Gå til innhold

Dumme venner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, føler meg utrolig slem som skriver dette. Men grunnet sykdom hos meg. Så har jeg svært få venner. Nå har dessverre, en av mine smarte oppegående venner, flyttet til andre siden av landet. Så har jeg en annen fantastisk venninne, men med 3 barn, med diagnoser, så har hun lite tid til venner. Da har jeg 2 venner igjen, og det er dum og dummere. Og jeg blir så ofte frustrert, da jeg er sammen med de. Fordi de sier og gjør så utrolig mye dumt. De er snille personer, og hun ene stiller opp om det er noe. Det er hun som bare er dum. Mens dummere er jeg venn med, da vi er naboer, og døtrene våres er bestevenner. For ellers hadde jeg faktisk kuttet henne ut.

Er det noen som har noen tips til meg, hvordan jeg skal takle å tilbringe tid med de, prøve å ignorere alt det dumme de sier og gjør, heller fokusere på det positive. Det går heller ikke an, å diskutere politikk, samfunn, verden osv, for de kan ingenting om det. Så føler vi stort sett prater om barn, og menn.

Huff, jeg vil ha smarte venner, jeg kan diskutere alt med.

Anonymkode: 628f7...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dom som sie andre e domme, dom e domme dom!"

Anonymkode: b5baf...203

Skrevet

Dum, dummere, dummest 😆

Anonymkode: 60bb1...287

Skrevet

Stygt og si... men tror det er venninnene dine som trenger ny venninne...

Anonymkode: d4f27...2eb

Skrevet

Hi, når du omtaler "venninner" som dum og dummere så fremstår du dessverre ikke som den smarteste selv heller. Det eneste du egentlig oppnår med innlegget ditt er å fremstille deg selv som ikke så oppegående som du selv tror du er, og at du i hvert fall har lite empati og at du ikke er en særlig god venn selv.

Begynn å se litt på deg selv. Skaff deg nye venner, da, hvis du trenger smartere venner. Men vær også oppmerksom på at smartere venner ikke setter pris på personer som snakker så nedlatende om andre.

Hadde du fortalt at du var frustrert fordi du og de andre to er så forskjellige, har så forskjellige interesser, at du likevel bør omgås dem litt pga. barna, da hadde du fått min sympati og kanskje også råd. Men når du kaller dem Dum og Dummere, da mister du all sympati.

Anonymkode: 24312...196

Skrevet

En ting har jeg lært gjennom å bo på svarteste landsbygda og ha lite valgmuligheter innen venninner; det eneste som teller til syvende sist, er om dine venner er snille og stiller opp i hverdagen. Utdanning, IQ, EQ eller politisk opplysthet betyr ingenting, om de ikke evner å bry seg om de. Vern godt om dine 'dumme' venninner, de er mer verdt enn du aner!! Jeg har opplyste 'venner' som er så selvopptatte og kalde at jeg gir opp. I mine øyne er det du, HI, som er mindre begavet som higer etter noe bedre uten å skjønne hva du har.

Anonymkode: eef77...9d2

Skrevet

Enten så er de vennene dine og du respekterer dem for slik de er

eller

så kutter du de ut og finner nye venner

enkelt og greit

Anonymkode: a6b81...1d9

Skrevet

Skaff deg noen nye. Jeg inndeler mennesker i to kategorier: de kjedelige og de morsomme. Og livet er for kort til å bruke tid på de kjedelige. 

Her er mye dømming i tråden om at man ikke skal tillate seg å føle seg glupere enn andre. Men stikk fingeren i jorda, da: noen mennesker ER glupere enn andre. Og du er ikke nødt til å gå rundt og være takknemlig over at dum ig dummere gidder å snakke med deg. Velg noen på ditt eget nivå. 

Anonymkode: 033e6...b9f

Skrevet

Du har jo en god venninne igjen, hun med 3 barn med diagnoser? Begynn å hjelpe henne litt, så kanskje hun får noe tid til vennninner. 

Men noe sier meg at du vil ha venner som kun hjelper deg og hører på deg når du trenger det og ikke motsatt.

Anonymkode: f7f68...f44

Skrevet

Trist lesing. Jeg er elendig på smalltalk, jeg kan ikke diskutere politikk og verdensproblemer, enda mindre løse dem. Sammen med gode venner, de som jeg er trygg på kan jeg alltids bidra med noe. Men med mange som er veldig frempå, da trekker jeg meg tilbake. Sjenert og med en konstant følelse av å være, ja nettopp dum. Ikke kan noen komme til meg for sladder heller, for jeg går ikke med meg ting dom blir sagt, fordi det interesserer meg ikke. Men jeg har gode kvaliteter også, bare ikke lett for meg å få det frem. Nå er ikke jeg HI sin venn, men jeg kan nok relateres til dem i mitt liv.

