Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Han er nå åtte år og jeg er redd han ikke er helt normal. Skriver ned noen kjennetegn. High need baby som sov meget lite og sover lite fortsatt. Finner ikke roen. Vanskelig barnehagestart, men det gikk greit etterhvert. Takler overganger dårlig. Verden er svart/hvit. Enten er alt helt grusomt eller så er det fantastisk. Voldsomme utbrudd når noe ikke går hans vei. Kan legge seg ned på gulvet, hyle og skrike. Veldig sensitiv og var for stemninger, tonefall osv. Får med seg det utroligste. Han er intelligent. Snakket feilfritt da han var 18 måneder, lærte å lese da han var fire år, lærte seg engelsk på egenhånd, klarer ungdomsskolematte og skriver feilfritt norsk og engelsk. På den positive siden har barnehage el skole aldri sagt noe. Han fungerer godt og har mange venner. Elsker å være sosial selv om han kan bli sliten av det. Knytter seg lett til andre og er glad i kos. Hva tror dere? Anonymkode: 45582...4c5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Helt vanlig gutt Anonymkode: 5677d...420
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Høres ut som en flott gutt, supersmart, intens og med masse følelser. Masse potensial, som det er viktig å ta vare på. At han er sosial og har mange venner er veldig bra. Google 'evnerike barn' eller 'elever med stort læringspotensial'. Mulig at dette er noe du og skolen bør se litt på. Håper han får godt tilpasset undervisning. Dårlig tilpasset undervisning kan gi uheldige konsekvenser, enten nå eller på sikt. Men dette høres ut som en gutt som skal kunne klare seg fint :-) Anonymkode: e2078...270
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Høres ut som min gutt på seks år. Han har asperger. Anonymkode: 1b42c...d19
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som en flott gutt, supersmart, intens og med masse følelser. Masse potensial, som det er viktig å ta vare på. At han er sosial og har mange venner er veldig bra. Google 'evnerike barn' eller 'elever med stort læringspotensial'. Mulig at dette er noe du og skolen bør se litt på. Håper han får godt tilpasset undervisning. Dårlig tilpasset undervisning kan gi uheldige konsekvenser, enten nå eller på sikt. Men dette høres ut som en gutt som skal kunne klare seg fint :-) Anonymkode: e2078...270 Takk for fint svar. Han er helt klart evnerik. Skolen gir han lekser for høyere klassetrinn, men ikke annen opplæring. Han sier at han nesten kjeder seg i hjel i timene. Han har også veldig god hukommelse, derfor blir det ekstremt kjedelig når det er mye repetisjon. Her hjemme sier han at han hater skolen. Likevel går det greit når han er der pga vennene, men han har aldri lyst til å gå dit. Anonymkode: 45582...4c5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for fint svar. Han er helt klart evnerik. Skolen gir han lekser for høyere klassetrinn, men ikke annen opplæring. Han sier at han nesten kjeder seg i hjel i timene. Han har også veldig god hukommelse, derfor blir det ekstremt kjedelig når det er mye repetisjon. Her hjemme sier han at han hater skolen. Likevel går det greit når han er der pga vennene, men han har aldri lyst til å gå dit. Anonymkode: 45582...4c5 Alt du skriver om han passer jo med hvordan evnerike elever beskrives i faglitteraturen. Anbefaler deg å lese litt om temaet hvis du ikke allerede har gjort det. Ella Idsø, for eksempel, har forsket mye på temaet, og har skrevet flere bøker som er greie å lese.Ta også en titt på Jøsendalutvalgets NOU som kom i for høst. Der lanseres begrepet elever med stort læringspotensial fremfor evnerike elever fordi de mener det tydeliggjør nettopp det at mange av disse barna underyter veldig til tross for svært gode evner. De utnytter altså ikke alltid sitt potensial. Og det er en reell fare for at elever som ikke får utfordringer tilpasset sine evner etter hvert ikke gidder mer, eller at de etter noen år, når de plutselig blir stilt overfor en ordentlig utfordring ikke aner hva de skal gjøre når de aldri har lært å jobbe. De har kanskje fått gode resultater uten å løfte en finger på barneskolen og ungdomsskolen. På videregående (eller kanskje ikke før på universitetet) må det leses og jobbes mer, og de føler seg plutselig ikke lenger så smarte. Her ligger noe av årsaken til at evnerike elever dropper ut av vgs og ikke fullfører høyere utdannelse. Jeg synes du burde be om et møte med skolen. Prinsippet om tilpasset opplæring gjelder også for din sønn. Har du tatt kontakt med foreningen Lykkelige barn? Anonymkode: e2078...270
