Gå til innhold

Øve på nasjonale prøver?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en gutt i 5 klasse, og foreldremøte på torsdag handlet omtrent kun om å forbedre ungene på nasjonale prøver. I dag har vi fått inofrmasjonsskriv om hvor vi kan finne tidligere prøver og få barna til å ta disse. Det forventes at man jobber mye med dette hjemme, i tillegg vil de øve mye på skolen. For meg blir dette helt merkelig, jeg trodde nasjonale prøver handlet om å finne ut hva elevene lærer og om skolen er god nok? Hvilke erfaringer har dere? 

Anonymkode: 5a6a6...c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det de har øvd på hos oss er prøveform og oppgavetype. Hvis prøven f.eks. skal gjennomføres på PC er det greit at barna vet hvordan dette fungerer osv. Ser ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 69546...677

Skrevet

Jeg er så hjertens enig med deg. Da eldste gikk i femtetrinn brukte de hele høsten frem til prøvene på å øve. De startet faktisk før sommerferien. Rektor hold en lang tale på foreldremøtet om hvordan de svakeste ville slippe prøvene (dvs bli holdt utenfor) fordi det ikke ville være noen "høydare for selvtilliten" deres å sitte lenge med prøver de ikke mestret. Jeg fikk helt avsmak, og vurderte å boikotte prøvene ved å holde sønnen min hjemme, men vi fikk beskjed om at hvis de sterke elevene var syke på prøvedagene måtte de ta prøven når de var tilbake. Snakk om triksing med resultater🙄

Anonymkode: 62d52...09c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det de har øvd på hos oss er prøveform og oppgavetype. Hvis prøven f.eks. skal gjennomføres på PC er det greit at barna vet hvordan dette fungerer osv. Ser ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 69546...677

Dét er jeg enig i. Lurt at de har sett prøveformen før og vet hva de skal gjøre. Det er noe helt annet enn niterping. 

Skrevet

Å bli kjent med prøveformen er greit, men jeg har kommet til at det jukses så mye på de prøvene at de bare forteller hvor god skolen er til å jukse. Her gikk læreren rundt og hjalp elevene underveis og de svakeste fikk først beskjed om at de ikke trengte å komme. Deretter fikk de som kom sitte på eget rom der de fikk mer hjelp. Datteren min fikk beskjed om at hun hadde en time ekstra på seg siden hun er svak i et fag. Regelrytter som hun er avsluttet hun likevel til riktig tid.

Anonymkode: 46743...e36

Skrevet

Hi her, 

Jeg er enig i alt det å bli kjent med strukturen rundt prøven osv er ok, men det er ikke det de oppfordrer til hos oss. Det er rett og slett å øve på tidligere oppgaver og å drille elevene. Hos oss også ble det snakket mye om mestringsfølelse hos svake elever som SELVSAGT ble fritatt. Null stress, liksom. Blir kvalm av hele greia!

Anonymkode: 5a6a6...c7e

Skrevet

Har heldigvis barn på skole der de ikke har nasjonale prøver. 

Anonymkode: 34345...429

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har heldigvis barn på skole der de ikke har nasjonale prøver. 

Hvilken skole er det? Trodde alle skolene måtte ha det? Mine går på internasjonal skole, og de har nasjonale prøver. 

Skrevet

Det høres helt merkelig ut. På ungdomsskolen hvor jeg jobber er ikke disse prøvene noe som øves til. Vi bruker dem som en del av kartlegging og påfølgende tilrettelegging, og da gir det jo ingen mening å få elevene til å fremstå som flinkere enn de er. Hver eneste elev, svak eller sterk, tar dem, uten hjelp til andre ting enn det rent tekniske.

Anonymkode: a5a42...c56

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken skole er det? Trodde alle skolene måtte ha det? Mine går på internasjonal skole, og de har nasjonale prøver. 

Internasjonal. Men ingen nasjonale prøver. 

Skrevet

Helt idiotisk. Her øves det også til nasjonale prøver I minst 1/2 år i forveien.  Det er det eneste de messer om disse lærerene, både til elevene og oss foreldre. 

Skrevet

Håpløst! Vi øver ikke utover at elevene blir kjent med oppgaveformen, fritar svært få og lager minst mulig «fuzz». Prøvene er til for å skaffe oss informasjon om elevene. Dere som opplever dette, er det i Oslo?

Anonymkode: 13800...52a

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håpløst! Vi øver ikke utover at elevene blir kjent med oppgaveformen, fritar svært få og lager minst mulig «fuzz». Prøvene er til for å skaffe oss informasjon om elevene. Dere som opplever dette, er det i Oslo?

Har opplevd dette i en liten bygd på vestlandet. De fritok ikke så mange, men de svakere elevene ble oppfordret til å være "syke" de dagene. Der var det også mye snakk om at disse prøvene kunne gå ut over mestringsfølelsen osv, men merkelig nok gjalt ikke dette ved vanlige prøver...

Har flyttet nå, og på den skolen vi har nå øves det ikke. Rektor har sagt at han bryr seg ikke så mye om hvordan skolen gjør det sammenlignet med andre skoler, men er mer interessert i å få et riktig bilde for å vite hvilke områder de trenger å jobbe mer med, og om de gjør det bedre eller dårligere sammenlignet med tidligere.

