Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Synes det er så vanskelig å vite hva som er greit, uten å bli en masete mor. Så vil gjerne høre hvordan andre foreldre gjør det. Om morgenen har vi latt 2.klassingen sitte med iPad. Jeg føler jeg må sitte å mase på han for at han skal spise frokost, og jeg blir lei av å høre meg selv gnåle. Om kveldene ser de jo ikke barne TV, men ligger på hver sin skjerm. Kanskje greit på hverdag, men slik som på fredag og lørdag kveld hadde vi satt frem godteri, tent lys, og da slo det meg plutselig at de lå jo på hver sin skjerm! Foreslo å sette på noe å se felles, men det var de ikke så interessert i. Og jeg synes det bare er trist, at vi skal ligge på hver vår skjerm i helgene, er det ikke da man skal ha litt familietid? Samboern min har null prinsipper på dette! For han kan de ligge med den hele tiden. Han har generelt veldig lite prinsipper, så jeg føler det konstant er jeg som gnåler på barna og det er ikke bra. Ønsker gjerne å vite hva dere gjør? Anonymkode: e0c53...f51
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Jeg gnåler ikke, jeg tar paden. Tiden med ipad er begrenset, og når tiden er over så forsvinner den rett og slett. Ingenting å diskutere. Mannen min er også mye slappere på dette, så når sønnen vår spør etter ipaden så passer jeg som regel på å svare før han rekker det. Det blir stort sett en i overkant av en halvtime morgen og kveld på hverdager her, men utenom måltider. Han fikk se til frokost og kvelds før, men enten glemte han å spise, ellers så spiste han ekstra mye for å få se lenger. Så vi fant ut at det var best å skille mat og skjerm på hverdager. I helgene blir det gjerne 2-3 timer om morgenen hvis vi ikke skal noe sted. Anonymkode: 07ce3...4ae
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gnåler ikke, jeg tar paden. Tiden med ipad er begrenset, og når tiden er over så forsvinner den rett og slett. Ingenting å diskutere. Mannen min er også mye slappere på dette, så når sønnen vår spør etter ipaden så passer jeg som regel på å svare før han rekker det. Det blir stort sett en i overkant av en halvtime morgen og kveld på hverdager her, men utenom måltider. Han fikk se til frokost og kvelds før, men enten glemte han å spise, ellers så spiste han ekstra mye for å få se lenger. Så vi fant ut at det var best å skille mat og skjerm på hverdager. I helgene blir det gjerne 2-3 timer om morgenen hvis vi ikke skal noe sted. Anonymkode: 07ce3...4ae Det er slik her og, enten glemmer de, eller så spiser de masse kun for å drøye tid 😂😂 Jeg må vel sette forbud jeg også under mat.. Det er litt synd at bare jeg må være streng på det synes jeg da 😊 Anonymkode: e0c53...f51
TinaK 1990 Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Synes det er så vanskelig å vite hva som er greit, uten å bli en masete mor. Så vil gjerne høre hvordan andre foreldre gjør det. Om morgenen har vi latt 2.klassingen sitte med iPad. Jeg føler jeg må sitte å mase på han for at han skal spise frokost, og jeg blir lei av å høre meg selv gnåle. Om kveldene ser de jo ikke barne TV, men ligger på hver sin skjerm. Kanskje greit på hverdag, men slik som på fredag og lørdag kveld hadde vi satt frem godteri, tent lys, og da slo det meg plutselig at de lå jo på hver sin skjerm! Foreslo å sette på noe å se felles, men det var de ikke så interessert i. Og jeg synes det bare er trist, at vi skal ligge på hver vår skjerm i helgene, er det ikke da man skal ha litt familietid? Samboern min har null prinsipper på dette! For han kan de ligge med den hele tiden. Han har generelt veldig lite prinsipper, så jeg føler det konstant er jeg som gnåler på barna og det er ikke bra. Ønsker gjerne å vite hva dere gjør? Anonymkode: e0c53...f51 Kjære vene....er det du som er sjefen eller barna? I helgene her er det ikke iPad mellom frokost og middag. Da er de ute og leker, sykler, vi er på tur etc. På hverdagen når alle lekser er gjort får de en drøy time, kanskje halvannen. På morgenen må alt være gjort: spist frokost, kledd på seg, pakket sekken og redd opp sekken. Da er det kanskje 10-15 min til iPad. Barna klager ikke. De vet sine grenser og det er bra!
TinaK 1990 Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Akkurat nå, Julia1984 skrev: Kjære vene....er det du som er sjefen eller barna? I helgene her er det ikke iPad mellom frokost og middag. Da er de ute og leker, sykler, vi er på tur etc. På hverdagen når alle lekser er gjort får de en drøy time, kanskje halvannen. På morgenen må alt være gjort: spist frokost, kledd på seg, pakket sekken og redd opp sekken. Da er det kanskje 10-15 min til iPad. Barna klager ikke. De vet sine grenser og det er bra! Redd opp sengen...ikke sekken
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Her får de se litt hver morgen. Alle måltider foregår uten iPad. Minste fikk se litt forrige uke da hun var hjemme pga forkjølelse og ikke ville spise. Med iPad fikk jeg lurt i henne litt mat. Ellers har minste 30 minutter skjermtid på kveldene, ikke hver kveld. Får se tegnefilmer før hun steller seg for kvelden. Hun er tre. Eldste på syv har én time totalt ca på ukedager. I helger kan det bli to. Å ligge timesvis på sofaen med skjerm er uaktuelt. Både for oss voksne og barn. I helger spiller vi spill, ser på TV sammen og ofte har vi besøk, da er TV og iPad aldri på. Jeg tenker alt med måte. Om de én dag innimellom er mye på skjerm så gjør ikke det noe heller. Men de skal akseptere når vi sier at det er nok. Blir det sure miner når den legges bort så minner jeg på dette dagen etter. I går ble du sur da vi tok bort iPaden, så i dag blir det ikke iPad. At det skal bli rutine på bruken og sure miner når man ikke får lov aksepteres ikke. Anonymkode: 6c5a1...e35
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Ovi har nå igrunn ingen regler, eller regelen er at når jeg sier den skal legges vekk så legges den vekk. Jeg kan si til ungenge at lørdag kveld skal vi se noe sammen på tv eller finne på noe sammen, det betyr ikke hver sin skjerm. Dette syns ungene er koselig, men de må ha litt tid på seg slik at alle venne vet de ikke er på nett. Det er vistnok veldig viktig. Før hadde vi regel om ingen skjerm før barnetvtid. Mine var ikke så interessert i skjermerr av ulike slag, men min exmanns barn var helt oppslukt så vi satte felles regler. Om morran var det tv, den som kom først ut i stua fikk velge hva de skulle se på. På denne måten kom noen av de tidlig ut av senga hvertfall. Om å gjøre å være ferdig stelt og i stua først. Anonymkode: 2731d...60a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Hun (7 år) får bruke den på morgenen, mens jeg steller meg, til lekser og skolearbeid, og litt på ettermiddagene etter middag (om hun ikke har trening eller avtaler med venner,eller pner med meg). I helgene kommer det an på været og hvilke planer vi har. Noen helger blir det med ipad enn i andre helger. Til "lørdagskos" legges ipaden bort og vi ser gjerne en film sammen. Anonymkode: d4d2e...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå