Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Hei. Vi driver å planlegger bryllupet vårt, som er om litt under et år. Det blir lite, og vi blir maks 20 personer totalt. Lokalet er lite, og det er en kjøkkenkrok i selve lokalet. Vi har tenkt å bestille mat fra catering, og vurderer koldtbord/bufet. Vi skal sikkert ha dessert. Kakebord er en selvfølge! Det store spørsmålet er om vi trenger en servitør/kjøkkenansvarlig. Det blir ikke sent, og ikke akkurat noe party-party. En nøktern seanse med nærmeste familie og barn. Jeg vil aller helst slippe å sette frem mat, passe på at fatene er fulle, nok drikke fremme, rydde inn maten etterpå, ordne oppvask, sette frem dessert, rydde inn igjen, mer oppvask, sette frem kake og lage kaffe og drikke, og oppvask igjen. Forloveden min mener vi ikke trenger dette, at vi fint kan klare det selv. At det blir kleint med en fremmed servitør som da hele tiden er i lokalet siden det er en åpen kjøkkenkrok. Hva tenker dere? Noen tips og råd? Vi innser at vi begge mener noe om saken, men ingen av oss vet egentlig hva vi snakker om, så vi ble enige om å spørre dere! Håper folk vil svare Anonymkode: 7bcdf...65d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Ville absolutt hatt noen til å servere! Du skal gifte deg, og skal nyte dagen ikke leke kjøkkenhjelp eller servitør. Det samme skal gjestene deres selv de ikle er mange👍 Anonymkode: b9f39...dc4
Himmel og hav Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Jeg ville nok hatt en til å hjelpe til, men samtidig er det jo veldig begrenset hva vedkommende kan gjøre når det er åpen kjøkkenløsning. Jeg var i et selskap nylig som hadde det, og klirring av oppvask, fat og glass var veldig forstyrrende for oss som satt nærmest, så oppvask bør kanskje spares til dagen etter?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Dere trenger jo ikke bruke en fremmed da, det er helt vanlig at en venninne, tenåringsdatteren til noen venner e.l. blir spurt om sånt. Anonymkode: 8d323...2c4
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 Takk for svar :-) Er litt usikker på om jeg kjenner noen som er "egnet" eller som kan på dette tidspunktet (er i en ferie). Men det var et godt tips ...2c4 Angående bråk under oppvask så tenkte jeg at vedkommende kunne gjøre det etter de ulike serveringene. For slik jeg ser det er det helt greit med klirring og lyder når vi har pause fra spisingen. Mulig det er en dårlig løsning? 🤔 Anonymkode: 7bcdf...65d
Eris Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 Jeg ville heller leid inn en som vasket opp etter selskapet var ferdig. Tenker som deg at det er uheldig for stemningen med en fremmed i lokalet. Eventuelt hadde jeg gjort det selv sammen med noen av gjestene. Er jo fort gjort når man gjør det sammen. Bryllupet hører jo ganske uformelt ut.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 14 minutter siden, Eris skrev: Jeg ville heller leid inn en som vasket opp etter selskapet var ferdig. Tenker som deg at det er uheldig for stemningen med en fremmed i lokalet. Eventuelt hadde jeg gjort det selv sammen med noen av gjestene. Er jo fort gjort når man gjør det sammen. Bryllupet hører jo ganske uformelt ut. Jeg har veldig lyst til at gjestene ikke skal måtte hjelpe med å rydde bort mat/ordne oppvaskmaskin. Kunne ønske at den ene dagen er mødrene våre kun gjester og kan slappe av (for det er jo de som kommer til å hjelpe til med det...) 😐 Anonymkode: 7bcdf...65d
frk Nilsen Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 Lei inn en servitør som kan ta ryddejobben, passe på buffeten osv. Hun/han kan også ta oppvasken etter festen er ferdig eller når det passer i mellom (røykepause, før kaken etc) En servitør el hjelp er jo innleid for oppgaven, og bryr seg ikke om annet enn arbeidsoppgavene. Jeg synes det er merkelig at dere synes det blir en annen stemning med innleid hjelp. Å ta det selv eller be gjestene om å hjelpe synes jeg er mer rart. Og er det noen som skal slippe styret med det så er det vel brudeparet. Cateringselskapet har kanskje noen som vil tjene litt ekstra.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 Ville absolutt betalt to tenåringer/unge voksne for dette under servering og rydding. Anonymkode: b2298...4bf
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 Få en venninne til å hjelpe deg med dette. Hun kan rydde vekk etter dere har spist, så det unngås bråk. Når all mat er ryddet bort, og alt er satt i oppvaskmaskin, så rydder hun fram det som trengs til kakebordet (asjetter, glass, kopper og bestikk). Etter dette er det ganske vanlig at de drar for så å komme tilbake til et avtalt klokkeslett for å rydde bort kaker og resten :-)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 Spør noen venner om dette. Selv om det egentlig ikke er så mye å gjøre er ikke dette noe gøy å gjøre når en er stivpyntet. Min søster hadde noen hyttenaboer som serverte, veldig hyggelig. Skal jeg gifte meg skal jeg spørre de, for de satte prikken over festen. Ikke noe kleint i det hele tatt. Godt voksne mennesker som klarte seg selv og skjønte npr de skulle hjøre noe og ikke gjøre noe. Det var utrolig deilig å slippe å hjelpe til som gjest. Anonymkode: e15ea...cfc
Jonas3000 Skrevet 6. oktober 2017 #12 Skrevet 6. oktober 2017 Her ville jeg nok brukt familie/venner til å hjelpe til. Da koster det ingenting, og jobben er ikke så omfattende uansett. Men dersom du vil sjekke ut cateringpriser/og priser på servitører har vi tidligere brukt Cateringo.no - de hjalp til med å finne dyktige servitører og priser på cateringmenyer.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2017 #13 Skrevet 7. oktober 2017 Du bør ha hjelp ja! Og spør noen voksne - ikke tenåringer. Har ikke din mor eller svigermor noen venninner som kan spørres feks? Anonymkode: 6f150...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå