Gå til innhold

Er det "in" å kalle opp barn etter foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 stk jeg kjenner har det siste året fått barn og valgt å kalle opp barnet etter den ene forelderen. 

Jeg synes det er så rart når datteren til Elisabeth heter Else Elisabeth og sønnen til Knut Arild heter Arild Svein...

Anonymkode: 90bac...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd dette med to i vår bekjentskapskrets siste året. Enig i at det er litt rart, men kanskje det ene navnet går igjen i slekten mange generasjoner tilbake?

Jeg synes det er finere når man har to navn man bytter på, slik at det blir oppkalling etter besteforelder, ikke forelder.

Anonymkode: be670...bb1

Skrevet

Eller når datteren til Ole og Line heter Oline ;)

Kjenner også en Henrik som har en datter som heter Henrikke.

Anonymkode: 972fd...22d

Skrevet

En tidligere klassekamerat kalte opp barnet hun fikk i 2008 etter seg selv. Synes det er ekstremt merkelig må jeg si.

Det er det eneste tilfellet jeg kjenner til..

Anonymkode: b059c...f47

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller når datteren til Ole og Line heter Oline ;)

Kjenner også en Henrik som har en datter som heter Henrikke.

Anonymkode: 972fd...22d

Haha, det var litt stilig da 😊!

Anonymkode: fcc52...cbc

Skrevet

Jeg er oppkalt etter pappaen min. Syns det er kjempekoselig ❤️

Skrevet

Jeg vet ikke om barn i dag som er oppkalt etter foreldrene sine. Gikk selv i klasse med en jente som het det samme som moren og mormoren sin osv. Hun hatet det!

Anonymkode: 22aa7...821

Skrevet

opp til hver enkelt det vel )

Anonymkode: c60d8...e18

Skrevet

Naboen her heter Stian og Kari. De har fire barn: per, Lotte, Emma og Stian junior.

mulig de ikke kom på flere navn så sistemann fikk samme navn som far!?

(ikke disse navnene, men noen lignende)

og så vet jeg om Stian og Tina som ble foreldre til Stina, 

Anonymkode: 4d0dd...0a6

Skrevet

Jeg jobber i barnehage,  og ser mange barn få samme navn som foreldrene.  Det er mest gutter som får navnene til far.

Men har hatt en søstergjeng på tre hvor alle tre har fått navnet til mamma..  som Ellen Marie,  Lisa Marie og Nina Marie. 

Anonymkode: b6789...1f5

Skrevet

Tenker at det nå er litt opp til foreldrene å bestemme da :)

Vi har kalt opp ene ungen etter en besteforeldre, men jeg har foreslått å kalle opp ene sønnen vår etter far da navnet går mye igjen i begge familier (men det holder på å forsvinne). Men far hater navne sitt og han syntes også det ville være sært når folk henvente seg til en av dem når de var i samme rom. Den forstod jeg så da droppet vi å gjøre det :) 

Anonymkode: 9cdad...3a1

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har tatt denne varianten med navnet til en av foreldrene, men en kollega hadde to sønner fra tidligere ekteskap som het Christian og Aleksander. Med ny kone fikk han en sønn til og de kalte ham Chrisander. Det synes jeg var meget spesielt! 

Anonymkode: 6eaa5...9a5

Skrevet

Det er nok ikke så vanlig i Norge, men i USA er det normalt å ha en John Smith den tredje, der faren var nr 2 og farfar nr 1. Personlig hadde jeg ikke valgt det, jeg mener det blir forvirring og at det brukes kallenavn. Når damen roper etter John, mener hun ektefellen eller sønnen?

Skrevet

Selvfølgelig er det opp til foreldrene å bestemme 😁 jeg synes bare det er sært 🤣

Anonymkode: 90bac...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...