Gå til innhold

Ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen i samme situasjon eller kan noe om dette med uførepensjon. 

Etter mange prøvelser og kamper i arbeidslivet har min lege anbefalt meg sterkt å søke uførepensjon neste gang aap perioden går ut. 

Dette er selvfølgelig veldig trist og sårt tema for meg og jeg får angst av bare tanken som ufør. 

I tillegg tenker jeg på økonomien og aap er jo ca 66% av det jeg tjente før, så jeg mottar ca 14.000 fra aap. Men vil uførepensjonen være ca 66% av dette igjen? Jeg har prøvd å forstå omregningene på nav sine sider men jeg faller fort ut fordi jeg får så angst av alle de tallene. Derfor skulle jeg ønske jeg fikk et konkret svar. 

Anonymkode: 6f870...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ufør er også 66% av det du tjente før, så de fleste skal få omtrent det samme i uføretrygd som i aap.

Jeg personlig fikk en del mer i uføretrygd enn i aap fordi de i utregningen til aap ikke tok hensyn til at jeg hadde jobbet redusert og hatt litt ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass i utregningsperioden, men det tok de hensyn til i utregningen av ufør så da ble grunnlaget høyere. Barnetillegget er også betraktelig høyere på ufør enn aap, men det er behovsprøvd, så om du har en mann som tjener godt får du ikke barnetillegg.

Må ellers bare si at legen din ikke kan bestemme at du skal søke ufør, det er det nav som avgjør. En søknad på ufør som ikke saksbehandleren din har sagt du skal sende kommer ubehandlet i retur. Det er først når saksbehandleren din gir klarsignal for å søke du kan søke uføretrygd, så du må ta kontakt med han/henne og diskutere hva som skal til for at du kan søke ufør.

Jeg var på mitt femte år med aap da jeg søkte ufør, da forlangte nav en ny runde hos spesialister på sykehuset før jeg søkte siden de legeattestene jeg hadde fra før begynte bli noen år gamle. De krever at minst to leger, hvor den ene er spesialist på din sykdom, er enige i at arbeidsevnen din er varig nedsatt pga sykdom.

For min del gikk det veldig fort fra avgjørelsen ble tatt til alt var gjort unna, og fra søknaden ble sendt til alt var godkjent tok det under en uke.

Anonymkode: a4cee...249

Skrevet

Takk for svar!!

det er ikke sånn at legen min har sagt at jeg må søke ufør, men heller det at hun prøver å få meg til å godta at å bli ufør er ikke verdens undergang. Dette fordi jeg blir så stresset ved tanken, og jeg har ved flere anledninger sagt til henne at jeg ikke vil snakke om det, fordi jeg nesten føler meg mindre verdt ved tanken. 

Men jeg har noen måneder på å la det hele synke inn og jeg vet at jeg må ha med Nav i dette, legen sender kun legeerklæring og tar selvsagt ikke noe avgjørelse. 

Anonymkode: 6f870...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...