Gå til innhold

Hjelp, for lav AMH-verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og tok blodprøver for å kartlegge fruktbarheten min. Jeg er 30 år og har ett barn på 3 år (ble gravid med en gang da). AMH ligger på 3 og selv om det regnes innenfor normalområdet synes jeg det høres fryktelig lavt ut. Normalområdet er jo 3-60 pmol/l. Er henvist til gynekolog grunnet familiehistorikken min .  Har googlet AMH,men blir ikke klok. Noen som vet/har erfaring med dette? Jeg vil gjerne ha flere barn,men er redd tiden renner ut. 

Har skjønt det sånn at AMH ikke gir det hele og fulle bildet på fertiliteten?

Hvis noen har solskinnshistorier blir jeg også glad. Jeg er så bekymret 😐

Anonymkode: 8eb67...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

https://sykepleien.no/2015/09/amh-analyse-kan-ikke-brukes-til-planlegge-fremtidige-barn

Hvor tok du prøven? Legen må ha sagt noe?

Anonymkode: 292fa...8c9

Tok blodprøven hos fastlegen. Fikk brev i posten hvor det stod at blodprøvene var normale og at time hos gynekolog gjenstår. Jeg er henvist til gynekolog pga familiehistorikken. HI

Skrevet

Ja, det finnes flere og bedre mål på fertilitet enn AMH. Bra at du skal til en gynekolog og forhåpentligvis ta flere prøver. 

Men en AMH-verdi på 3 når du er 30 høres lavt ut. Det er ikke usannsynlig at du må skynde deg hvis du vil ha flere barn. AMH-verdien synker ettersom du nærmer deg overgangsalderen.

Når det er sagt, finnes det noen solskinnshistorier 😊 Selv hadde jeg AMH på 2 da jeg ble gravid første gang og AMH på under 1 da jeg ble gravid andre gang.

Anonymkode: 2e45e...c18

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det finnes flere og bedre mål på fertilitet enn AMH. Bra at du skal til en gynekolog og forhåpentligvis ta flere prøver. 

Men en AMH-verdi på 3 når du er 30 høres lavt ut. Det er ikke usannsynlig at du må skynde deg hvis du vil ha flere barn. AMH-verdien synker ettersom du nærmer deg overgangsalderen.

Når det er sagt, finnes det noen solskinnshistorier 😊 Selv hadde jeg AMH på 2 da jeg ble gravid første gang og AMH på under 1 da jeg ble gravid andre gang.

Anonymkode: 2e45e...c18

Ble du gravid med en gang da du hadde AMH på 2? Enn da du hadde AMH på 1?

Hvis AMH er lav eller synker, er det da noe mål på når man vil komme i overgangsalderen?

Hvilken bedre mål enn AMH finnes?

Har også lest at det ikke finnes noen eksakte mål/prøver man kan ta for å garantert vite hvor lenge man kan utsette å få barn, at det kun kan gi en indikasjon.  Da jeg var gravid første gangen, ble jeg det på første forsøk. Skulle likt å vite hva AMH lå på da. 

Blir gal av å gå å spekulere . 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...