Hilsen dum og dummere.

Anonymkode: 1574a...b0c

Skrevet

Hva mener du med dum? At de ikke diskuterer universets oppbygging? Børsutviklingen ? At de ikke er "sosialt intelligente"? 

Jeg setter stor pris på mine venniner, både de som jeg snakker se og hør-sladder med, og de som jeg snakker politikk og fag med. De dekker ulike behov i meg, samt at det viktigste er jo at de er gode mennesker på bunnen. Hun som "bare er dum" høres jo snill, god og trygg ut. Hun ER der om det er noe. Er du det samme tilbake, eller gidder du ikke fordi hun er dum? 

Anonymkode: 0e64a...e08

Skrevet

Før du begynner å dømme andre og kalle dem dum, bør du begynne med deg selv. Jeg vil anbefale deg å starte med å lære deg forskjellen på bruken av da og når. 

Og mulig at du er supersmart selv, men EQ har du definitivt ikke. Disse "dumme" vennene dine fortjener bedre venner enn deg. 

Anonymkode: 16b41...89c

Skrevet

TS her. Er jo fint, at flere av dere, dømmer meg. Men dere mener, at jeg er skikkelig dum, som mener mine venner er dumme. Da er jo ikke dere noe bedre enn meg.

Og til dere som har svart skikkelig, tusen takk for svar.

Største frustrasjonen min er vel hos, hun som jeg er venn med, fordi våres døtre er bestevenner. For jeg hadde aldri vært venn med henne, hvis det ikke var for våres døtre. Og jeg begrenser tiden min med henne, da jeg blir frustrert. Nå har jeg og i alle år, stilt opp så utrolig mye for henne. Mens hun stiller ikke opp tilbake.

Hun andre, blir jeg ikke like frustrert over, og hun ønsker jeg å ha i livet mitt, fordi jeg vet at hun vil stille opp for meg, og selvfølgelig jeg for henne og. Og jeg vet at det er ikke ofte, man finner sånne mennesker.

Jeg skrev og at jeg følte meg slem, som skrev dette, og at de er snille mennesker. Og jeg ønsker tips, til hvordan slutte å være frustrert. Jeg vet jo og, at den feilen ligger hos meg. At jeg blir så frustrert, over det dumme de sier, eller gjør. For jeg burde jo bare kunne, la det gå, heller fokusere på det positive.

Og hun med de 3 barna, bor ett stykke unna, hun har vært min bestevenn i 30 år, og selvfølgelig stiller jeg opp for henne.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS her. Er jo fint, at flere av dere, dømmer meg. Men dere mener, at jeg er skikkelig dum, som mener mine venner er dumme. Da er jo ikke dere noe bedre enn meg.

Største frustrasjonen min er vel hos, hun som jeg er venn med, fordi våres døtre er bestevenner. For jeg hadde aldri vært venn med henne, hvis det ikke var for våres døtre. Og jeg begrenser tiden min med henne, da jeg blir frustrert. Nå har jeg og i alle år, stilt opp så utrolig mye for henne. Mens hun stiller ikke opp tilbake.

Hun andre, blir jeg ikke like frustrert over, og hun ønsker jeg å ha i livet mitt, fordi jeg vet at hun vil stille opp for meg, og selvfølgelig jeg for henne og. Og jeg vet at det er ikke ofte, man finner sånne mennesker.

Jeg skrev og at jeg følte meg slem, som skrev dette, og at de er snille mennesker. Og jeg ønsker tips, til hvordan slutte å være frustrert. Jeg vet jo og, at den feilen ligger hos meg. At jeg blir så frustrert, over det dumme de sier, eller gjør. For jeg burde jo bare kunne, la det gå, heller fokusere på det positive.

Og hun med de 3 barna, bor ett stykke unna, hun har vært min bestevenn i 30 år, og selvfølgelig stiller jeg opp for henne.

Sorry, men må bare kommentere alle kommaene dine! Hvor i all verden er det du har plukket opp en vane med å skrive 4-5 kommaer i samme setning? Pluss punktum midt inne i setninger. 

Igjen, beklager. Jeg pleier virkelig ikke å kommentere slik, men det var faktisk litt irriterende og vanskelig å lese.

Kan du komme med noen eksempler på det "dumme" de sier og gjør?

Anonymkode: 14ae9...94c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du har fått svar flere ganger; jobb med deg selv! 

