eller fornærmet. 

Skrevet
38 minutter siden, Superdolly skrev:

Hvordan du kan si det uten å avvise henne er en ting. Hvordan du kan si det uten at hun føler seg avvist er muligens en annen ting. Og slik jeg tolker det du skriver, vil hun sannsynligvis føle seg avvist.

Det går selvsagt an å prøve forsiktige hint, men hinting virker vanligvis ikke. Så går det jo an å prøve hennes egen taktikk og konsekvent begynne å vri samtalen tilbake hver gang hun vrir den over på seg selv. Sannsynligvis vil hun da bli såret, føle seg avvist eller bli fornærmet. Jeg kjenner henne ikke, så jeg vet ikke hvordan det vil virke. 

Det er naturligvis også en mulighet å prøve den direkte metoden: Nå synes jeg vi har snakket nok om deg og xxx (sett inn tema), så nå kan vi kanskje bare sitte her og se litt på tv. Men jeg tror nok dette vil få henne til å føle seg veldig avvist, bli såret eller fornærmet. 

Ja, du har helt rett.

Noe hun stadig vil lufte er sin egen selvtillit... Hun fremstår nemlig litt bråkjekk og ganske skrytete, men er egentlig sårbar og har såå behov for bekreftelse. Jeg forsøker å bekrefte henne og å poengtere at det viktigste jo at hun selv er fornøyd (feks med en prestasjon). 

Anonymkode: afd4e...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...