Gå til innhold

Eier ikke sosialklienter skam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne på Facebook og kom over et innlegg på hønehjørnet om sosialhjelp.

De skriver så åpent om sosialhjelp, og mener helhjertet at folk må stå på kravene for samboere har ikke forsørgerpklikt. Ei sier ho fekk dekt halve husleie og strøm pluss fikk til livsopphold mens ho var samboer med en lege.

Blir helt skremt jeg. Har ikke folk ære, og benytter sosialhjelp kun som siste skanse. Hvorfor gidde jobbe liksom? 

Hadde faktisk heller flyttet hjem til mamma før jeg gikk på sosialkontoret. 

Anonymkode: e94f4...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er skam en følelse? Om så er hvorfor er det ikke lov til å skamme seg? Er ikke alle følelser vi kan føle tillatt? Hvem velger ut hvilke følelser som er rett eller galt? 

Anonymkode: 1b812...ea0

Skrevet

Man kan kanskje si at "skam" ikke er det rette ordet å bruke, men som hi så lurer jeg også på dette. Hva er det som gjør at folk går på sosialen og er såre fornøyd med det? Er det fordi de har vokst opp med foreldre med lav sosial kompetanse og som selv er sosialklienter? Er det fordi en del mennesker er av den oppfattning av at samfunnet skylder dem ting, og derfor må samfunnet betale deres livsopphold? Er det fordi man faktisk bor sammen med en lege som ikke forsørger vedkommende fordi de bare er samboere? Spørsmålene er mange og svarene er få, det eneste vi vel egentlig vet er at vi som samfunn må jobbe for at alle bidrar I samfunnet.

Anonymkode: 1d022...85e

Skrevet

Hva har noen få eksempler på mennesker som ytrer frustrasjonen sin på Facebook å gjøre med en hel gruppe (om du har behov for å gruppere sosialklienter?)

I min bok er ditt spørsmål skammelig. Jeg antar vi er ulike når det gjelder definisjon av skam.

Anonymkode: 5eee4...069

Skrevet

Så hvilke forslag har du til meg da? Jeg var gift da jeg fikk barn, men mannen min forlot meg for en annen. Jeg har 5 års høyere utdannelse, men ble syk for 4 år siden og mistet jobben. Nå er jeg klar for å begynne å jobbe, men helsen min setter fremdeles noen begrensninger som gjør at jeg ikke alltid kan forutse når jeg har dårlige og gode perioder. Jeg har vært aktiv jobbsøker i 3 år. Jeg søker på alle dagjobber selv om jeg er overkvalifisert. Jeg kan ikke jobbe kveld  og helg fordi jeg er 100% alenemor. Jeg oppsøker arbeidsplasser, sender åpne søknader, fått hjelp til å gjøre cv og søknader så proffe som mulig, jeg blid og positiv og lærer lett. Men vet du hva? INGEN vil ansette meg!  Mener du virkelig at moren min skal ta støyten?

Anonymkode: a223a...a03

Skrevet

Disse menneskene eksisterer dessverre. Noen mangler yrkestolthet og tror det gjelder å grafse til seg mest mulig, både lovlig og til og med ulovlig.

Det er også komisk hvilke kraftsalver som kommer når noen antyder at denne gruppen også kan eksistere hos noen innvandrere. Da får du så ørene flagrer og hudfarge og Vigrid, selv om dette er en annen debatt.

At folk skal jobbe etter evne og få etter behov er godt sagt av Arbeiderpartiet. Problemet er at det ikke stemmer overens med alle mennesker. Perspektivmeldingen fra regjeringen påpeker at Norge som eneste OECD-land, har helsepiler som peker oppover, mens antall uføretrygdede stiger. Som ENESTE land. Denne gruppen inneholder også mennesker med det synet du påpeker. De heter snyltere. De tar rett og slett penger fra andre som faktisk hører med i gruppen og trenger pengene. 

Samme gjelder ulovlige innvandrere. De som bare vil ha det ennå litt bedre, som ikke tenker på de virkelig trengende som ikke får plass i Norge pga at de kaster passet og sier de er fra et annet land enn det som er tilfelle. 

Alle som snyter på skatten er også i gruppen, ved at de betaler mindre til fellesskapet. 

Det er et holdningproblem man kan finne i nær sagt alle grupper, men det gjør det ikke greit likevel. Du kan aldri motta 1 krone uten at du tar den fra noen andre. Spørsmålet er om du burde fått den eller ikke. De som ikke burde fått den, er ofte de som SKRIKER med caps lock. 

