Gå til innhold

Hull i tenner barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange hull har deres 10 åringer hatt?

Anonymkode: 112d4...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null og null.

Anonymkode: a73b6...f78

Skrevet

Ingen. Ikke 17-åringen, 21-åringen eller 24-åringen heller. Tannstell og kosthold har alltid vært høyt prioritert hos oss. Tannpuss fra første tann, tanntråd fra skolealder. Frukt spises fremfor å drikkes, det lille vi har hatt av brus har vært drukket med sugerør, minimalt med småspising og generelt sunn mat. Vann som tørstedrikke.

Anonymkode: 9a619...2d3

Skrevet

Null på 10-åringen, null på 13-åringen og null på 16-åringen så langt. Eldste skal till tannlegen neste uke, så da får vi se om han har klart å holde hullene borte enda et år 

Yngste har hatt et hull i en melketann, veldig dype groper i jekslene der så vi hadde dessverre ikke klart å pusse godt nok 

Anonymkode: 652a7...efe

Skrevet

Ikke alltid den som pusser mest som har minst hull. Vi har to barn, der eldste har aldri hatt hull. Han puser ikke særlig bra og spiser alt for mye godterier, men har tydeligvis sterke tenner. Minstemann, har vi mer kontroll på og han pusser skikkelig, og spiser veldig sjeldent godterier, men han har dype groper i alle jekslene, og har hatt flere hull. Tannlegen kunne fortelle at før i tiden fylte de slike groper før det blei hull, men nå har de sluttet med den praksisen, og tar heller å fyller hvis, eller når det er blitt hull.

Anonymkode: ef33f...669

Skrevet

De to eldste på 11 og 14 har null hull. Yngste på 6 har 5 hull. Dette pga av sykdom og hard medisinering som ødelegger tennene fra innsiden. Mange kommenterer at han har gule og brunlige tenner, men det er det altså en grunn for.

Anonymkode: 6f137...baf

Skrevet

Tannhelse er så mye mer enn tannhygiene.  Noen tenner tåler mindre sier min tannlege.

Denne tannlegen sier også at min tenner ikke er så fine, men sterke. Hehe..takk for den 

Anonymkode: 5866b...4b4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tannhelse er så mye mer enn tannhygiene.  Noen tenner tåler mindre sier min tannlege.

Denne tannlegen sier også at min tenner ikke er så fine, men sterke. Hehe..takk for den 

Har genene endret seg stort de siste 20 åra? Neppe, det er nok heller bedre tannhygiene som gjør at andelen barn med karies har sunket drastisk i dette tidsrommet.

Til svakere tenner en har, til viktigere er kosthold og tannhygiene.

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alltid den som pusser mest som har minst hull. Vi har to barn, der eldste har aldri hatt hull. Han puser ikke særlig bra og spiser alt for mye godterier, men har tydeligvis sterke tenner. Minstemann, har vi mer kontroll på og han pusser skikkelig, og spiser veldig sjeldent godterier, men han har dype groper i alle jekslene, og har hatt flere hull. Tannlegen kunne fortelle at før i tiden fylte de slike groper før det blei hull, men nå har de sluttet med den praksisen, og tar heller å fyller hvis, eller når det er blitt hull.

samme med vår datter...

Anonymkode: 3a4ae...997

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Har genene endret seg stort de siste 20 åra? Neppe, det er nok heller bedre tannhygiene som gjør at andelen barn med karies har sunket drastisk i dette tidsrommet.

Til svakere tenner en har, til viktigere er kosthold og tannhygiene.

Selvfølgelig er det viktig med tannpuss men det garanterer ikke gode tenner.

Noen kan spise alt uten å legge på seg, noen får hull til tross for god tannhygiene. Og noen som meg får ikke hull eller tannstein nesten uansett 

Skrevet

Folk som sier "vi har alltid vært nøye" som om de som har null hull er flinkere enn de med hull, er latterlige. 

