Gå til innhold

Psykologen min er ubehagelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til psykolog, vi har ikke så god kjemi, men det er stort sett "ok". Jeg har hatt 2 psykologer, og den forrige var fantastisk, men "skiftet beite", så jeg måtte få en annen, og det er den jeg har nå. Første møte var forferdelig, merket med én gang at vi ikke klaffer, og det har vedvart. Selv om det stort sett er "ok". Jeg har ikke blitt det spor bedre, bare for å si det. 

Hun har skrevet erklæring et par ganger, til NAV og annet, og opplyst om min tilstand og min psykiske lidelse/diagnose. Så hun "anerkjenner sykdommen", og gir ofte uttrykk for at det er tøft, en tøff diagnose osv. Pr idag er jeg ikke arbeidsfør, men er ikke ufør. Jeg går på arbeidsavklaringspenger. Min forrige psykolog forstod at det tar tid, med traumer, og vi jobbet aktivt med dem. For å skille fortid og nåtid. Og fremtid. Min nåværende psykolog gjør ingenting annet enn å skravle, og virker ikke som hun kan faget skikkelig. Hun er ikke utdannet innen det jeg sliter med, heller. Og så sa hun til meg at jeg må begynne å jobbe nå. For jeg er et dårlig forbilde for barna mine om jeg er syk.
Hva søren? Jeg kan jo ikke noe for at jeg er syk, og det var på eget initiativ at jeg søkte meg inn til psykolog fordi jeg skjønner at jeg sliter veldig, med traumer. Det forplanter seg i alle deler av livet mitt. Jeg har hundrevis av ganger gitt uttrykk for at jeg skulle ønske jeg var frisk. For jeg har vært frisk før, og jeg husker hvor lett det var å være frisk. Å få være seg selv, uten hindringer. Men sånn er det faktisk ikke, og jeg kan faktisk ikke trylle. Ikke hun heller, tydeligvis, siden jeg ikke har blitt det spor bedre av å gå til henne. Synes hun er et dårlig forbilde for alle, som ikke kan jobben sin, og som tror at det å hjelpe pasienter ut i arbeidslivet, og inn i friskheten, består i å rakke ned på dem og kalle dem dårlige forbilder. Jeg har tenkt at jeg er tøff som faktisk tok initiativ til å få hjelp fra en psykolog, for det satt faktisk veldig langt inne hos meg. Var nærmest et nederlag at jeg skjønte at dette greier jeg ikke på egenhånd. Og det forstod jeg fordi jeg skulle arbeide,
og fikk flashbacks og panikkangst på grunn av traumene. Hele tiden. Var som en skremt kanin. Det er jeg fortsatt. Jeg synes, uavhengig av MEG, at FOLK som skjønner at de trenger hjelp og som tør å be om hjelp når de trenger det, uten å være flaue, uten å tro at de er mindre verdt enn andre - de er gode forbilder for barna sine. For alle kan slite, barnet ditt kan slite i det voksne liv, og det å "ta seg sammen" fungerer ikke i lengden, dersom man virkelig sliter. Da kan man utvikle noe mye verre, nemlig panikkangst. Det å jobbe med problemene sine synes jeg er tøft. Og jeg skal i hvert fall lære barna mine at selv om man er syk, er man ikke mindre verdt. Og at det er hjelp å få. Jeg kjemper hardt, hver dag, mot sykdommen. Jeg gir ikke opp. Og dét i seg selv er å være et godt forbilde.

Anonymkode: b08ae...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få deg en ny psykolog. Du vil få null utbytte av terapien slik du beskriver situasjonen.

Anonymkode: fa972...8bf

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med fastlegen og bedt om hjelp til å finne en ny psykolog. Det er veldig i vinden for tiden å bruke jobb som en frisklivsfaktor og i mange tilfeller er  ok dette riktig, men en god behandler skal kunne se hvem som vil ha utbytte av å komme seg litt i jobb og hvem som vil bli sykere.

Anonymkode: 5a834...a9b

Skrevet

Jeg har selv kompleks PTSD, og redningen for meg var å komme til en psykiater som virkelig kunne noe om denne problematikken. Før jeg kom dit har jeg vært borti noen ubrukelige behandlere, og ellers bare prøvd å finne ut av ting på egenhånd. Det er alfa omega med en god behandler, en som ser problemene dine for det det er, og som du har god kjemi med. Man trenger ikke like alt psykologen sier til deg, men hvis du føler det er pga manglende forståelse for din situasjon og problematikk, syns jeg du skal undersøke muligheten for å bytte psykolog. 

Jeg er forøvrig enig med deg i at det er sterkt og viktig at man tar egen psykisk helse på alvor, og at man oppsøker hjelp når man kjenner at man ikke klarer ting på egenhånd. Jobb er ikke alt, og man skal ikke måtte jobbe når man har det sånn som deg. 

Jeg heier på deg! 

Skrevet

Du trenger å gå til en traumepsykolog

Anonymkode: 465cd...670

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt det opp med fastlegen og bedt om hjelp til å finne en ny psykolog. Det er veldig i vinden for tiden å bruke jobb som en frisklivsfaktor og i mange tilfeller er  ok dette riktig, men en god behandler skal kunne se hvem som vil ha utbytte av å komme seg litt i jobb og hvem som vil bli sykere.

