Gå til innhold

Plutselig en syk angst for barnevernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to dårlige uker nå. Jeg har jobbet, gjort husarbeid, levert barnet mitt på skole, fulgt opp lekser, gått på foreldremøte, laget middag, gjort morsomme ting med barnet. Alt en mamma skal gjøre. Men jeg har vært litt sliten og nedfor. Så leste jeg noe på facebook idag, at ett advokatfirma hadde reklamert med at firmaets advokater hadde stoppet en omsorgsovertakelse og at omsorgsovertakelsen var besluttet på feil grunnlag. Og det satte stokken i meg. Alle kommentarene på det innlegget, om folk som skrev at barnevernet kidnappet barn. Fysøren. Tenk om noe sånt skjer meg? 

Tenk om barnevernet plutselig kommer på døra og skal hente barnet mitt, fordi noen har sendt inn en melding? Jeg føler meg så redd! Hadde dette skjedd meg, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.. den sorgen!!! 

Dette er tankene som opptar meg akkurat nå, og jeg vet de er irrasjonelle. Jeg er en god mamma, en sykepleier i 100% jobb, mann i 100% jobb... Jeg vet ikke, angsten bare slo meg skikkelig. Jeg er livredd for at barnevernet skal komme, jeg opplever nesten verden som "utrygg" akkurat nå og vil bare holde rundt barnet mitt. 

Kan noen komme med støttende ord? Jeg går allerede på Cipralex for de som lurer... 

Anonymkode: 3bac2...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet kommer ikke plutselig og henter barn uten at det er sterk mistanke om at det er direkte farlig for barnet å ikke bli tatt derfra umiddelbart. Det er noe som sjelden skjer!

Om noen har sendt inn en melding så vil det være mange tiltak som blir satt igang. Dere blir bedt om å komme i et møte, de vil hente inn informasjon fra skole, helsestasjon osv. Der vil de jo få bekreftet at barna dine har det bra og er velfungerende, ergo er det ingen grunn til å bekymre seg.

Der skole eller andre bekrefter bekymringen så vil det likevel først bli tilbydt veiledning i hjemmet.

Dette vet du egentlig, så prøv å tenke på det du vet og ikke gå inn i angsten din. Slutt også å lese om ting du vet kan trigge angst hos deg.

Du er sykepleier - hva ville du sagt til en pasient som sa det du skriver her? Tenk gjennom hva du ville sagt til en pasient, og si det til deg selv.

En helt annen ting - fikk du sjekket CYP2C19 før du begynte på Cipralex? Hvis du føler du ikke har god effekt av dem så be legen din om at du får sjekket dette. Ca. en tredjedel av de som får Cipralex har en variant som gjør at doseringen enten blir for liten eller for stor. http://forskning.no/medisiner-medisinske-metoder-depresjon/2011/02/deprimerte-feilmedisineres

Du er en god mamma, du gjør ting riktig med barna, du og mannen jobber og er stabile. Du har ingen grunn til å frykte barnevernet - heller ikke om noen skulle melde dere feilaktig! :)

Anonymkode: 2e203...9a0

Skrevet

Tusen takk ♡

Anonymkode: 3bac2...95c

Skrevet

Søk hjelp!

Anonymkode: 2a6b3...2f1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet kommer ikke plutselig og henter barn uten at det er sterk mistanke om at det er direkte farlig for barnet å ikke bli tatt derfra umiddelbart. Det er noe som sjelden skjer!

Om noen har sendt inn en melding så vil det være mange tiltak som blir satt igang. Dere blir bedt om å komme i et møte, de vil hente inn informasjon fra skole, helsestasjon osv. Der vil de jo få bekreftet at barna dine har det bra og er velfungerende, ergo er det ingen grunn til å bekymre seg.

Der skole eller andre bekrefter bekymringen så vil det likevel først bli tilbydt veiledning i hjemmet.

Dette vet du egentlig, så prøv å tenke på det du vet og ikke gå inn i angsten din. Slutt også å lese om ting du vet kan trigge angst hos deg.

Du er sykepleier - hva ville du sagt til en pasient som sa det du skriver her? Tenk gjennom hva du ville sagt til en pasient, og si det til deg selv.

