Gå til innhold

Har noen gått til sak mot skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år skal endelig barnet mitt utredes. Forhåpentlig vil en diagnose utløse midler til en assistent. Skolen (lærere) sier rett ut at barnet ikke har utbytte av undervisningen med unntak av de få timene i uken hvor de har tilrettelagt undervisningen. Nå er jeg lei, vi sitter i møte etter møte og alle vet hva som fungerer, men skolen har ikke midler til å gjennomføre. De svikter totalt ettter opplæringsloven §1-3 om at alle elever har krav på å få opplæring i samsvar med sine evner og forutsetninger. Ppt og bupa er inne i bildet, men vi trenger hjelp nå. De har forespeilet oss hjelp om 3-6 mnd, men situasjonen har forrverret seg. (Som fryktet, og forutsett)

Vi ønsker å ta saken videre og kontakte advokat. Noen som har vært i samme situasjon? Eller har andre tips? Vi kan ikke lenger stå på sidelinjen å se på at barnet vårt brytes ned. 

Anonymkode: 109d2...96b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønner deg rett, men skal gjøre et forsøk. 

Om det er slik st barnet ditt trenger undervisning som er særskilt tilrettelagt og/eller i grupper: kan dette i liten grad gjøres uten vedtak fra ppt/bup. 

Tilrettelagt undervisning er et bredt begrep, men tolkes ofte dit at man skal kunne velge bort oppgaver, deler av oppgaver, mengde og antall krav. Dette kan gjøres i klassen. Dersom en elev trenger jevnt over undervisning på et annet nivå, så krever dette særskilt opplæring og en individuell opplæringsplan. Dette hr ikke skolen lov til å sette i gang uten vedtak fra ppt. 

Hvorfor ppt ikke har vært kontaktet tidligere kan ikke jeg svare på, men jeg vil nevne at foreldrene kan henvise og ønske utredning av ppt på egen hånd, man må ikke gå gjennom skolen. 

Hvos det er slik st skolen har gjort noen av disse tilpasningene i klassen, men ser at han trenger langt mer, da har de egentlig ikke gjort noe galt. Det gale ville være om det forelå en sakkyndig vurdering og et vedtak fra ppt som skolen ikke etterkom. Det kan du gå videre med. 

Skrevet

Dersom skolen har kartlagt og forsøkt og tilpasse innenfor rammene av tilpasset opplæring, for så å ikke fondet til skal de henvise til ppt. Har de gjort dette kan fu ikke ta de på noe. Skolen kan ikke sette inn ressurser mot enkeltelev uten vedtak. Og for å fatte vedtak må ppt på banen. Og det er ganske umulig å bevise at barnet har tatt noen skade på nåværende tidspunkt. Når barnet er ferdig med skolegangen derimot, da kan man se resultatet av hele oppløringsløpet. Først da kan man "bevise" noe, om det er noe å bevise.

Det du derimot kan gjøre er å kontakte fylkesmannen. Men det foreligger ikke noe påvist lovbrudd, så det kan bli leit der og.

Anonymkode: bf82b...ce5

Skrevet
3 timer siden, Optatium skrev:

Om det er slik st barnet ditt trenger undervisning som er særskilt tilrettelagt og/eller i grupper: kan dette i liten grad gjøres uten vedtak fra ppt/bup. 

Tilrettelagt undervisning er et bredt begrep, men tolkes ofte dit at man skal kunne velge bort oppgaver, deler av oppgaver, mengde og antall krav. Dette kan gjøres i klassen. Dersom en elev trenger jevnt over undervisning på et annet nivå, så krever dette særskilt opplæring og en individuell opplæringsplan. Dette hr ikke skolen lov til å sette i gang uten vedtak fra ppt. 

Hvorfor ppt ikke har vært kontaktet tidligere kan ikke jeg svare på, men jeg vil nevne at foreldrene kan henvise og ønske utredning av ppt på egen hånd, man må ikke gå gjennom skolen. 

Hvos det er slik st skolen har gjort noen av disse tilpasningene i klassen, men ser at han trenger langt mer, da har de egentlig ikke gjort noe galt. Det gale ville være om det forelå en sakkyndig vurdering og et vedtak fra ppt som skolen ikke etterkom. Det kan du gå videre med. 

Ppt fatter ikke vedtak, de anbefaler bare hva et vedtak bør inneholde ut ifra en individuell vurdering av barnet. Kommunen fatter vedtak, ofte er det delegert til rektor ved skolen, eventuelt skolefaglig rådgiver/ansvarlig.

Skrevet

Klag til fylkesmannen. De kan vurdere skolens arbeide så langt opp mot loven.

Anonymkode: e461b...6a1

Skrevet
4 timer siden, Optatium skrev:

Ppt er kontaktet og har vært i bilde lenge. De har fattet mange vedtak, men skolen følger ikke opp disse. De er enige i at de burde gjort det bedre og innrømmer at barnet ikke har utbytte av læringen eller skolen. De sier gang på gang at de gjerne vil gjøre mer, men mangler ansatte til å utføre jobben. Jeg mener ikke at barnet skal få ekstra undervisning, men at barnet skal ha utbytte av undervisningen på lik linje med de andre. Vi har henvist til ppt selv. Da vi ville melde via skolen opplevde vi at skolen trenerte saken (2 år) ved å glemme papirer og å glemme å sende inn. Vi har oppfølging av privat psykolog og psykiater for å håndtere barnet på best mulig måte og de har bedt oss kontakte advokat. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ppt er kontaktet og har vært i bilde lenge. De har fattet mange vedtak, men skolen følger ikke opp disse. De er enige i at de burde gjort det bedre og innrømmer at barnet ikke har utbytte av læringen eller skolen. De sier gang på gang at de gjerne vil gjøre mer, men mangler ansatte til å utføre jobben. Jeg mener ikke at barnet skal få ekstra undervisning, men at barnet skal ha utbytte av undervisningen på lik linje med de andre. Vi har henvist til ppt selv. Da vi ville melde via skolen opplevde vi at skolen trenerte saken (2 år) ved å glemme papirer og å glemme å sende inn. Vi har oppfølging av privat psykolog og psykiater for å håndtere barnet på best mulig måte og de har bedt oss kontakte advokat. 

Hvis dette stemmer ville jeg først klaget til kommunalsjefen som har ansvar for skolene i kommunen. Dersom ikke det førte frem er det fylkesmannen neste. Følger ikke skolen enkeltvedtaket så er det lovbrudd.

Skrevet (endret)

Det hadde jeg ikke giddet å forholde meg til. Fritt skolevalg i Norge. Bytt skole eller søk barnet inn på spesialskole/spesialklasse. Fristen i Oslo for dette er 1/12.

Lykke til!

Endret av MammantilNurket
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det som jeg sier: på tide å gå videre. Vedtakene fra ppt skal følges, hvis ikke klager man til rektor, skolesjef, fylkesmann (i den rekkefølge ). 

Skrevet

Høres ut som barnet kanskje bør gå på en ATO skole.

Anonymkode: b2931...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...