Gå til innhold

Hvor ofte tar dere celleprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt hver 3. år men vurderer å ta vert år. Litt hysterisk? Har mistet både søsteren min, faren og begge bestemødrene mine i kreft. 

Anonymkode: 4c521...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri tatt og er snart 30 :/ Men jeg har time for celleprøve i morgen!

Anonymkode: 89de3...de6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har aldri tatt og er snart 30 :/ Men jeg har time for celleprøve i morgen!

Da er det jammen på tide! Lykke til og *klapp på skulderen*.

Skrevet

Jeg har tatt hvert tredje år i "alle år". Sist jeg var til sjekk fant de celleforandringer som var hissige - ikke kult. Må nå gå en gang i året for oppfølging.

Er så glad for at jeg har gått regelmessig.

Skrevet
Akkurat nå, MammantilNurket skrev:

Jeg har tatt hvert tredje år i "alle år". Sist jeg var til sjekk fant de celleforandringer som var hissige - ikke kult. Må nå gå en gang i året for oppfølging.

Er så glad for at jeg har gått regelmessig.

Tok for to år siden, men tenkte jeg ville bestille ny time nå. Beder å ta en prøve for "mye" ikke sant?

Skrevet

Tok for to år siden, men tenkte jeg ville bestille ny time nå. Beder å ta en prøve for "mye" ikke sant?

Absolutt! Jeg fikk klar beskjed fra gyn.om at hvis jeg på et tidspunkt dør av "noe", så kommer det IKKE til å være livmorhalskreft :strix:

Skrevet

Hvert 3. år

Anonymkode: 69fd8...f39

Skrevet

Holder det å ta hvert 3.år? Synes det høres så sjelden ut. Nå er jo kanskje jeg ekstra "paranoid" siden søsteren min hadde grove celleforandringer da hun var 25 år.

Selv har jeg tatt hvert 2,5. til 3.år

Anonymkode: 2019f...3ba

Skrevet

Jeg tok hvert år. Min mor, mormor, farmor og oldemor på morssiden hadde livmorhalskreft, så legen min kalte meg inn hvert år. Var en trygghet i seg selv.

Nå er jeg 28, og måtte i fjor fjerne livmorhals, livmor, eggledere og en eggstokk. Ikke kreft, bare så det er sagt :)

Nå slipper jeg å ta, men tar ultralyd av eggstokkene en gang i året.

Anonymkode: 0d8df...388

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Holder det å ta hvert 3.år? Synes det høres så sjelden ut. Nå er jo kanskje jeg ekstra "paranoid" siden søsteren min hadde grove celleforandringer da hun var 25 år.

Livmorhalskreft er en kreftform som bruker lang tid fra celleforandringer til kreft, derfor skal det holde med hvert tredje år. Har du celleforandringer i dag og ikke gjør noen med det, skal det ta minst tre år før det har utviklet seg til kreft.

Men når det er sagt så finnes det mer sjeldne former for kreft også i livmora som er mer hissig enn den vanligste formen, så man er ikke 100% sikker selv om man går hvert tredje år.

Jeg har ingen tilfeller av kreft i familien min, ingen i hverken min, eller foreldregenerasjonen har hatt kreft, ikke søskenbarn, ikke tanter/onkler, ikke engang oldeforeldre. Så jeg føler meg trygg ved å gå hvert tredje år.

Anonymkode: 59115...e80

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke sikkert du har hpv. Kanskje bare søsteren din 

Anonymkode: 79d22...f7f

Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekolog om at jeg kan vente i 5 år til neste gang. HPV-prøven var negativ.

Anonymkode: 3d328...827

Skrevet

Jeg sjekker ofte pga hpv og celleforandringer 

Anonymkode: 79d22...f7f

Skrevet

Jeg går til min gynekolog på på Volvat hvert år og tar celleprøve, innvendig ultralyd og nå sist tok han masse prøver for å se på hormonprøver, eggreserver mm.

Anonymkode: 92b05...14e

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk beskjed av gynekolog om at jeg kan vente i 5 år til neste gang. HPV-prøven var negativ.

Anonymkode: 3d328...827

Det fikk jeg også. Ingen celleforandringer og negativ HPV.

Jeg forstår at det kan føles sikrere å gå hvert år, men om alle friske skal ta tre ganger så mange tester som nødvendig vil det belaste helsevesenet enormt. Det forlenger svartider for de som faktisk har forandringer og tar ressurser som kunne vært brukt på de som er syke. De som har hatt celleforandringer skal selvfølgelig gå til kontroller som anbefalt av helsepersonell.

Anonymkode: 6f6c4...2c3

Skrevet

Hvert 3. år. Hadde absolutt tatt oftere hvis jeg hadde tidlige krefttilfeller i familien, og spesielt livmorhalskreft. Det er en billig forsikring. 

Anonymkode: ae19b...c9b

Skrevet

Negativ Hpv-prøve, så jeg venter i 5 år. 

Anonymkode: d15e0...0b6

Skrevet

Aldri! Jeg har en kjekk ung mannlig lege å det er helt uaktuelt å be han om å ta noe celleprøve! Hadde dødd av flauhet :P 

Anonymkode: a9b73...3e0

Skrevet

Aldri! Jeg har en kjekk ung mannlig lege å det er helt uaktuelt å be han om å ta noe celleprøve! Hadde dødd av flauhet :P 

Jeg tar heller ikke celleprøve hos fastlegen, han er like gammel som meg, vi har like gamle barn (har møtt han på fotballbanen når min sønn har møtt laget til hans sønn), og han følger opp min kroniske sykdom så jeg føler jeg kjenner han ganske godt etterhvert..

Men jeg tar jo celleprøve hvert tredje år for det. Jeg går til privat gynekolog og får samtidig en innvendig ultralyd av eggstokker, eggledere og livmor. Veldig betryggende.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar heller ikke celleprøve hos fastlegen, han er like gammel som meg, vi har like gamle barn (har møtt han på fotballbanen når min sønn har møtt laget til hans sønn), og han følger opp min kroniske sykdom så jeg føler jeg kjenner han ganske godt etterhvert..

Men jeg tar jo celleprøve hvert tredje år for det. Jeg går til privat gynekolog og får samtidig en innvendig ultralyd av eggstokker, eggledere og livmor. Veldig betryggende.

Her er også legen min på samme alder så klarer ikke tanken engang på at han skulle gjort det,det er bare helt uaktuelt. Privat gynokolog passer dessverre ikke så godt for meg som lærling nå å tjener 7000 kr i månenden hehe..Men takk for tipset :)

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jammen på tide! Lykke til og *klapp på skulderen*.

Da var det gjort 😁 Håper alt er bra inni der!

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er også legen min på samme alder så klarer ikke tanken engang på at han skulle gjort det,det er bare helt uaktuelt. Privat gynokolog passer dessverre ikke så godt for meg som lærling nå å tjener 7000 kr i månenden hehe..Men takk for tipset :)

Jeg er ufør og har heller ikke mye penger, men jeg har et fast sparetrekk på 300 kr i måneden som brukes til slike ting som tannlege og sjekk hvert tredje år hos gynekolog :)

Men lærling er du heldigvis ikke så mange år, så du får ta en celleprøve når læretiden er over.

Skrevet

Aldri gjort. Er 37. 

Anonymkode: b3373...31e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri gjort. Er 37. 

Anonymkode: b3373...31e

Hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...