Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Her gjør jeg alt,pakker gymbag, matpakke, finner frem klær osv...idag ble jeg sur fordi hun ikke klarte å finne gymbagen sin, hun er vel stor nok til å ordne dette selv?jeg har to andre små her også. Hvor mye kan jeg kreve at hun skal klare selv? Anonymkode: 938cd...fb0
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Min datter er 10 år. Jeg lager matpakke til henne, det gjør jeg til alle barna. Men de andre tingene gjør hun selv. Hun finner frem gymtøy og klær til neste dag som en del av rutinen på kvelden, før hun går på badet og pusser tenner. Anonymkode: 06df0...2e4
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Jeg har en 11-åring. Hun smører stort sett matpakke selv. Finner fram gymtøy selv, pakker sekken selv. Finner og fram treningstøy selv. Hun skal holde orden på rommet sitt, og gjør det. Nå har vi akkurat innført ukepenger, for å få 50 kr i uka må hun støvsuge noen rom en gang i uka. Litt skeptisk til å knytte penger til arbeidsoppgaver, for vi forventer jo at alle bidrar, så vi har påpekt at hun også må gjøre andre oppgaver selv om det bare er støvsuging som er direkte knyttet til lønn. Anonymkode: 4de2e...432
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Hun finner selvsagt fram alt av klær selv. Hun hadde jo nektet plent om jeg skulle bestemme hva hun skulle ha på seg. Anonymkode: 4de2e...432
*Nøtta* Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 Da setter du deg ned med henne ikveld og sammen kommer dere frem til hvilke oppgaver hun fra nå av skal gjennomføre selv. La henne velge litt nå i begynnelsen og gradvis "pålegg" henne flere etter hvert som hun føler hun mestrer de oppgavene hun allerede har. 12 år- det er på høy tid og begynne å klare seg selv litt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 Finner frem klær og pakker gymbagen selv. Hun hadde aldri likt at jeg skulle lagt frem klærne. Lager nistepakken selv , men jeg lager frokost. Hun er litt treig om morgenen, så hun legger frem alt kvelden før. Hun elsker å bruke god tid, dusjer og steller seg. Ellers holder hun rommet sitt rent og ryddig, går ut med søpla, tømmer oppvaskmaskin om den er ferdig og hun ser det og støvsuger. Hun har ingen faste plikter men hun liker å hjelpe Anonymkode: 536bd...0c5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Min jente på snart 12 år. hun finner frem alt av klær selv, hadde sannsynligvis ikke godtatt det om jeg skulle bestemt hva hun skulle ha på seg, har for øvrig gjort det fra hun begynte på skolen. Gymbag og treningsklær pakker hun selv, og tar opp av selv når hun kommer hjem. Når hun skal bort på turer, så pleier jeg å pakke sammen med henne, eller se over at alt som står på lista er med, + andre ting jeg vet hun trenger. Når ikke pappaen er hjemme, så lager hun frokost og matpakke selv, har gjort det i flere år, når pappaen er hjemme, gjør han det stortsett for henne. Får veiledning på hva hun trenger av ekstra skift/skotøy når de skal på skoleturer, men hadde sikkert mestret dette også selv. Må bringe skitne klær til vaskerommet hvis de skal bli vasket. Må rydde rommet sitt. Tømmer oppvaskmaskina av og til. Hun trener såpass mye nå, at jeg ikke forventer at hun gjør så veldig mye hjemme, den fritiden hun har skal hun få bruke til lekser og venner. (Har trening 4 ettermiddager i uka) Anonymkode: 1a12f...d80
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Min 8 år gamle gutt må finne klær/ sekk/ treningstøy selv. Jeg smører mat. Krever jeg for mye av han? Han klarer det som oftest fint, til tross for at han har ADHD i tillegg. Jeg har IKKE tenkt å oppdra et lat og uselvstendig barn. Anonymkode: 05773...738
MTF Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Her pakker jenta som nettopp fylte 10 år, og gutten på 12 sine egne gymklær stort sett (unntak hvis tiden rett og slett ikke strekker til), de finner stort sett frem egne klær til dagen etter og minsta lager egen matpakke (begynte med nå i høst), storebror kjøper stort sett mat i kantinen på ungdomsskolen, hvis ikke er det stort sett enle ting han har med seg, som frukt og ostehort, grove hele rundstk ol, så det krever ikke så mye tillaging).
It's all about me Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 Min gutt på 11 gjør jeg alt dette for, pakker gymbag, finner klær og smører matpakke. Jenta på 9 derimot pakker alt selv, finner klær selv, smører frokost og ordner snacks til pausen på treningen. Men matpakken fikser jeg. Jeg synes begge deler er helt greit. Dette er fort gjort for meg, og de må tidsnok gjøre resten selv.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Her gjør jeg alt,pakker gymbag, matpakke, finner frem klær osv...idag ble jeg sur fordi hun ikke klarte å finne gymbagen sin, hun er vel stor nok til å ordne dette selv?jeg har to andre små her også. Hvor mye kan jeg kreve at hun skal klare selv? Anonymkode: 938cd...fb0 5.5åringen min finner frem klær selv, og pakker selv til trening osv. Jeg lager matpakken, men det er kun fordi det er lettest å smøre matpakker til alle når jeg først er i gang. Barnet liker å ordne selv. Forventer ikke at hun gjør disse tingene nå, men hadde absolutt krevd det om 6 år... 3åringen min legger forresten også klar klær på badet om kvelden. Igjen ikke et krav fra meg (han vil gjøre likt som søstera), men definitivt et krav om 9 år. Anonymkode: e1d9b...590
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 Har to jenter på 8 og 12 år. Jeg lager som regel matpakke og frokost. Noen ganger gjør de det selv, hvis jeg har knapt med tid, men jeg synes akkurat den biten der er hyggelig og er opptatt av at de skal ha næringsrike og varierte matpakker. Alt det andre du nevner ordner de selv. Jeg spør som regel om de har husket gymtøy, og 9 av 10 ganger så har de ordnet det før jeg sier noe. Anonymkode: 00ef0...124
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Jeg ordner det meste for 14 åringen. Klær fikser han selv så lenge de ligger der de skal ligge i skuffene, men gymtøy passer jeg på. 6 og 8 åringene fikser alt selv og er veldig selvstendig på de fleste områder. Anonymkode: 066a0...dc1
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 Finne frem klær, gymbagg, smøre mat, passe på lekser, komme seg til trening (gå, sykle eller ta tog) ol har hun gjort i flere år. I det siste har hun begynt å ta ansvar for å vaske tøy om det er noe som haster og å lage middag innimellom hvis vi voksne kommer sent hjem. Anonymkode: 0c806...530
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 Datteren min er 11 år. Hun lager matpakke, pakker svømmebag og gymbag selv.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 Nå har jeg gutt da, men ser ikke hvilken forskjell det gjør. Jeg smører matpakke til begge barna, og også frokost. 12 og 9 åringen pakker selv gym/svømmetøy , og pakker dette ut igjen etter bruk slik at det blir vasket. De tømmer oppvaskmaskin og setter inn annenhver gang. Eldste lager middag noen dager i uken, om jeg er sent hjemme. 12 åringen setter også på en vaskemaskin med klær om han blir bedt om det. Anonymkode: bf577...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå