Gå til innhold

Private aktører i barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest i avisen (saken er mer enn to år gammel da) at private aktører overdriver saker bare for å tjene mer penger. Barnevernlederen innrømmer også dette og sier det er et problem. Hvorfor bruker noen fortsatt private aktører fremdeles hvis de er bare ute etter å tjene penger?

Anonymkode: 8df00...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke dra alle over en kam. 

Anonymkode: d7dc3...c88

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke dra alle over en kam. 

Anonymkode: d7dc3...c88

Nei det er sant. Ikke alle. Beklager hvis jeg uttrykte meg feil.

Skrevet

Fordi de leverer tjenester det offentlige ikke kan tilby. Kommunene har ofte ikke noe valg. Jobbet i Human Care noen år. Alt handlet om å tjene og å spare penger. Det var også mange cowboy løsninger, ledere som pyntet på sannheten ved for eksempel tilsyn av fylkesmannen og at de ansatte fikk munnkurv. Ble nesten som en hellig sekt hvor alle skulle være så sterke sammen og de som var kritiske ble frosset ut. Lederene tok ut enorme summer. Jeg har vært med på møter hvor saker ble overdrevet for å få mer penger. Da jeg sa ifra ble det ikke så populært.

Anonymkode: b8c2a...a28

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de leverer tjenester det offentlige ikke kan tilby. Kommunene har ofte ikke noe valg. Jobbet i Human Care noen år. Alt handlet om å tjene og å spare penger. Det var også mange cowboy løsninger, ledere som pyntet på sannheten ved for eksempel tilsyn av fylkesmannen og at de ansatte fikk munnkurv. Ble nesten som en hellig sekt hvor alle skulle være så sterke sammen og de som var kritiske ble frosset ut. Lederene tok ut enorme summer. Jeg har vært med på møter hvor saker ble overdrevet for å få mer penger. Da jeg sa ifra ble det ikke så populært.

Mener du at helt vanlige familier kan få konsekvenser pga dette? Er det virkelig lov å holde på slik uten at det blir fanget opp?

Skrevet

Utrolig dumt at det offentlige gjør seg avhengig av private aktører for å kunne tilby lovfestet rett. Snakk om å tisse i buksa for å holde seg varm..

Jeg har en jobb hvor jeg samarbeider mye med private aktører kjøpt fra bvtj. Problemet med private aktører er at de tjener mer jo mer de tilbyr. Ikke uvanlig at de fortsetter med feks veiledning uten et gjennomtenkt rasjonale eller vurderng av effekt. Kombiner dette med betalt kjøretid til/fra hjemmene så er det en gullgruve. For å bruke en ny metafor - barnevernet kjøper geiter for å passe på høyet.

Anonymkode: 2c216...ece

Skrevet

Har desemberbarn og står uten barnehageplass. Det er ikke ulikt å dø i sykehuskø. Hvorfor er ideologien deres viktigere enn å faktisk hjelpe folket med det de faktisk trenger. Den forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 27b94...afa

Skrevet

Så private aktører kan finne på å ta barn fra foreldre uten noe grunn? Og har de ikke grunn så lager de en?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at helt vanlige familier kan få konsekvenser pga dette? Er det virkelig lov å holde på slik uten at det blir fanget opp?

Det her var å overdrive omfanget av saker som allerede var i gang, feks at ungdommen trengte flere timer med avlastning og at fosterhjemmet trengte flere timer veiledning. Og så hadde de priser pr time som var helt syke, men satte heller inn billigere vikarer. Ikke ulovlig, og foreldrene var glade for at noen kjempet for barnet. Og dersom den ene nattevakten ble syk ble det ikke satt inn en ekstra, selv om de fikk betalt for to. De argumenterte med at de ikke fikk inn noen på kort varsel, men prøvde ikke særlig hardt. En gang eller to går greit. Sånt skjer. Men når man ser et mønster for slikt er det ikke greit. Jeg sa ifra og ble ikke populær.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Så private aktører kan finne på å ta barn fra foreldre uten noe grunn? Og har de ikke grunn så lager de en?

Nei.

Det er verken barnevernet eller private aktører som bestemmer omsorgsovertakelse. Det er fylkesretten. 

Og uansett om barnevernet kjøper tjenester så har alle familier/barn en saksbehandler i lokalt barnevern 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Saken er allerede behandlet fra barnevernets side og har vært gjennom fylkesnemnda. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Det er verken barnevernet eller private aktører som bestemmer omsorgsovertakelse. Det er fylkesretten. 

Og uansett om barnevernet kjøper tjenester så har alle familier/barn en saksbehandler i lokalt barnevern 

Når det en saksbehandler må forholde seg til er rapportene fra tjenestetilbyderen, så blir da det problematisk?

Anonymkode: eb4e4...4db

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Saken er allerede behandlet fra barnevernets side og har vært gjennom fylkesnemnda. 

