Gå til innhold

Arbeidsgiver mener jeg er en morder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i et lite firma der eier er hardcore vegetarianer. Han kaller alle som spiser kjøtt, fugl eller fisk mordere. Han krever nå at alle måltider betalt av firmaet skal være vegetariske, noe som omhandler også middager med kunder. Jeg føler meg uglesett på alle luncher der jeg velger kylling eller fisk, og sammen med en annen ansatt som også er vegatarianer får jeg flere spydige slengbemerkninger fra sjefen. Merker at jeg grunnet dette spiser mer vegetarmat enn tidligere, men merker også at jeg blir så irritert på at min arbeidsgiver skal forsøkte å påvirke hva jeg skal spise. Hvordan hadde dere reagert?

Anonymkode: 821f5...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville reagert KRAFTIG dersom min arbeidsgiver la føringer for meg når det gjaldt kosthold. Her ville jeg faktisk gått så langt som å be om en medarbeidersamtale og krevd at en fagforeningsrepresentant var tilstede (regner med du er organisert). Så ville jeg tatt opp spesifikke eksempler på hvordan vedkommende (sjef og kollega) oppførte seg med tanke på kommentarer og tilsnakk som å kalle deg en morder osv.

Jeg ville også prøvd å satt det litt i kontekst, ved eksempelvis å overført måten han snakker til deg på når det gjelder mat, til f.eks religion, og fortalt han nøyaktig hvor respektløst det er å utøve den slags press på sine ansatte. Jeg ville også sagt at du opplever han som fanatisk og uten evne til å respektere andres livssyn eller livsvalg, og at dette er et direkte problem på arbeidsplassen, særlig siden dere er et så lite miljø. Deretter ville jeg krevd å få han i tale på hvordan han tenker å unngå slike konflikter med sine ansatte fremover, og hvilke tiltak han ser for seg å gjennomføre i sin bedrift for å sikre et godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: 32b71...056

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville reagert KRAFTIG dersom min arbeidsgiver la føringer for meg når det gjaldt kosthold. Her ville jeg faktisk gått så langt som å be om en medarbeidersamtale og krevd at en fagforeningsrepresentant var tilstede (regner med du er organisert). Så ville jeg tatt opp spesifikke eksempler på hvordan vedkommende (sjef og kollega) oppførte seg med tanke på kommentarer og tilsnakk som å kalle deg en morder osv.

Jeg ville også prøvd å satt det litt i kontekst, ved eksempelvis å overført måten han snakker til deg på når det gjelder mat, til f.eks religion, og fortalt han nøyaktig hvor respektløst det er å utøve den slags press på sine ansatte. Jeg ville også sagt at du opplever han som fanatisk og uten evne til å respektere andres livssyn eller livsvalg, og at dette er et direkte problem på arbeidsplassen, særlig siden dere er et så lite miljø. Deretter ville jeg krevd å få han i tale på hvordan han tenker å unngå slike konflikter med sine ansatte fremover, og hvilke tiltak han ser for seg å gjennomføre i sin bedrift for å sikre et godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: 32b71...056

Takk for innspill, jeg føler også dette er en fanatisme som han forsøker å presse over på ansatte og kunder. Det føles absolutt ikke riktig, og jeg er selv glad i dyr selv om jeg spiser kjøtt, fisk og fjærkre.

Skrevet

Du blir mobbet på arbeidsplassen.

Ville tatt det med fagforeningen.

Anonymkode: ccd42...3e0

Skrevet

Enig med de andre her. Og det er jo helt utrolig at han også krever at kunder skal følge det samme regimet...! Det er ingen måte å behandle de som faktisk er livsgrunnlaget hans... 

Anonymkode: 2414d...427

Skrevet

Han kan nok legge føringer på middager han betaler som eier av firmaet så jeg ville ikke lagt det som et viktig argument når du tar det opp problemene med han. Men han trår helt klart over streken med tanke på hans adferd rundt dine valg rundt mat som du betaler selv, og det vil nok komme under mobbing/trakassering, og da særlig fordi han er eier og det er ubalanse i maktforholdet mellom deg og eier. Som leder, eier mm må man være mer forsiktig da det er lettere å definere adferd som mobbing enn hvis det er mellom to likestilte personer.