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Han høres evnerik ut. Sikkert lurt å få han testet. Da kan det bli lettere for skolen og tilrettelegge. Anonymkode: 3b813...ec1
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Asberger tenker jeg Anonymkode: e906a...a5f
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er nå åtte år og jeg er redd han ikke er helt normal. Skriver ned noen kjennetegn. High need baby som sov meget lite og sover lite fortsatt. Finner ikke roen. Vanskelig barnehagestart, men det gikk greit etterhvert. Takler overganger dårlig. Verden er svart/hvit. Enten er alt helt grusomt eller så er det fantastisk. Voldsomme utbrudd når noe ikke går hans vei. Kan legge seg ned på gulvet, hyle og skrike. Veldig sensitiv og var for stemninger, tonefall osv. Får med seg det utroligste. Han er intelligent. Snakket feilfritt da han var 18 måneder, lærte å lese da han var fire år, lærte seg engelsk på egenhånd, klarer ungdomsskolematte og skriver feilfritt norsk og engelsk. På den positive siden har barnehage el skole aldri sagt noe. Han fungerer godt og har mange venner. Elsker å være sosial selv om han kan bli sliten av det. Knytter seg lett til andre og er glad i kos. Hva tror dere? Anonymkode: 45582...4c5 Dette høres akkurat som min åtteåring -jente. Har vært litt bekymret selv. PPT har vært inne, men har ikke vært bekymret. Heller ikke lærer. Sosialt er hun en solsikke som står støtt på sin oppfatning av hvordan ting skal være. Hun er ikke som sivet som vender seg i ulike retninger alt etter hvor vinden blåser. Det er litt sånn jeg opplever forskjellen på henne og på de barna som alle vil leke med.. Det er liksom litt mer komplisert med henne.. men hun tiltrekker seg likevel mange venner.. Hvordan er han motorisk? Datteren min har vært sein motorisk men har kommet seg veldig det siste året. Det handler mest om at hun er overbevist om at hun ikke klarer... Anonymkode: fad8b...791
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 Du beskriver sønnen min! Han er 6. Hater alt eller elsker alt😅 Vi har hatt vurdering av ppt, de mente det absolutt ikke var grunn til bekymring. Han er veldig sensitiv, følsom, sosial og intelligent. Har ikke helt slått meg til ro med svaret, men vi får se. Anonymkode: e24c8...2fb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Alt du skriver om han passer jo med hvordan evnerike elever beskrives i faglitteraturen. Anbefaler deg å lese litt om temaet hvis du ikke allerede har gjort det. Ella Idsø, for eksempel, har forsket mye på temaet, og har skrevet flere bøker som er greie å lese.Ta også en titt på Jøsendalutvalgets NOU som kom i for høst. Der lanseres begrepet elever med stort læringspotensial fremfor evnerike elever fordi de mener det tydeliggjør nettopp det at mange av disse barna underyter veldig til tross for svært gode evner. De utnytter altså ikke alltid sitt potensial. Og det er en reell fare for at elever som ikke får utfordringer tilpasset sine evner etter hvert ikke gidder mer, eller at de etter noen år, når de plutselig blir stilt overfor en ordentlig utfordring ikke aner hva de skal gjøre når de aldri har lært å jobbe. De har kanskje fått gode resultater uten å løfte en finger på barneskolen og ungdomsskolen. På videregående (eller kanskje ikke før på universitetet) må det leses og jobbes mer, og de føler seg plutselig ikke lenger så smarte. Her ligger noe av årsaken til at evnerike elever dropper ut av vgs og ikke fullfører høyere utdannelse. Jeg synes du burde be om et møte med skolen. Prinsippet om tilpasset opplæring gjelder også for din sønn. Har du tatt kontakt med foreningen Lykkelige barn? Anonymkode: e2078...270 Tusen, tusen takk for et veldig fint og informativt svar. Jeg skal lese meg litt opp på dette. Har vært innom det såvidt tidligere også. Tror helt sikkert at han kanskje at han står i fare for å droppe ut av skolen. Akkurat nå seiler han gjennom, men med en gang han må jobbe ekstra med noe, så gidder han ikke. Han tar ungdomsskolematte og må da føre mattestykker inn i en rutebok. De andre i klassen kan skrive svaret rett inn i matteboka og det synes han er sååå urettferdig. Kan egentlig skjønne det, men... 