En helt annen ting - fikk du sjekket CYP2C19 før du begynte på Cipralex? Hvis du føler du ikke har god effekt av dem så be legen din om at du får sjekket dette. Ca. en tredjedel av de som får Cipralex har en variant som gjør at doseringen enten blir for liten eller for stor. http://forskning.no/medisiner-medisinske-metoder-depresjon/2011/02/deprimerte-feilmedisineres

Du er en god mamma, du gjør ting riktig med barna, du og mannen jobber og er stabile. Du har ingen grunn til å frykte barnevernet - heller ikke om noen skulle melde dere feilaktig! :)

Anonymkode: 2e203...9a0

Så utrolig bra og reflektert skrevet:)Du sier og mener akkurat det Hi trenger å høre.Et av få vanvittig bra svar til innlegg her på DIB:)

Anonymkode: de175...02e

Skrevet

Som jeg har nevnt her tidligere var jeg også før livredd for barnevernet.Søsteren min har mistet 3 barn som barnevernet har hentet å etter det ble jeg livredd når jeg først fikk mine egne unger. Hadde småen ett blåmerket var jeg sikker på at barnehagen ville ringe barnvernet osv. Nå har det seg sånn at barnefaren har fått flere bekymringsmeldinger på seg så da ville de også se hvordan min omsorgsevne er å komme her på hjemmebesøk.Selv om jeg ser på meg selv som en oppegående mor som gjør alt jeg kan for barnet mitt så var jeg livredd for besøket å så for meg at de kom til å ta han fra meg.I en hel uke før de skulle komme på besøk så sov jeg knapt å hadde mareritt om at de tok han fra meg. Men hjemmebesøket gikk greit nok å fikk faktisk skryt av barnevernet.Nå hadde vi møtet med barnevernet på mandag å da avsluttet de saken :D   Så det er ikke sånn at om du får med barnevernet å gjøre så kommer de bare å tar fra deg ungen.Vi hadde en unge som utagerte MYE å da hjalp barnevernet å sette oss i kontakt med noen som kunne hjelpe barnet vårt.Far måtte gå på COS kurs for å lære seg å forstå barnet bedre å slutte å være på en truende måte ovenfor barnet. Det var heller aldri sånn at barnevernet bare kom spontan på besøk her,de kom kun den ene gangen når det planlagt hjemmebesøk. Håper dette hjelper litt på å forstå at det er ikke sånn at barnevernet er ute etter å ta barna våre,de kommer inn for å hjelpe så barnet og foreldrene kan få en best mulig hverdag.

Anonymkode: 387ee...aa2

Skrevet

Du er ikke alene. Jeg også er sykt redd barnevernet pga alt jeg har lest og hørt. Går også på Cipralex faktisk. Har dessverre ingen råd til deg, er også en god mamma og håper angsten forsvinner. Hør på ordet angsten! Er nok det vi har . Men. Det er mange triste saker hos bv også, akkurat som andre plasser. Hørt om gutten som fikk cellegift sprøyte i hjernen istedet for blodåren? Tragisk. Leger kan også gjøre feil, akkurat som bv og alle angre. Men hjelper det hvis man går og bekymrer seg for det? Eh nei, men vet at det er lettere sagt enn gjort. Haha. Sliter jo med det samme selv! 

Skrevet

Dere to trenger å snAkke med psykolog. Å være redd for barnevernet uten grunn er ganske unormalt. På grensen til paranoia og forfølgelsesvanvidd.

Anonymkode: d5e08...3e4

Skrevet

Jeg har akkurat samme angsten. Er livredd for at barnevernet plutselig skal fatte akuttvedtak på fjerning av barnet. Tenker på hvordan de tar henne ut av hjemmet og plasserer henne hos fremmede uten at vi får lov til å snakke med henne, hvordan hun gråter seg i søvn og er redd. 

Jeg jobber som advokat og har god peiling på lover og regler, og er dessuten vant til å prosedere saker i retten. Med andre ord: frykten har lite med kunnskapsnivå om hvordan samfunnet fungerer, men bunner i irrasjonal frykt.

Jeg går på zoloft :)

Anonymkode: c59d6...6c3

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har akkurat samme angsten. Er livredd for at barnevernet plutselig skal fatte akuttvedtak på fjerning av barnet. Tenker på hvordan de tar henne ut av hjemmet og plasserer henne hos fremmede uten at vi får lov til å snakke med henne, hvordan hun gråter seg i søvn og er redd. 

Jeg jobber som advokat og har god peiling på lover og regler, og er dessuten vant til å prosedere saker i retten. Med andre ord: frykten har lite med kunnskapsnivå om hvordan samfunnet fungerer, men bunner i irrasjonal frykt.

Jeg går på zoloft :)

Anonymkode: c59d6...6c3

Åh slike tanker har jeg også ofte. Grusomt. Men takk for at dere deler dette her, litt lettere når man vet man ikke er alene om dette. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere to trenger å snAkke med psykolog. Å være redd for barnevernet uten grunn er ganske unormalt. På grensen til paranoia og forfølgelsesvanvidd.

Anonymkode: d5e08...3e4

Etter å hørt så mye negativt om barnevernet så begynner dessverre ganske mange å frykte barnvernet, å ber ikke om hjelp til for eksempel avlastning pga de er redd for å bli fratatt barnet.Skjønner veldig godt den frykten jeg.