Anonymkode: 3ae62...5ec

Skrevet

Jeg hadde blitt så sint. De trakasserer og mobber de som ikke følger samme matvei som de. Kalle deg morder?!  -Fagforeningsmat!! Ikke greit. 

Anonymkode: 76528...6b1

Skrevet

Du er morder? Men han er rabiat gærning. Dessuten kan han saksøkes, det kan ikke du, fortell ham det.

Skrevet

Her ville jeg rett og slett lagd et helvete for han. Han trakasserer og mobber deg

Skrevet

mobbing er selvfølgelig ikke greit, og når du betaler skal du selvfølgelig kunne kjøpe og spise akkurat hva du vil uten å bli mobbet (enten det er kjøtt, halal eller lavkarbo..).

Men arbeidsgiver kan selvfølgelig bestemme at all mat kjøpt og betalt av firmaet skal være vegetar. Om det er klokt, både når det gjelder kunder og for arbeidsmiljøet er en annen sak, men han kan selvfølgelig..

Anonymkode: c7506...c61

Skrevet

Gisp høyt og gaul til han neste gang han spiser et persilleblad rller noe: " HVAAA, er du VEGETERIANER??! Hva, hater du grønnsaker,eller? Hva har de gjort deg,liksom?!"

;)

Anonymkode: e72df...4cc

Skrevet

Trodde at planter/ salat levde jeg. 

Jeg hadde tatt med meg en hamburger i neste lunsj . Du spiser jo akkurat det du vil! 

Anonymkode: 445fb...db8

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i et lite firma der eier er hardcore vegetarianer. Han kaller alle som spiser kjøtt, fugl eller fisk mordere. Han krever nå at alle måltider betalt av firmaet skal være vegetariske, noe som omhandler også middager med kunder. Jeg føler meg uglesett på alle luncher der jeg velger kylling eller fisk, og sammen med en annen ansatt som også er vegatarianer får jeg flere spydige slengbemerkninger fra sjefen. Merker at jeg grunnet dette spiser mer vegetarmat enn tidligere, men merker også at jeg blir så irritert på at min arbeidsgiver skal forsøkte å påvirke hva jeg skal spise. Hvordan hadde dere reagert?

Hadde reagert på ordbruken, men hadde ikke syntes det var noe problem å spise rent vegetarisk på jobb så lenge jobben dekker lunsj og forretningsmiddager og utvalget er bra og mettende også uten soyaprodukter.

Anonymkode: aef96...8e3

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt noe energi på annet enn å søke meg en annen jobb. En mann som er så fanatisk som han synes å være greier du ikke å endre. Du kan alltids prøve med fagforeningen, for du utsettes for mobbing. Ring dem i hvert fall for å be om råd, det er lurt. Han kan bestemme hva firmaet dekker, men alle andre kommentarer rundt det at du spiser fisk og kjøtt er mobbing slik han holder på. Dessverre er det sjelden man kommer noen vei med slike folk, så det beste er å gjøre en super jobb frem til du har fått deg en ny jobb. Da får du bedre referanser.

Ellers er det kanskje på tide at han leser seg litt opp på nyere forskning hva planter og grønt angår:

https://www.nrk.no/kultur/xl/traernes-hemmelige-liv-av-peter-wohlleben-1.12933317

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6P8R/Trar-ammer-ungene-og-snakker-sammen

;)

Anonymkode: 2f378...8c0

Skrevet

Men betaler han, så er det helt greit, at han bestemmer hva som skal spises. Du kan da spise så mye kjøtt du bare vil, på fritiden din.

Men at han mobber deg, er ikke greit. Men hvor ille er det egentlig?

Jeg er selv vegetarianer, og serverer ikke kjøtt, til mine middagsgjester. Og spiser jo vegetarisk ute, og jeg får så mye dritt, fordi jeg ikke spiser kjøtt. Selv om jeg ikke kommenterer noe, om de som spiser kjøtt. Så jeg er vant til, at de som selv ikke er vegetarianere, hyler og skriker noe fælt, om de må spise vegetarisk, eller omgås vegetarianere. Så jeg er usikker på, om det er så ille som du skal ha det til. Og en historie har alltid to sider.

Og hvor mye kjøtt må du egentlig spise på en dag?

Anonymkode: 31626...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...