😊 Takk igjen. Anonymkode: 45582...4c5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er nå åtte år og jeg er redd han ikke er helt normal. Skriver ned noen kjennetegn. High need baby som sov meget lite og sover lite fortsatt. Finner ikke roen. Vanskelig barnehagestart, men det gikk greit etterhvert. Takler overganger dårlig. Verden er svart/hvit. Enten er alt helt grusomt eller så er det fantastisk. Voldsomme utbrudd når noe ikke går hans vei. Kan legge seg ned på gulvet, hyle og skrike. Veldig sensitiv og var for stemninger, tonefall osv. Får med seg det utroligste. Han er intelligent. Snakket feilfritt da han var 18 måneder, lærte å lese da han var fire år, lærte seg engelsk på egenhånd, klarer ungdomsskolematte og skriver feilfritt norsk og engelsk. På den positive siden har barnehage el skole aldri sagt noe. Han fungerer godt og har mange venner. Elsker å være sosial selv om han kan bli sliten av det. Knytter seg lett til andre og er glad i kos. Hva tror dere? Anonymkode: 45582...4c5 Jeg tror han er høysensitiv . Vi har en 5 åring som er helt lik ❤ Anonymkode: b23e1...1eb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #13 Skrevet 7. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette høres akkurat som min åtteåring -jente. Har vært litt bekymret selv. PPT har vært inne, men har ikke vært bekymret. Heller ikke lærer. Sosialt er hun en solsikke som står støtt på sin oppfatning av hvordan ting skal være. Hun er ikke som sivet som vender seg i ulike retninger alt etter hvor vinden blåser. Det er litt sånn jeg opplever forskjellen på henne og på de barna som alle vil leke med.. Det er liksom litt mer komplisert med henne.. men hun tiltrekker seg likevel mange venner.. Hvordan er han motorisk? Datteren min har vært sein motorisk men har kommet seg veldig det siste året. Det handler mest om at hun er overbevist om at hun ikke klarer... Anonymkode: fad8b...791 Så fint det du sa om en solsikke. Akkurat sånn er sønnen min også. Han er også påståelig og kan rette på læreren. Han står på sitt uansett. Motorisk er han midt på treet. God til å klatre, men løper ikke så bra. 😊 Anonymkode: 45582...4c5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror han er høysensitiv . Vi har en 5 åring som er helt lik ❤ Anonymkode: b23e1...1eb Ja, han er helt klart høysensitiv og kanskje også ekstrovert høysensitiv. Det er ikke så lett. 💜 Anonymkode: 45582...4c5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 Sjekk ut nettsiden lykkeligebarn.no. Det kan høres ut som om du har et evnerikt barn. lykke til! Anonymkode: ebb1f...ba5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen, tusen takk for et veldig fint og informativt svar. Jeg skal lese meg litt opp på dette. Har vært innom det såvidt tidligere også. Tror helt sikkert at han kanskje at han står i fare for å droppe ut av skolen. Akkurat nå seiler han gjennom, men med en gang han må jobbe ekstra med noe, så gidder han ikke. Han tar ungdomsskolematte og må da føre mattestykker inn i en rutebok. De andre i klassen kan skrive svaret rett inn i matteboka og det synes han er sååå urettferdig. Kan egentlig skjønne det, men... 😊 Takk igjen. Anonymkode: 45582...4c5 Å ta fag på høyere nivå kan fungere fint for noen, men det er også viktig at det gis oppgaver innenfor de temaene som klassen jobber med, som gir muligheter for å jobbe på ulike nivåer. Å sitte og høre på ting man allerede kan føles meningsløst og som bortkastet tid. Innimellom blir det sånn, for oss alle, men det bør ikke være for stor andel av tiden på skolen som oppleves sånn. Håper dere finner gode løsninger for å ivareta din sønns motivasjon og lærelyst!. Lykke til videre! Anonymkode: e2078...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå