Gå til innhold

Tror dere dette stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At en elev "er" en sekser eller en firer. Altså at om man får fire i norsk, så får man sannsynligvis omtrent tilsvarende karakter i andre fag også. 

Og om man får seksere, så gjenspeiler det seg i de fleste fag? 

En nabogutt får 6 i alle fag, også i tegning, form og farge og fysisk.  Han er en veldig god og rolig gutt, og de aller fleste liker han.  

Kameraten går på en annen videregående skole, og de hadde fått den samme innleveringsoppgaven. Nabogutt skrev begge, identisk.  Han fikk 6 på sin oppgave. Nabogutten som pleier å ligge på 3-4 i karakter fikk 4.   Dette var altså den samme oppgaven! 

Hva mener dere?

Anonymkode: 6a8e5...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leverte de inn med navn, eller bare kandidatnummer?

Umiddelbart ville jeg heller tenkt at den ene skolen har høyere krav til gode karakterer enn den andre. Ikke uvanlig det.

Anonymkode: df1a7...a62

Skrevet

Min datter gikk ut fra videregående med en eller to 3'ere, fire 6'ere og resten 4'ere og 5'ere. Så her stemmer det i hvert fall ikke.

Anonymkode: aa4b7...5cd

Skrevet

Jeg har alt fra 2 til 6 på vitnemålet.

Anonymkode: 2d50b...95e

Skrevet

Jeg hadde 2 i nynorsk og 6 i naturfag

Anonymkode: 8c3e6...f32

Skrevet

Jeg jobber i vgs og må nok si at hvis en som vanligvis presterer til 3 eller 4 plutselig kommer med en helt genial besvarelse, da vet jeg øyeblikkelig at det er plagiat. Men hvis jeg ikke kan finne den i plagiatkontrollen, må jeg jo prøve å vurdere oppgaven. Og jeg pleier ikke å belønne juks... Men det som er viktig et jo samtalen som kommer i ettertid.

Anonymkode: 16125...3a1

Skrevet

Jeg fikk 2 i naturfag, 3 i matte og resten 6. Men jeg gikk yrkesfag og skrev en del oppgaver for de på allmenn i norsk, engelsk og samfunnslære og de fikk som regel 5 der jeg ville fått 6, så tror kravene er forskjellig for hvilken linje man velger 

Anonymkode: 9f1f0...ecb

Skrevet

Jeg tror det kan handle litt om trynefaktor også. Jeg husker at ei i klassen min på vgs gjorde samme eksperimentet som over. Dette var lenge før plagiatkontrollens tid, så det ble ikke sjekket. Hun fikk alltid 3 på sine norskoppgaver, uansett hva hun gjorde, så hun lånte en oppgave av ei venninne som hadde fått 6 på sin, bare for å se om læreren ville vurdere den annerledes. Hun fikk allikevel 3, og det ble stort oppvaskmøte på skolen ut av det. Ikke for henne, men for lærerne som vurderte, eller ikke vurderte, likt, og bruken av trynefaktor. 

Anonymkode: 7b9e9...2e7

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i vgs og må nok si at hvis en som vanligvis presterer til 3 eller 4 plutselig kommer med en helt genial besvarelse, da vet jeg øyeblikkelig at det er plagiat. Men hvis jeg ikke kan finne den i plagiatkontrollen, må jeg jo prøve å vurdere oppgaven. Og jeg pleier ikke å belønne juks... Men det som er viktig et jo samtalen som kommer i ettertid.

Mener du at det er helt utenkelig at den eleven plutselig kan skrive en kjempebra oppgave? Så siden du mistenker juks, så straffer du eleven for det automatisk, selv om du ikke har noe bevis for det?

Anonymkode: 13a6b...ea7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at det er helt utenkelig at den eleven plutselig kan skrive en kjempebra oppgave? Så siden du mistenker juks, så straffer du eleven for det automatisk, selv om du ikke har noe bevis for det?

Man kjenner vel skrivestilen til elevene sine ganske godt etterhvert da, vet litt hva man kan forvente liksom.

Jeg har selv en gutt på ungdomsskolen og jeg leser gjerne gjennom skriflige oppgaver, og ville jo sett det med en gang om han plutselig hadde skrevet en genial oppgave med en helt annen type språk og formidling enn han pleier. Min sønn er en typiskt 4'er elev. Jeg vil tro en 6'er elev har en mye bedre formidlingsevne, bedre språk osv enn min sønn?

Anonymkode: 8c3e6...f32

Skrevet

Er også lærer og kjenner jo elevene mine og skrivestilen deres godt. Plagiat oppdages lett, selv om det ikke slår ut på plagiatkontrollen så er det lett å gjennomskue hvis noen ikke har skrevet det selv.

Jeg har flere elever som har sekser i noen fag og 2-3er i andre. Eller stryk i noen fag og 4er i andre fag. 

Anonymkode: 96827...b6e

Skrevet

Jeg hadde 6'er i norsk og engelsk, 4 i alle andre fag, men måtte hadde jeg en veldig svak 2'et

Anonymkode: c0e67...b44

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde 6'er i norsk og engelsk, 4 i alle andre fag, men måtte hadde jeg en veldig svak 2'et

Haha 😂 Telefonen måtte jo komme med autocorrect på akkurat dette svaret da 😂

Skrevet

Det er naturligvis ingen automatikk i det, men er man veldig skoleflink er man det gjerne i flere fag. Min mor jobbet over 40 år i skolen, og sa alltid at evner var urettferdig fordelt. De som er gode i teoretiske fag er også ofte gode i idrett, musikk etc. Blant annet er det en sammenheng mellom å være musikalsk og å være god i språk (i følge min hjerneforskertante). Stikk i strid med myten er det også en positiv korrelasjon mellom iq og eq. 