Anonymkode: 81abe...4de

Skrevet

Her brukte de endel tid på dette, jeg sa min erlige mening om dette når jeg var på ett FAU møte og jeg var ikke alene om å mene dette. Helt greit ungene får prøve seg på en gammel prøve slik at de vet litt hvordan oppgavene er, finner ut at det ikke er så ille som de tror. Men å bruke mye tid på dette liker jeg ikke. Det har blitt til at de får øve på en gammel prøve, de som føler de trenger mer kan få muligheten til å gjøre dette hjemme. Men det er ikke mye styr på skolen om dette lengre, heldigvis. 

Mitt barn stresser seg opp når det er nasjonale prøver, så hun gjør det dårligere enn på øveprøven hun gjør. Jeg bryr meg ikke, for hun ligger uansett godt over gjennomsnittet. Hun gjør det hun klarer, nerver og stress er helt normalt. Jeg tenker det er bra hun har det nå, så får hun føle på dette før hun kommer på ungdomskolen. Skolen generelt for henne går som en lek nemlig. Alt tar hun lett, alt går raskt unna og lite er kjedelig igrunn. 

Anonymkode: 022ef...220

• 1 år senere...
Skrevet

Som norsklærer på 5. trinn er jeg helt enig i at mange trinn øver til nasjonale prøver. Mye av fokuset i norskundervisningen på mitt trinn har vært lesing og lesestrategier denne høsten. Jeg er uenig i at dette er juks eller at det eneste formålet er å fremme gode resultater på nasjonale prøver. Hensikten her er jo å utvikle elevenes leseferdigheter, og ved å "øve" til nasjonale prøver vil elevene bli presentert for et bredt utvalg tekster, samt lærer seg gode lesestrategier i møte med disse tekstene. Tekstene elevene møter på nasjonale prøver er så varierte at det er ikke mulig å øve konkret inn mot disse prøvene. Prøvene gir et bilde av elevenes forståelse og ferdigheter, det kan ikke jukses fram. Dersom man har klart å heve ferdighetsnivået ved å ha masse fokus på lesing i perioden frem til nasjonale prøver, er jo det bra. 

Skrevet
På 4.9.2017 den 16.07, Anonym bruker skrev:

Jeg er så hjertens enig med deg. Da eldste gikk i femtetrinn brukte de hele høsten frem til prøvene på å øve. De startet faktisk før sommerferien. Rektor hold en lang tale på foreldremøtet om hvordan de svakeste ville slippe prøvene (dvs bli holdt utenfor) fordi det ikke ville være noen "høydare for selvtilliten" deres å sitte lenge med prøver de ikke mestret. Jeg fikk helt avsmak, og vurderte å boikotte prøvene ved å holde sønnen min hjemme, men vi fikk beskjed om at hvis de sterke elevene var syke på prøvedagene måtte de ta prøven når de var tilbake. Snakk om triksing med resultater🙄

Ikke rart at skolen vår, som ikke øver på prøvene, og ikke gir fritak utenom de som har IOP, kommer dårlig ut... 

Anonymkode: 39613...a56

Skrevet
På 4.9.2017 den 16.07, Anonym bruker skrev:

Du har nok misforstått litt her. Enkelte elever som har omfattende IOP’er kan fritas for NP. 

Det gjennomføres alltid oppsamlingsheat for elever som er borte fra skolen når NP gjennomføres.

Skrevet
9 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Du har nok misforstått litt her. Enkelte elever som har omfattende IOP’er kan fritas for NP. 

Det gjennomføres alltid oppsamlingsheat for elever som er borte fra skolen når NP gjennomføres.

Mange skoler jukser mye på disse prøvene. Min eldste sliter for eksempel med lesingen, men hun har ikke iop. Likevel fikk hun tilbud om å slippe prøven. Hun ville ta den likevel. Da fikk hun beskjed om at hun fikk en time ekstra på prøven og så kunne læreren hjelpe henne litt den siste timen. Hun er ganske stå, så hun leverte uansett til vanlig tid, men det var flere andre av de svakeste som fikk hjelp og som satt ekstra lenge. Det samme har jeg hørt fra andre skoler.

Anonymkode: 46743...e36

Skrevet
På 4.9.2017 den 22.56, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn i 5.klasse på en av de skolene i Oslo som gjør det best på nasjonale prøver. Det er ikke terping overhodet der. De gjøres kjent med strukturen og løser et par gamle prøver. Lærerne understreker viktigheten av at alle barna er til stede og oppfordrer alle til å passe på at kalenderen er fri for leger, tannleger osv den dagen. 

Anonymkode: da7f1...81d

Skrevet
På 4.9.2017 den 18.28, Anonym bruker skrev:

Det høres helt merkelig ut. På ungdomsskolen hvor jeg jobber er ikke disse prøvene noe som øves til. Vi bruker dem som en del av kartlegging og påfølgende tilrettelegging, og da gir det jo ingen mening å få elevene til å fremstå som flinkere enn de er. Hver eneste elev, svak eller sterk, tar dem, uten hjelp til andre ting enn det rent tekniske.

Anonymkode: a5a42...c56

Sånn gjør vi det også. U.skole i Oppland. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...