Det er noen som ikke kjenner følelsen av å bidra mer til samfunnet enn man tar. Våre politikere gjør alle norske liv til et minusprosjekt dessverre. Det kan jeg kun påvirke ved valgurnen. 

Skrevet

Det finnes mange grunner til at man må få sosialhjelp. De kan ha mistet jobben, kommer rett fra barnevernet ( i noen tillfeller blir man lært opp av barnevernet/sendt av bv til sosialkontoret), være syke, ikke få seg jobb osv..

Ikke alle har familie de kan flytte til!

Når valget er å sulte eller gå på sosialkontoret er veien til sosialkontoret ganske kort. 

Og mange skammer seg dypt når de går dit, men sulten som brenner i magen dytter de fleste over dørterskelen og inn på sosialkontoret! 

Skrevet

Selv synes jeg det er mye mer skammelig med de rike som gjemmer bort formuer via skatteparadiser, advokater og kreative økonomer. Der snakker du snyltere; de som er født og oppvokst i skattefinansiert velstand og muligheter, gjort seg rik på grunn av andre menneskers arbeide.. Men de er "usynlige" og vanskelige å ta, mye lettere å hakke på sosialklienter og innvandrere.

Anonymkode: 2ef55...4ba

Skrevet

Jeg synes det er topp vi har sosialhjelp, og skjønner at mange trenger hjelp.

Det som sjokkerte meg var hvor lett og naturlig det virket for mange, og ikke skambelagt i det hele tatt. Ho ene hadde samboer men hadde ikke fått "nok" fra sosialkontoret fordi de mente samboer burde forsørge ho. Så no skulle ho flytte for seg selv. Da MÅ jo nav betale boutgiftene. 

Anonymkode: e94f4...f7b

Skrevet

Virker som om det er folk her som ikke forstår (eller ikke ønsker å forstå) at forskjellen ligger i de som trenger hjelp og de som ikke trenger det.

Anonymkode: e83f6...bfc

Skrevet

Vil tro de aller fleste som får sosialhjelp trenger det og faktisk får mindre enn de burde få. Men så har du de som vet å sno seg og kreve, men disse er nok i et stort mindretall. Likevel er det nok de vi hører mest om og som vi husker. For de som rettmessig trenger sosialhjelp sitter det nok langt inn å be om hjelp og fortelle at økonomien ikke strekker til. Omgangskretsen dere vet nok ofte ikke hvor vanskelig de har det. De som urettmessig får sosialhjelp virker ofte å være mer åpen om det og tenker ikke på at deres valg går ut over andre og at landet ikke hadde fungert om alle gjorde som dem. 

Jeg var på et fødselsforberedende kurs en gang. Der var det et par som mente at jordmor skulle hjelpe dem med å fremstå som om de hadde gått fra hverandre slike at de skulle få overgangstønad m.m. De ble flau og veldig overrasket da jordmor ikke ville gå med på dette. De tok det rett og slett som en selvfølge at hun skulle hjelpe dem med dette og det hadde rett og slett ikke streifet dem at hun kunne si nei.  

Anonymkode: 67281...829

Skrevet

Det er klart at det finnes mottakere av sosialhjelp som kan alle ytelser og stønader på rams og som vet å sno seg i systemet. De har veldig god greie på alle rettigheter, men er kanskje ikke like opptatt av plikter, og som har som mål å få mest mulig ut uten innsats. Det som også er klart er at det finnes mottakere av sosialhjelp som får dekket strømregningene gjennom vinteren fordi pensjonen er så lav at det ikke strekker til, aleneforeldre som får støtte til gymtøy til ungene, unge mennesker som har blitt kastet ut hjemmefra på 18-årsdagen og som står på bar bakke og mennesker som er syke men ikke har noen andre opptjente rettigheter. Sosialklienter er dermed en like differensiert gruppe som alle andre. Hvorvidt man synes det er skambelagt å motta sosialhjelp tror jeg kommer mye an på hvordan du har vokst opp. Jeg hadde antagelig dødd av skam om jeg måtte søkt sosialhjelp som 20-åring, og hadde sneket meg inn på NAV og håpet at jeg ikke traff noen jeg kjente. Mange er sånn, men det er også de som drar med seg vennegjengen og så fyller de ut skjemaet sammen og leverer i kor og synes at det er en selvfølgelig ting å gjøre. 

