Gå til innhold

Tar staten penger om du ikke har noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan staten ta penger for gjeld dersom du har mindre å leve på enn det som ligger på grensen hva en må klare seg med i måneden? feks hvis man får lite penger fra nav pga sykdom?

Anonymkode: 60cda...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det må jo være noe der - namsmannen kan ta bolig, bil, tv etc - men du blir jo hengende med gjelda.

Anonymkode: bd475...868

Skrevet

Nei, men gjelden blir der, så neste gang du får igjen på skatten e.l så tar de pengene.

Anonymkode: 73470...737

Skrevet

Hva er det du skylder staten? Skatt?

Anonymkode: a9e5a...06e

Skrevet

studielån.... men holder på å klage fordi jeg synes de har gjort feil ang permanent overførsel til statens innkrevning

Skrevet

Nei, man har et lovbestemt krav på å ha penger til livsopphold. Dersom man ikke har rom for trekk i lønn eller trygdeytelser utover det blir det "intet til utlegg" (dersom dette er saker hvor namsmannen er inne i bildet, men vurderingen er den samme hos kemneren også). Det vil ikke si at man slipper å betale kravet, bare at det ikke er dekning for kravet i denne omgang. Kravet henger med deg fortsatt og kan kreves inn på et senere tidspunkt. Dersom du har eiendom, bil, verdipapirer el. kan det tas pant i disse om de ikke er for mye heftelser på fra før. Da vil disse kunne kreves tvangssolgt dersom kravet ikke blir gjort opp på annen måte.

Anonymkode: d0e2e...edb

Skrevet

Ja, det jeg får per måned er jo akkurat nok til livsopphold, mye mindre faktisk da jeg betaler husleie, så er jeg student i tilegg og får ikke støtte fra lånekassen.. så prøver å få ordnet i det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...