Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan synes/opplever du barnevernet jobber per dags dato? Har du dårlige eller gode erfaringer? Jeg har lest veldig mange steder på Internett at barnevernet jobber uærlig, de selger barn, prestisje, korrupsjon, lager diagnoser, forfalsker dokumenter osv osv. Jeg tar dette med klype salt, da jeg vet at det finnes masse negativt om alle mulige etater, ikke bare barnevernet. Og jeg forstår ikke hvordan enkelte kan påstå at barnevernet tar barn uten grunn! Det er ikke engang barnevernet som bestemmer om barnet skal ut av hjemmet eller ikke. 

Eller er det slik at vi bør gjøre noe med denne utviklingen? Jeg vil jo ha rettferdig behandling av barn og foreldre. Så dersom noe av dette stemmer så bør jo noe gjøre før flere familier blir ødelagt?

Anonymkode: 80a6c...20d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med barnevernet ettersom barnefaren fikk bekymringsmeldinger på seg. Har vel ikke helt det beste inntrykket av de. Altså de har ikke tatt fra meg barnet ,men de mener far bør ha barnet alene på samvær å det er etter de har hørt at barnet selv sier at pappa blir så sint at han blir rød i fjeset,å at pappa er veldig sint hver gang han er der. I barnehagen har han sagt ting som: Hvorfor kan ikke jeg skrike og være sint? Det gjør pappa når han er sint. Likevel mener barnevernet at far bør ha barnet alene på samvær selv etter at jeg har sagt at jeg frykter fars sinne om barnet er der alene. Sånn ellers har jeg ett greit inntrykk av de,hjemmebesøket var helt greit å de virker som oppegående personer.

Anonymkode: 6cb01...fd2

Skrevet
56 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan synes/opplever du barnevernet jobber per dags dato? Har du dårlige eller gode erfaringer? Jeg har lest veldig mange steder på Internett at barnevernet jobber uærlig, de selger barn, prestisje, korrupsjon, lager diagnoser, forfalsker dokumenter osv osv. Jeg tar dette med klype salt, da jeg vet at det finnes masse negativt om alle mulige etater, ikke bare barnevernet. Og jeg forstår ikke hvordan enkelte kan påstå at barnevernet tar barn uten grunn! Det er ikke engang barnevernet som bestemmer om barnet skal ut av hjemmet eller ikke. 

Eller er det slik at vi bør gjøre noe med denne utviklingen? Jeg vil jo ha rettferdig behandling av barn og foreldre. Så dersom noe av dette stemmer så bør jo noe gjøre før flere familier blir ødelagt?

Det finnes mye legitim kritikk, men den drukner vel stort sett alltid i en umoderet tråd av de med helt usaklig kritikk (av den typen du refererer til ovenfor). Syns tradisjonelle medier er de eneste som nytter når det gjelder debatt om og kritikk av barnevernet, da har man noen som har skilt bart og snørr litt fra hverandre på forhånd.

Anonymkode: 0116b...113

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mye legitim kritikk, men den drukner vel stort sett alltid i en umoderet tråd av de med helt usaklig kritikk (av den typen du refererer til ovenfor). Syns tradisjonelle medier er de eneste som nytter når det gjelder debatt om og kritikk av barnevernet, da har man noen som har skilt bart og snørr litt fra hverandre på forhånd.

Anonymkode: 0116b...113

Eneste debatten jeg har sett på om barnevernet var ang akutte vedtak. Det skjer for mange unødvendige akutttiltak innen bv. Og at sakkyndige psykologer har ikke råd til å si seg uenige med bv, de får nemlig godt betalt av bv for hvert oppdrag. Ellers har jeg lest at noen advokater er veldig bekymret over utviklingen og maktmisbruket til bv. Så vet ikke hva jeg skal tro. Hvis det er så gale, hvorfor er det ingen som tar tak i det og fikser problemet!?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eneste debatten jeg har sett på om barnevernet var ang akutte vedtak. Det skjer for mange unødvendige akutttiltak innen bv. Og at sakkyndige psykologer har ikke råd til å si seg uenige med bv, de får nemlig godt betalt av bv for hvert oppdrag. Ellers har jeg lest at noen advokater er veldig bekymret over utviklingen og maktmisbruket til bv. Så vet ikke hva jeg skal tro. Hvis det er så gale, hvorfor er det ingen som tar tak i det og fikser problemet!?

Kanskje fordi det ikke er så gale? Kanskje det tvert imot er en del foreldre som er gale? Og lager mye støy, fordi de vet at BV har taushetsplikt? 

Anonymkode: a1021...ea9

Skrevet

I de få sakene jeg kjenner til, så har barnevernet gjort en god jobb og vist tydelig at ønsket har vært å hjelpe barna til å ha det best mulig hjemme hos foreldrene. Hovedproblemet har egentlig vært at de ikke har mulighet til å følge opp godt nok pga ressurser.

Jeg tror det er sånn det fungerer i de fleste tilfeller, men barnevernet er ikke ett individ, det er mange forskjellige mennesker som jobber der. Jeg er overbevist om at de fleste gjør en så god jobb de kan ut fra ressursene de har, og at de ønsker å hjelpe.

Men det er selvsagt godt mulig det finnes en og annen maktsyk jævel der også. De finnes jo i andre yrker, så det er ingen grunn til at barnevernet skal være helt fri for dem.

Anonymkode: e7caa...580

Skrevet

Jeg har jobbet i barnevernet i flere år.

De er ekstremt presset på tid, da det burde være ca dobbelt så mange ansatte for å håndtere arbeidsmengden. Det fører til at man må nedprioritere å hjelpe i de familiene hvor det ikke er helt akutt. Lovkrav, som å skrive vedtak innen frist, prioriteres foran å snakke med et barn som har det vanskelig. 

Det er også alt for lang ventetid før hjelpetiltak som f.eks. foreldreveiledning igangsettes. Man går med mye dårlig samvittighet over alt man ikke får gjort, og barn og familier som ikke får nødvendig oppfølging pga for stor arbeidsmengde ifht ansatte

Det er nok også en del saker om omsorgsovertakelse som skulle vært fremmet for fylkesnemnda lenge før de faktisk fremmes. Helt klart alvorlig og kritikkverdig. 

Men eksemplene du nevner i hovedinnlegget kjenner jeg ikke til, annet enn fra foreldre med alvorlig fordreid virkelighetsbilde, og uten evne til å forstå sitt barns behov, eller reflektere over egne foreldreferdigheter. 

Anonymkode: b70cf...5cc

Skrevet

Jeg har positiv inntrykk av barnevernet. :) Jobber i skole så har mye kontakt med barnevernet. Det må være en skikkelig kjip jobb å ha og all ære til de som kommer seg gjennom dagen. 

Anonymkode: 55bc9...431

Skrevet

God erfaring. Privat og i jobbsammenheng.

Anonymkode: c69df...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...