Anonymkode: 5a834...a9b

Signerer denne

Anonymkode: 67be1...0f0

Skrevet

Psykologer... Jeg fatter ikke vitsen 🙄 Helt humbug! Nav har bedt meg gå til en. Vi snakker om været og han slår stadig opp på Google hvordan ting var forrige året eller forrige ti året. Også forteller han endel historier fra egen familie. En påtvunget kaffegjest på en måte

Anonymkode: bca20...c17

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Psykologer... Jeg fatter ikke vitsen 🙄 Helt humbug! Nav har bedt meg gå til en. Vi snakker om været og han slår stadig opp på Google hvordan ting var forrige året eller forrige ti året. Også forteller han endel historier fra egen familie. En påtvunget kaffegjest på en måte

Anonymkode: bca20...c17

Da har du ikke truffet en god en. Jeg gikk til psykolog og hun har endret livet mitt totalt! Jeg var langt langt nede, men hun hjalp meg opp.

Anonymkode: ecf3d...916

Skrevet

Psykologen min har buser på kontorstolen sin.. er bare så jævlig ekkelt. Klarer nesten ikke tenke på annet når jeg er der

Anonymkode: aa308...d08

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Psykologen min har buser på kontorstolen sin.. er bare så jævlig ekkelt. Klarer nesten ikke tenke på annet når jeg er der

Anonymkode: aa308...d08

Unnskyld meg, men nå fikk jeg en god latter. Tror ikke jeg hadde klart å tenke ha annet selv. 😂

Til HI: Du må finne deg en ny psykolog. Du har lite utbytte av behandlingen hvis dere ikke har kjemi og psykologen i tillegg rakker ned på deg. 

Anonymkode: 2292e...83d

Skrevet

Du høres slitsom ut.

En sånn "Jeg kjemper hver dag!" Og "Jeg er tøff" i en salig blanding med "Stakkars meg, jeg er et offer". En som snakker høyt til alle om hvor sterk og tøff du er, til tross for at det er så synd på deg. Ekstremt irritetende. Og det er kanskje nettopp dette legen din ser.

Jeg har selv kroniske sykdommer som gir daglige smerter, og som forhindrer meg i dagligdagen. Jeg går ikke rundt å presenterer meg som syk av den grunn. Jeg går ikke rundt og tenker "Stakkars meg" og "Se hvor tøff og sterk jeg er"

Anonymkode: 20f2a...c9a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres slitsom ut.

En sånn "Jeg kjemper hver dag!" Og "Jeg er tøff" i en salig blanding med "Stakkars meg, jeg er et offer". En som snakker høyt til alle om hvor sterk og tøff du er, til tross for at det er så synd på deg. Ekstremt irritetende. Og det er kanskje nettopp dette legen din ser.

Jeg har selv kroniske sykdommer som gir daglige smerter, og som forhindrer meg i dagligdagen. Jeg går ikke rundt å presenterer meg som syk av den grunn. Jeg går ikke rundt og tenker "Stakkars meg" og "Se hvor tøff og sterk jeg er"

Er det den kroniske sykdommen som snakker nå? Du av alle burde klare å sette deg inn i HIs situasjon. Skjerp deg!

Skrevet

Imponert over hvor sterk, men samtidig så utrolig svak du er på en og samme tid. Godt gjort. 

Anonymkode: 216d0...974

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det den kroniske sykdommen som snakker nå? Du av alle burde klare å sette deg inn i HIs situasjon. Skjerp deg!

Nei. Jeg klarer å snakke for meg, som person, uten å la sykdommen styre hvem jeg er. Der burde HI jobbe med seg selv.

Skrevet

Helsen din er for verdifull til å gamble med. Kvitt deg med det der neket av en psykolog. Psykisk sykdom tar tid å nøste opp. 

Anonymkode: 73b2b...9e5

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres slitsom ut.

Jøss, tenker Hi traff noe i deg som du selv sliter med når du greier å tolke så mye ut av ett innlegg. Ingenting tilsier at Hi "snakker høyt til alle om hvor sterk og tøff du er, til tross for at det er så synd på deg". Vi vet bare at Hi er frustrert over psykologen sin, og at hun heldigvis er reflektert og har selvinnsikt og tar ansvar for livet sitt ellers. Å ikke skjemmes av å være syk er ikke det samme som å gå rundt og fortelle alle og enhver at man er syk eller prøve å få andre til å synes synd på henne.

Du derimot gir inntrykk av å være den stille martyren som aldri sier noe om sykdommen, men som likevel greier veldig godt å gi andre det inntrykket av deg selv som det du beskylder Hi for. Tenker det er der det traff deg.

Ikke noe av det Hi skriver tilsier at hun går rundt og tenker "stakkars meg, se hvor tøff og sterk jeg er". Tvert om virker hun å være sterk som kjenner egne grenser, hun er sterk som har bedt om hjelp og hun er reflektert og har god innsikt i eget funksjonsnivå og hun jobber tydeligvis målbevisst for å bli frisk nok til å jobbe igjen. Det står det respekt av!

Hi - bytt terapeut. Skal en slik behandling være vellykket så må det være en viss kjemi og forståelse mellom terapeut og pasient, og det virker det ikke som det er mellom deg og denne psykologen. Se om du kan finne en annen som har spesialisering innen traumeterapi. Snakk med legen din om det. Det er helt greit å bytte, ikke noe galt i det.

Anonymkode: 78c60...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...