For meg fremstår du som utrolig egoistisk og selvsentrert. Du ønsker å beholde "den minst dumme" i livet ditt fordi du vet st hun vil stille opp for deg når du trenger det???! Og hva gir du tilbake til henne for det? Anstrenger deg med å holde ut å være sammen med henne, mens du tenker at hun er "dum"? Ser du selv hva det faktisk er du sitter og skriver, og hva slags holdninger du fremviser her? 

Mitt råd til deg er å jobbe med deg selv og dine holdninger til folk rundt deg. Prøv å se de positive egenskapene hos folk og husk at folk snakker om og bryr seg om forskjellige ting i forskjellige stadier i livet. Og det at de har annen og eller lavere utdannelse enn deg, og ikke minst andre interesser enn deg, betyr ikke at de er "dumme". 

Det kan også være lurt å tenke gjennom hvordan du selv fremstår når di er sammen med disse damene. Du mener jo selv at du er så mye mer intelligent enn disse to, og at de ikke har noe å fare med når det gjelder feks politikk. Jeg vil tippe at dette skinner svært godt gjennom, og at dette gjør at de avstår fra å gå inn på slike temaer med deg. 

Anonymkode: 16b41...89c

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din. Det er noe med å ha venner som er på samme "nivå" og med samme interesser. Om det ikke har med å være dum å gjøre, så handler det vel om at noen er litt enklere enn andre og har mindre nedslagsfelt når det gjelder interesser. Jeg tror det ville være lurt å gjøre to ting. Det ene er å se deg om etter nye venninner som matcher deg bedre. Det andre er å legge lista et annet sted når det kommer til hva vennskapet med disse to skal gi deg. Om du fortsetter å ønske deg samtaler om internasjonal politikk og samfunnsutvikling, så vil du fortsette å være frustrert, og da er du neppe veldig hyggelig selskap du heller, men om du går inn i samvær med en tanke om en avslappet time med småprat om ikke-krevende temaer som unger, matpriser og menn, så får du nok akkurat det. Så får du lete etter mer intellektuelt stimulerende samtalepartnere andre steder. Vi er alle forskjellige, men å kalle folk dumme er uklokt (selv om du kan få tenke det så mye du vil). Budskapet ditt drukner i bruken av det nedsettende uttrykket. Så, juster forventningene dine. Jeg har en kollega som er litt snodig. Hun er over 60, men kan finne på å si ting som: "Hvor gjør fuglene av seg om vinteren, egentlig?" (Trekkfugler er vel pensum på barneskolen) og det tok lang tid å overbevise henne om at det går samme vann i rørene til kjøkkenkrana som til do. Det er lett å tenke at hun ikke er av de smarteste på kloden, men om jeg lurer på noe om håndarbeid, så kan hun alt. Så når jeg spiser lunsj med henne, så forventer jeg prat om det vi har av felles interesse, strikking, og det er akkurat det jeg får. Jeg har helt klart mine blinde flekker jeg også. Geografi, f.eks, er jeg elendig på, så om samtalen rundt meg går på hvilket dalføre som går hit og dit, så ramler jeg av. Du har sikkert sånne du også, bare på helt andre områder enn "dum og dummere". 

Skrevet

Hi: hadde jeg hatt ei venninne som syntes jeg var dum hadde jeg ønsket å ikke være venn med henne lenger. Ville tenkt at hun ikke respekterer meg og at hun ser ned på meg. Jeg trenger ikke selvgode idioter som mener i ramme alvor at jeg er dum.

Så lenge du fortsetter å mene dette om henne som "bare er dum" (herregud, hva slags måte er det å snakke om vennene sine?!?!!), så kaster du bort tiden hennes.

Regner med at alle vennene mine nå synes jeg er kjedelig fordi jeg er gravid og nok har litt ekstra fokus på det i samtaler. Og det er greit. Men om de mente jeg var dum? Jeg har litt mer selvrespekt enn å bruke tiden min på sånne "folk".

Anonymkode: 0e64a...e08

Skrevet

Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er :-) Jeg pleier ikke kommentere skrivingen til folk, og jeg vet at dårlige skriveferdigheter ikke betyr lav IQ. Men noen ganger er det litt fristende. Kanskje du er dansk? Ellers skjønner jeg ikke hvor alle disse kommaene kommer fra.

Anonymkode: cc972...8a4

Skrevet

Bruk dem til det de kan brukes til - man har jo gjerne venner til forskjellig bruk, med forskjellige kvaliteter, det er bare trist når du nå har så få igjen, men prinsippet funker likevel. Å porsjonere dem ut er også en god ide, jeg fikser i hvert fall ikke alle vennene mine i store eller gjentatte doser.

Skrevet

Et lite tips, du trenger ikke bruke komma i hver setning. 

Anonymkode: 01fd9...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...