Anonymkode: aef7d...04e

Skrevet

Stemmer ikke på meg, men så har jeg dysleksi. Fikk 3-4 i bokmål/nynorsk/engelsk. Men 5/6 på matte og andre realfag. 4 i gym.

Anonymkode: 0d786...614

Skrevet

Jeg var og er en person som presterer ujevnt akademisk. Jeg har god selvinnsikt og vet når jeg har prestert under eller over middels.

For meg handler dette om en skade som påvirger kognitive prosesser og konsentrasjon. Dette innvirker også på dysleksi som jeg også har. Jeg skriver altså med god flyt og lite feil på gode dager, og dårligere med flere feil på en dårlig dag.

Mange av mine faglærere hadde et negativt bilde av meg fordi jeg slet med konsentrasjon. Av disse lærerne fikk jeg alltid to eller tre. Lærerne som kjente meg, fikk jeg varierende karakterer av. 

Jeg får piggene ut når lærere sier at elever ikke kan prestere merkbart bedre sånn plutselig. Det var veldig demotiverende for meg å føle at det ikke hjalp å anstrenge seg, karakteren ble uansett en toer.

Anonymkode: a24d8...9fb

Skrevet

Jeg opplevde dette med trynefaktor, siste året på videregående. Dette var reklame, design og illustrasjon. To av de kvinnelige lærerne likte meg rett og slett ikke. Jeg ba om veiledning i timen, fikk beskjed om at det jeg lagde var bra, leverte inn og fikk 2'er.  Av andre lærere fikk jeg 4-5. Årene før, på andre skoler fikk jeg bare 4 og 5'ere. Jeg bad en kamerat, som jobbet profesjonelt innen reklame, om veiledning, tegnet selv, og han sa resultatet var bra. Fikk fremdeles 2'er. De ble dritsure da jeg fikk 4'er på eksamensoppgaven, og mente det var ufortjent.

Anonymkode: 9177d...5a5

Skrevet

Jeg opplevde også trynefaktor i norsk. Pga handicap måtte læreren tilrettelegge en del for meg. Ble en del ekstraarbeid på ham. Fikk konsekvent 2 og 3 i karakter. Begge foreldrene mine som er lærere klaget på karakterene mine i norsk og sa at de ikke kunne se ut i fra mine innleveringer og prøver at det tilsvarte karakterene jeg fikk. Men han sto på sitt.

Han ble ganske så sur da jeg på eksamen fikk 5 mens mange av de elevene han likte best som alltid fikk 5 og 6 av ham fikk 3 på samme oppgave.

Fikk bare 5 og 6 i alle andre fag.

Anonymkode: 06226...04e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var og er en person som presterer ujevnt akademisk. Jeg har god selvinnsikt og vet når jeg har prestert under eller over middels.

For meg handler dette om en skade som påvirger kognitive prosesser og konsentrasjon. Dette innvirker også på dysleksi som jeg også har. Jeg skriver altså med god flyt og lite feil på gode dager, og dårligere med flere feil på en dårlig dag.

Mange av mine faglærere hadde et negativt bilde av meg fordi jeg slet med konsentrasjon. Av disse lærerne fikk jeg alltid to eller tre. Lærerne som kjente meg, fikk jeg varierende karakterer av. 

Jeg får piggene ut når lærere sier at elever ikke kan prestere merkbart bedre sånn plutselig. Det var veldig demotiverende for meg å føle at det ikke hjalp å anstrenge seg, karakteren ble uansett en toer.

Anonymkode: a24d8...9fb

Det handler ikke om st elever ikke kan prestere noe bedre enn de pleier. Men det er høyst uvanlig at en 3er elev leverer til 6, sånn helt brått altså. 

Skrevet

Vi testet ut dette på u.skolen. Fikk en oppgave i norsk. Jeg forfattet to oppgaver, leverte den ene selv, ei klassevenninne den andre. Jeg var normalt en 4, hun en 5. Det ble også resultatet. Gjentok prosessen neste innlevering, men denne gangen forfattet hun begge. Helt samme resultat. Er ganske sikker på at så lenge besvarelser leveres med håndskrift og navn gjenspeiler trynefaktor seg i resultatet. 

Anonymkode: c90c1...46e

Skrevet
På 7. september 2017 den 21.36, Anonym bruker skrev:

Eh. Jeg prøver å fortelle at fokuset må være på samtalen som kommer i ettertid.

Skrevet
På 7. september 2017 den 22.08, Anonym bruker skrev:

Det er naturligvis ingen automatikk i det, men er man veldig skoleflink er man det gjerne i flere fag. Min mor jobbet over 40 år i skolen, og sa alltid at evner var urettferdig fordelt. De som er gode i teoretiske fag er også ofte gode i idrett, musikk etc. Blant annet er det en sammenheng mellom å være musikalsk og å være god i språk (i følge min hjerneforskertante). Stikk i strid med myten er det også en positiv korrelasjon mellom iq og eq. 

Anonymkode: aef7d...04e

Dette er også min erfaring. De såkalt evnerike elevene er nettopp evnerike. Og de har ikke noe vanskeligere for å lære seg sosiale egenskaper enn for å lære seg akademiske fag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...