Noen har sterke tenner andre ikke. 

Jeg pusser to minutter morgen og kveld, bruker tanntråd kanskje én gang i uka og har en fin perlerad med null hull. 

Min søster har hatt syv/åtte hull og har alltid brukt tanntråd og stelt godt med munnen. Vi hadde likt kosthold i oppveksten med kun brus og snop på lørdager. 

Mine barn har null hull, ser ut som de har arvet meg på det området. 

Anonymkode: 74d07...8e8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Folk som sier "vi har alltid vært nøye" som om de som har null hull er flinkere enn de med hull, er latterlige. 

Noen har sterke tenner andre ikke. 

Jeg pusser to minutter morgen og kveld, bruker tanntråd kanskje én gang i uka og har en fin perlerad med null hull. 

Min søster har hatt syv/åtte hull og har alltid brukt tanntråd og stelt godt med munnen. Vi hadde likt kosthold i oppveksten med kun brus og snop på lørdager. 

Mine barn har null hull, ser ut som de har arvet meg på det området. 

Anonymkode: 74d07...8e8

Finnes ikke latterlig. Bedre tannhygiene har nemlig ført til drastisk nedgang i karies blant barn. 

Svogerforskning kan alltid føre til «bevis» på det motsatte, men statistikken taler sitt tydelige språk. Vi har aldri hatt bedre tannhygiene, og dermed har vi også bedre munnhelse enn noen sinne.

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Finnes ikke latterlig. Bedre tannhygiene har nemlig ført til drastisk nedgang i karies blant barn. 

Svogerforskning kan alltid føre til «bevis» på det motsatte, men statistikken taler sitt tydelige språk. Vi har aldri hatt bedre tannhygiene, og dermed har vi også bedre munnhelse enn noen sinne.

Kan også si det er det motsatte av svogerforskning. 

I en normalfordeling vil det alltid være noen som tåler mye og lite. Gjennomsnittet for tannhelse er sikkert bedre, men fordelingen av dårlig utgangspunkt er nok likt

Skrevet

Selvsagt hjelper det å holde tennene rene, men ikke alle har like sterke tenner. Så da kan det hende at den som pusser godt faktisk får hull, mens en annen med sterke tenner som ikke er like flink med tannstell, slipper hull. Er vel ikke så vanskelig å forstå det?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvsagt hjelper det å holde tennene rene, men ikke alle har like sterke tenner. Så da kan det hende at den som pusser godt faktisk får hull, mens en annen med sterke tenner som ikke er like flink med tannstell, slipper hull. Er vel ikke så vanskelig å forstå det?

På ingen måte. Det er klart det finnes unnasluntrere med gode tenner og finke tannpussere hvis tenner råtner på rot. Poenget er at dette ikke er normalen. Statistisk er det mye mer sansynlig at de som er nøye belønnes med null hull og de som heller nedpå med brus og ikke eier tannbørste ser ut som en engelskmann i munnen.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte. Det er klart det finnes unnasluntrere med gode tenner og finke tannpussere hvis tenner råtner på rot. Poenget er at dette ikke er normalen. Statistisk er det mye mer sansynlig at de som er nøye belønnes med null hull og de som heller nedpå med brus og ikke eier tannbørste ser ut som en engelskmann i munnen.

Men det er det vel ingen som bestrider? 

Skrevet

Fluor er mye viktigere enn annen tannhygiene i et folkehelseperspektiv. Det er fluor som er det magiske.

Jeg hadde nærmere 100 hull i oppveksten, fordelt på fire tenner (som ble utviklet samtidig) med dårlig krystallisering. Nå er de trukket for lengst og utenom disse elendige tennene har jeg ikke hatt et eneste hull, og jeg er ingen ungdom lengre. Så det er ikke bare forskjell på tennenes bestandighet mellom folk men kan også være stor forskjell innad i munnen.

Anonymkode: 07e06...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...