Gå til innhold

Symptomer cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har cøliaki, hva var symptomene deres? 

Har siden mars hatt unormal avføring og ofte mye luft i magen. Promper ikke, men når jeg er på do er det nesten som om det er luftlommer i tarmen. Har også mye romling i magen. 

Tatt blodprøve for cøliaki som var negativ, men har riktig vevstype. Alt annet har normale verdier (jern etc). Legen mener jeg bare skal vente og evt ta ny blodprøve om 6-12 mnd. 

Er derfor litt usikker på om det er cøliaki eller noe annet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler jeg egentlig ikke kan svare da jeg ikke har det. Men er vokst opp med en søster som har det. Hun hadde plager fra tidlig ungdom, men fikk det ikke påvist før i voksen alder. Det alle husker fra de 20 årene i uvisshet, er all den tiden hun satt på toalettet etter hvert måltid, fordi det rant rett gjennom. Men hun kunne sitte fra 15-60 min.

Anonymkode: 3390b...b8d

Skrevet

Hei.

Jeg hadde magesmerter, kvalme, veldig varierende avføring (gikk fra forstoppet i flere dager til avføring opptil 10 ganger daglig), sliten, trøtt.. Blant annet... Symptomene kunne variere fra dag til dag. 

Da jeg tok prøver fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta gastroskopi uavhengig av hva blodprøvene viste pga det er ikke alltid blir positivt svar... Har du holdt deg unna gluten siste tiden før blodprøvene? 

Hadde du normal avføring før mars? Har du tatt andre prøver enn blodprøver? 

Anonymkode: cf92d...cef

Skrevet

Jeg hadde ikke store problemer med magen, men fikk mange antistoffer i blodet, noe som medførte smerter i vev og ledd. Lav b12 og jern, samt lavt stoffskifte. Testet positivt på blodprøvene.

Anonymkode: 49690...980

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei.

Jeg hadde magesmerter, kvalme, veldig varierende avføring (gikk fra forstoppet i flere dager til avføring opptil 10 ganger daglig), sliten, trøtt.. Blant annet... Symptomene kunne variere fra dag til dag. 

Da jeg tok prøver fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta gastroskopi uavhengig av hva blodprøvene viste pga det er ikke alltid blir positivt svar... Har du holdt deg unna gluten siste tiden før blodprøvene? 

Hadde du normal avføring før mars? Har du tatt andre prøver enn blodprøver? 

Anonymkode: cf92d...cef

Alt var helt normalt og så kom det nærmest over natten i mars. Legen trodde derfor at jeg hadde fått i meg en bakterie på ferie. Har tatt avføringsprøver, blodprøver og CT av tarm og magesystemet. Alt helt normalt og ikke utslag for cøliaki. Spist som vanlig hele tiden. Det eneste vi har funnet ut er at jeg har riktig vevstype for å kunne få cøliaki. Kjenner det frister lite med gastroskopi. 

Skrevet

Dyttet i håp om at det er flere med cøliaki her nå,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...