Gå til innhold

Til alle som har hatt Svangerskapsforgiftning!...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere svangerskapsforgiftning da dere ble gravide med neste mann? Jeg er gravid med nr 2 og fryktelig redd for å få svangerskapsforgiftning igjen... Risikoen er visst høyere dersom man har hatt det en gang tidligere.

Er det noe jeg kan gjøre for å minske risikoen for svangerskapsforgiftning??? 

Alle råd og erfaringer tas med stor takk!! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det ikke 2. gang! :-) Jeg gjorde ingenting spesielt for å unngå det. 

Anonymkode: 5a756...cfb

Skrevet

Hadde alvorlig sv.forgiftning med 1. mann.  Han måtte derfor tas ut 2. mnd for tidlig. Jeg tok Abyl-e fra fjerde semester for å forebygge gjentakelse. Fikk også hyppige kontroller med ultralyd og blodtrykksmåling. Fikk det heldigvis ikke 2. gang.

Anonymkode: 21f87...554

Skrevet

Jeg fikk hellp i første svangerskap, var helt frisk i andre. Håper du slipper. Prøv å ta det med ro, i følge legen som fulgte meg opp i andre svangerskap så er det lurt å unngå stress. Forsøk å slappe av en halv time midt på dagen. Hvor tidlig i svangerskapet fikk du det? Den gode nyheten er at hvis du ikke får dette i andre svangerskap, så nuller du også ut den økte risikoen for høyt blodtrykk osv senere i livet. 

Masse lykke til. 

PS, det er ikke nå du skal gjøre karriere, det kan du fint alle andre år i løpet av livet. 

Anonymkode: d585a...14b

Skrevet

Nei,fikk det ikke 2 svangerskap.

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap. Jeg har fått 3 barn til og fikk det ikke med noen av de 3 siste...

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk hellp i første svangerskap, var helt frisk i andre. Håper du slipper. Prøv å ta det med ro, i følge legen som fulgte meg opp i andre svangerskap så er det lurt å unngå stress. Forsøk å slappe av en halv time midt på dagen. Hvor tidlig i svangerskapet fikk du det? Den gode nyheten er at hvis du ikke får dette i andre svangerskap, så nuller du også ut den økte risikoen for høyt blodtrykk osv senere i livet. 

Masse lykke til. 

PS, det er ikke nå du skal gjøre karriere, det kan du fint alle andre år i løpet av livet. 

Anonymkode: d585a...14b

Jeg fikk det i uke 30. Ungen måtte ut i all hast i uke 31. Ble akutt keisersnitt. Det var helt forferdelig. Godt å høre at dere ikke fikk det ved neste svangerskap. 

Skrevet

Har ikke hatt det selv, men en venninne fikk ganske alvorlig svangerskapsforgiftning i første og hellp i andre. Hun holdt på å dø og ble lagt i kunstig koma et par dager, ungen ble hentet ut med snitt prematurt. Hun fikk beskjed om å ikke få flere barn. Mener ikke å skremme deg, men ser at det er de som ikke har hatt det i andre svangerskap som har svart så langt, men fakta er vel at det er ganske stor sjanse for at det skjer igjen så du må være obs på symptomene 

Det er vel ikke noe spesielt du kan gjøre utenom å beholde roen, å stresse på seg høyt blodtrykk er vel ikke noe lurt når en svangerskapsforgiftning lurer i skyggene. Senke skuldrene, ta det med ro, hvile nok.

Anonymkode: 6b97d...8ac

Skrevet

Hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap.

Fikk HELLP i andre svangerskap. Holdt på å dø og sliter fortsatt med hjertet og lever, 3 år etter. Jeg har fått beskjed om ikke å få flere barn.

Anonymkode: a627c...2d8

Skrevet

Fikk svangerskapsforgiftning med førstemann, men ikke med nr 2 og nr 3. Fikk ekstra god oppfølging med nr 2 da, pga historien med førstemann. Såvidt jeg har lest er sjangsen større for å få det i 2.svangerskap hvis du hadde i første, men ikke større enn hvis du hadde vært førstegangsfødende. Det er nemlig da sjangsen er størst (mener jeg å huske...kan ta feil!)

Anonymkode: a5d31...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...