Gå til innhold

Snart 2-åringen er helt grusom ved tannpuss! Tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun må bokstavelig talt holdes nede med makt mens hun hyler og vræler. Noen ganger tenkt at de som bor over må jo undre seg litt over hva som foregår her hver kveld.. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Tennene må jo pusses! Har prøvd pussesang men da blir hun enda mer sint. Prøvd å pusse mens vi ser på barneTV, og det fungerer innimellom om hun er for oppslukt i det, men så fort hun innser hva vi driver med er hun i full skriking og kamp igjen. 

Hun fikk sin første tann ved 4 mnd og dette har holdt på helt siden.. nå begynner jeg å gå passe lei må jeg si. 

Anonymkode: febb8...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var ene datteren min også. Har fire barn og tre som aldri har protestert særlig og en som da gikk helt i vranglås hver gang tannbørsten kom frem. Tror ikke jeg har gjort noe graverende feil bare med henne, men denne kampen tok hun altså hver eneste dag.

Husker jeg var helt oppgitt, når skulle hun forstå at denne kampen kom hun aldri til å vinne...

Her endte det med et hull midt på fortanna. Hun strammet leppene rundt tennene så jeg måtte prøve å vri leppene bort fra tenna med en ene hånda, pusse med den andre og samtidig holde henne fast. Men mener hun gav opp et sted mellom 2 og 3 år, hun skjønte til slutt at uansett hvordan hun bar seg så ville hun aldri slippe tannpuss.

Det kan hjelpe å pusse flere samtidig, at dere står flere på badet og pusser samtidig så hun ser at alle pusser tennene og det må hun også, men ellers er mitt tips at man bare må ta tiden til hjelp altså.

Du kan forresten prøve elektrisk barnetannbørste også, noen synes det er spennende og gøy.

Anonymkode: 12004...6f1

Skrevet

Desverre har jeg ingen råd. Min er helt lik, og han er nå 2 1/2 år. Nå har jeg faktisk begynt å "true". vet det er heeelt feil metode, men det funker som bare det!! Jeg sier: hvis du ikke skriker nå og pusser tennene dine, skal vi gå å kose i sengen til mamma (der koser vi og leser bok). Hvis han da begynner å skrike sier jeg motsatt: Husk hva mamma sa: hvis du skriker blir det ikke noe kosing. Hvis han skriker holder jeg på det jeg sier: Sier god natt, gir han en klem og legger han rett i sengen. Dette har jeg bare trengt å gjøre en gang. Nå går tannpussen 1000 ganger bedre. Hos oss var tannpussen så ekstrem at naboen i enden av gaten lurte på hva vi gjorde hver kveld;) 

Anonymkode: a1703...fa1

Skrevet

For oss hjalp det med elektrisk tannbørste.

Skrevet

Heldigvis gapte ungen min mens hun vrælte, så da pusset jeg mens hun gapte og var sint. Ga seg før hun var tre tror jeg (men det har jeg allerede glemt).

Skrevet

Har samme problem, prøvd alt. Må bare lirke, lure og bruke makt ved behov. Elektrisk tannbørste er hun livredd. Lar henne pusse selv etter jeg er ferdig, så det ikke avsluttes med skriking.

Skrevet

Vi har det helt likt, hvis det er noen trøst. :) Snart tre år med hyl og skrik to ganger daglig.

Anonymkode: 56ad9...795

Skrevet

Her ble løsningen å gi barnet en egen tannbørste som han får skylle selv, pusse litt med, (så lar han meg pusse ordentlig) skylle når vi er ferdig og sette på plass i glasset. Etter vi begynte med det blir han såå glad og gira når vi skal pusse tenner. 😀

Anonymkode: a602b...142

Skrevet

Vi har kuttet all skjermtid utenom ved tannpuss, så skjermtid er synonymt med tannpuss. Starter med å la henne holde tannkosten og «pusse selv». Etterhvert pauser vi skjermen (for å få oppmerksomheten) og sier fra at «nå skal mamma/pappa pusse, gap opp». Er nøye med å ikke pusse for hardt og å støtte i nakken mens vi pusser. Med en gang munnen lukkes i mer enn 3-4 sekunder (noen småpauser gjør det mye mer behagelig) pauser vi skjermen til det gapes igjen - vi må rett og slett være sykt konsekvente på akkurat dette punktet. Vi kjefter eller maser ikke, vi bare håndhever stille husloven om at så lenge det ikke gapes opp under tannpuss så pauser vi skjermen. Det endret konflikten fra «vekk med den tannbørsten» til «start programmet mitt igjen» og virker ufattelig bra hos oss.

Anonymkode: 4e1ec...0bf

Skrevet

Vi lette etter dyr i tennene. Mus,giraffer , løver osv og måtte pusse disse ut. 

lagde en lek ut av det. 

Og , ja , vet at det ikke funker på alle krakilske barn, men dette funket på vår jente.

Skrevet

Vi hadde det å sånn..prøvde alt mulig. Men når hun ble nærmere 3 år så har det snudd helt. Pussing er gøy å en del av rutinen. Hun gaper høyt osv. Var redd vi hadde "ødelagt"henne med den tvangen😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...