Nå snakker du om institusjoner for barn og unge. Når man snakker om privateide institusjoner som for eksempel mødrehjem, så er det ikke foretatt noen omsorgsovertakelse. 

Skrevet

Forstår ikke dette helt. Normale foreldre har ingenting å frykte? Fylkesnemnda samarbeider vel med barnevernet, siden de får medhold i 98 % av sakene som behandles der. Og det er ikke helt tilfeldig kanskje? 

Vet ikke hva jeg tenker om det men jeg er litt bekymret for dette nå. 

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Når det en saksbehandler må forholde seg til er rapportene fra tjenestetilbyderen, så blir da det problematisk?

Det er ikke ideelt nei. Barnevernet burde kunne gi veiledning selv. Og Det burde være offentlige barnevernsinstitusjoner. 

Så fort profitt blir en del av driften så blir det selvsagt et poeng å øke profitten på bekostning av noe 

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Forstår ikke dette helt. Normale foreldre har ingenting å frykte? Fylkesnemnda samarbeider vel med barnevernet, siden de får medhold i 98 % av sakene som behandles der. Og det er ikke helt tilfeldig kanskje? 

Vet ikke hva jeg tenker om det men jeg er litt bekymret for dette nå. 

Du skulle bare visst hvilken forsvinnende liten prosent av barnevernssaker hvor barnevernet ber om vurdering av omsorgsovertakelse.

Det gjelder de dårligst fungerende, og da synes jeg ikke det er så overraskende med høy medhold.

Ville jo vært mye mer oppsiktsvekkende hvis fylkesnemnda vurderte annerledes ofte. Det ville jo betydd at barnevernet vurderte feil ofte.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle bare visst hvilken forsvinnende liten prosent av barnevernssaker hvor barnevernet ber om vurdering av omsorgsovertakelse.

Det gjelder de dårligst fungerende, og da synes jeg ikke det er så overraskende med høy medhold.

Ville jo vært mye mer oppsiktsvekkende hvis fylkesnemnda vurderte annerledes ofte. Det ville jo betydd at barnevernet vurderte feil ofte.

Ja % er liten. Det er jo bra. Men i hvilke tilfelle kan aktørene tjene penger da? Hvis la oss si en privat aktør kommer hjem til meg og finner ingenting gale, så kan han finne på å lage en sak ut av ingenting bare for å tjene mer penger på min sak? 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Ja % er liten. Det er jo bra. Men i hvilke tilfelle kan aktørene tjene penger da? Hvis la oss si en privat aktør kommer hjem til meg og finner ingenting gale, så kan han finne på å lage en sak ut av ingenting bare for å tjene mer penger på min sak? 

Så ille er det vel sjeldent.. Men jeg ser ofte at private aktører ukritisk tilbyr fortsatt veiledning. Dette er familier som trenger veiledning, men jeg ser at veiledningen virker litt tilfeldig og uten gjennomtenkte mål. OG at de ikke vurderer effekt. 

Det kan være fint å forsøke lenge...men jeg nekter å tro at private aktører ikke motiveres av å vite at 5-6 ekstra timer gir en inntjening på mange tusen kroner. Lett å fortsette med tiltak som ikke virker godt nok da.

Et annet eksempel er veiledning type "one size fits all". Uansett problem blir det gitt COS feks.. Og det er mange timer.. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De private aktørene kommer ikke hjem til deg. Det er barnevernets førstelinjetjeneste som gjør det. Altså bvtj. lokal.

Anonymkode: fa649...d38

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

De private aktørene kommer ikke hjem til deg. Det er barnevernets førstelinjetjeneste som gjør det. Altså bvtj. lokal.

Anonymkode: fa649...d38

I noen kommuner er det veldig vanlig at barnevernet kjøper inn hjemmebasert veiledning for familier. I en spesifikk så er det nærmeste bare private aktører som tilbyr hjelpetiltak i hjemmene 

Skrevet

"Det finnes imidlertid også mange saksbehandlere som for foreldre i en svært vanskelig situasjon fremstår som ondsinnede personer som bare er ute etter å lage helvete for andre. Saksbehandlere og ansatte i barneverntjenesten som ikke nøler med både å lyve, "betale" vitner og annet som skal til for å få fjernet barn fra sine biologiske foreldre. Ja, det vi kaller cowboykultur i andre etater" 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han der er elsket i Facebook -gruppen "barnevernet vi vil ha fjernet".. Gå inn og les der... 

Hvorfor uttaler han seg slik om bv hvis det ikke er tilfelle? Ja gruppen er helt syk. Har lest der inne før. Kan forstå hvorfor de mistet barna for å si det sånn!

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor uttaler han seg slik om bv hvis det ikke er tilfelle? Ja gruppen er helt syk. Har lest der inne før. Kan forstå hvorfor de mistet barna for å si det sånn!

En advokat kan også tjene seg rik på å profilere seg i noen typer saker.. Og de menneskene på Facebooksiden går ofte til sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...