Skrevet

Jeg har det på samme vis😔 utrolig frustrerende,og livredd for å snakke om det. Folk kan jo oppfatte det som om jeg har noe å skjule,å alt bli helt kaos. Men angsten sitter inni kroppen,og er tung å bære. 

Anonymkode: 97eaa...92a

Skrevet

Dette som flere beskriver her er ikke reell redsel, men paranoid angst. At flere går på angstmedisiner underbygger jo dette. 

For all del, har også brukt angstmedisiner selv og har mange tanker om absurde ting som jeg tror kan skje. Men jeg vet det er angsten som prøver å lure meg.

Barnevernet er til for å hjelpe, og å spre frykt og propaganda om onde barnevernsansatte som kidnapper barn er veldig lite konstruktivt. 

Slutt ihvertfall å les kommentarer fra syke og sårbare mennesker på sosiale medier, det gagner ingen. 

Anonymkode: d117e...438

Skrevet

Jeg tør heller ikke snakke om det til noen. Samboeren min vet det, og noen i familien. Og alle sier at "herregud, nå må du gi deg med disse tankene, du har ingenting å frykte". Det er dessverre lettere sagt enn gjort. 

Mange udugelige foreldre har bidratt til at folk får feil inntrykk av bv! Men det er også noen saker hvor det skjer feil. Enten venter de for lenge med å ta barna og barna lider, eller er de for raske med omsorgsovertagelse. Begge deler er like jævlig synes jeg. Jeg velger å tro at normale foreldre har ingenting å frykte. Det er alltid noen instanser som kan fange opp dersom bv har gjort feil. Vel som oftest. Og feil skjer jo overalt, sykehus, nav for å nevne noe. Har sett et intervju med en psykolog som uttalte ærlig om hva han føler om dette her. I ca 30 % av sakene så får han en dårlig følelse på at det har skjedd en feil. Og det er saker som behandles i fylkesnemnda. De har også startet en organisasjon som heter KIB. Det er for kompetanse i barnevernet. Muligens der har de en mulighet for å oppdage flere alvorlige feil. 

Skrevet

Dere er psykisk syke. DET er neppe bra for unger.

Anonymkode: bae16...0be

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette som flere beskriver her er ikke reell redsel, men paranoid angst. At flere går på angstmedisiner underbygger jo dette. 

For all del, har også brukt angstmedisiner selv og har mange tanker om absurde ting som jeg tror kan skje. Men jeg vet det er angsten som prøver å lure meg.

Barnevernet er til for å hjelpe, og å spre frykt og propaganda om onde barnevernsansatte som kidnapper barn er veldig lite konstruktivt. 

Slutt ihvertfall å les kommentarer fra syke og sårbare mennesker på sosiale medier, det gagner ingen. 

Anonymkode: d117e...438

Har lest i ett år på de forskjellige gruppene og de forskjellige sakene. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å lese, som om jeg finner noen svar der. Før trodde jeg at det var bare foreldrene som uttalte seg, men det har vist seg slik at flere sakkyndige psykologer reagerer, så helt feilfritt kan det ikke være. Håper de forbedrer seg på alle måter, og synes personlig at de burde gå ut med melding til alle foreldre om å ikke være redd dem eller noe. Så mange som er redd bv er det ikke helt tilfelle for tror jeg. Angst er en ting. Det spiller selvfølgelig en god del, men jeg har snakket med "friske" folk på jobb som også synes det er skremmende utvikling i bv. Forhåpentligvis så blir det en bedring, mener Solveig Horne har sendt noen saker på høring hos sin ledelse ang kompetansen i bv. 

Og selvfølgelig vil de bare hjelpe. Men i noen tilfeller, kanskje hvor foreldre er sårbare i fra før av, så sliter begge parter med tillit. Foreldre mener de blir overkjørt, bv mener foreldre er vanskelig å ha med å gjøre og så blir det en vond sirkel. 

Takk ja til alt av hjelpetiltak dersom bv blir involvert. Samarbeid. Så vil de forstå at vi ønsker barnas beste og vil trekke seg ut.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er psykisk syke. DET er neppe bra for unger.

Psykisk syk er et vidt begrep. Jeg ville vært forsiktig med å bruke det ordet 

Skrevet
1 minutt siden, Sushi05 skrev:

Psykisk syk er et vidt begrep. Jeg ville vært forsiktig med å bruke det ordet 

Hvorfor det? Du har irrasjonell angst, det er ikke friskt på noe vis.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Du har irrasjonell angst, det er ikke friskt på noe vis.

Jeg kan være enig i at jeg har psykiske plager, men psykisk syk er jeg nok ikke. Jeg følger opp ungene min, jobber og fungerer ellers helt fint i hverdagen. Psykisk syke klarer ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...