Anonymkode: 9928e...b38

Skrevet

respektere eller eier du medfølelse for andre mennsker?

Anonymkode: 19c87...2c0

Skrevet

Vi må også søke sosialhjelp denne måneden siden jeg står uten inntekt mens jeg venter på første lønn i ny jobb. Skal jeg skamme meg over det?? Det blir for dumt! Har ingen problem med å si til noen at vi lever på sosialhjelp denne måneden,det et jo selvsagt bare midlertidig.

Anonymkode: 09c70...7f7

Skrevet
På 6.9.2017 den 11.28, Anonym bruker skrev:

Selv synes jeg det er mye mer skammelig med de rike som gjemmer bort formuer via skatteparadiser, advokater og kreative økonomer. Der snakker du snyltere; de som er født og oppvokst i skattefinansiert velstand og muligheter, gjort seg rik på grunn av andre menneskers arbeide.. Men de er "usynlige" og vanskelige å ta, mye lettere å hakke på sosialklienter og innvandrere.

Anonymkode: 2ef55...4ba

Eller ikke minst bedriftseiere som fører store deler av sine private utgifter på firmaet

Anonymkode: 06d85...ebd

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må også søke sosialhjelp denne måneden siden jeg står uten inntekt mens jeg venter på første lønn i ny jobb. Skal jeg skamme meg over det?? Det blir for dumt! Har ingen problem med å si til noen at vi lever på sosialhjelp denne måneden,det et jo selvsagt bare midlertidig.

Det normale i din situasjon er å enten be om utsettelse på regninger, bruke kredittkort eller spørre foreldre om et lite lån. For kun en mnd går man da virkelig ikke på sosialkontoret? 

Anonymkode: 79e48...41d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det normale i din situasjon er å enten be om utsettelse på regninger, bruke kredittkort eller spørre foreldre om et lite lån. For kun en mnd går man da virkelig ikke på sosialkontoret? 

Anonymkode: 79e48...41d

Ehh jo er jo det sosialhjelp er til,når du står uten inntekt i en kort periode. Kan jo ikke utsette husleien for da har jeg 16.000 kr i bare husleie å det er mer enn jeg har utbetalt i lønn. Kredittkort er det dummeste en kan gjøre,kan jo ikke skaffe meg gjeld jeg vet jeg ikke kan klare å nedbetale.Så søknad om sosialhjelp er allerede levert inn.

Skrevet

Man skal ikke føle skam for å få økonomisk støtte når det er en rettighet! I gamle dager måtte fattigfolk stå med hatten i hånden og være ydmyke og underdanige for å få hjelp om de ble funnet å være verdig trengende. Det er ikke en del av historien vi bør være stolt av...

Anonymkode: a257a...4f3

Gjest Antarctica
Skrevet

Tviler på at damene på Hønehjørnet er arbeidsføre. Der mangler nok noen øre på krona.

Skrevet
7 timer siden, Pashla skrev:

Tviler på at damene på Hønehjørnet er arbeidsføre. Der mangler nok noen øre på krona.

Hønehjørnet på Facebook består av 71 000 medlemmer. Ikke alle disse medlemmer er dummere enn deg, selv om du gjerne vil tro det. Flere av mine venner med høyere utdanning og fast jobb er medlemmer på denne siden. Og noen av den (å Gud hjelpe meg!) stemmer til og med Høyre eller FrP!  Samtidig som de har god fast jobb!

Anonymkode: a9d1c...40e

Skrevet

Jeg obber i sosialtjenesten.

Det er svært viktig at skammen forlater sosialtjenesten. Både hos brukere, oss som jobber der, og hos befolkningen forøvrig.

Det er en lovbestemt rettighet på linje med alle andre. 

Anonymkode: b1b67...7e7

Gjest Antarctica
Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hønehjørnet på Facebook består av 71 000 medlemmer. Ikke alle disse medlemmer er dummere enn deg, selv om du gjerne vil tro det. Flere av mine venner med høyere utdanning og fast jobb er medlemmer på denne siden. Og noen av den (å Gud hjelpe meg!) stemmer til og med Høyre eller FrP!  Samtidig som de har god fast jobb!

Anonymkode: a9d1c...40e

Jeg tar ditt ord for det. Har aldri vært på Hønehjørnet. Det var vel bare beskrivelsene i tråden her som gjorde at de hørtes ut som en evneveik gjeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...