Gå til innhold

Der som mottar dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det egentlig? Finner nav jobber/intervjuer som man må ta hvis man får, ellers mister man dagpengene? 

Blir selv arbeidsledig fra nyttår, og lurer veldig på om nav kan tvinge meg til å ta vaskejobber, butikkjobber etc.. har høy utdannelse og vil helst ha relevant jobb..

og hva med flytteplikt? Har dere blitt tilbudt jobb andre steder i landet og tvunget til å ta den eller miste dagpengene?

Anonymkode: 95e49...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi blir delt inn i om nav trur vi klarer oss selv eller ikke. Har vært ledig halvannet år.  Har fått et intervju der nav hadde gitt cv til bedrift. Alle andre jobber har eg søkt på egenhånd. Har vært innkalt til nav for oppfølging 2 ganger etter selve "oppstarten". Der finnes arbeidsledige med fagbrev i butikk-yrket og sannsynligvis renholdere også. Trur de firmaene uansett foretrekker andre som sannsynligvis blir stående lenger i jobben enn du kanskje gjør. Men ja, du må takke ja til tilbud om du får noen. 

Anonymkode: 214f4...a6c

Skrevet

Det begynner nå å bli mer og mer vanlig med en viss aktivitets plikt. Hos oss er det vist det slik at man måtte møte hos nav hver torsdag og vise hvilke jobber man hadde søkt på osv. I drammen hadde de vel også en slags møte-plikt, så det kommer nok an på hvor i landet du bor, tviler på at de godtar at du er kresen på jobber. 

Anonymkode: 93bd7...4d2

Skrevet

Mannen måtte flytte fra Oslo til Trondheim da jeg var 6 mnd på vei med første barnet. Jeg flyttet etter da permisjonen startet .

Anonymkode: 4253f...e7b

Skrevet

Det er få som ansetter overkvalifiserte. Jeg er f.eks butikksjef og jeg hadde vært veldig skeptisk til å ansett en ingeniør som jeg jo visste ville si opp så fort det dukket opp en ingeniørstilling...

Ellers drives nav-kontorene litt forskjellig, du må regne med at de kaller deg inn på et par møter i begynnelsen for å følge opp cv. at du klarer skrive skikkelige søknader osv.

Her er de ekstra hissige på å følge opp folk de tror driver svindel, f.eks folk som melder seg arbeidsledig rett etter foreldrepermisjon for å gå litt ekstra hjemme og få dagpenger istedenfor å jobbe. Ei som jobbet i butikken hos meg gjorde det, sa opp jobben hos meg i permisjonen og meldte seg arbeidsledig når permisjonen var over. Det godtok faktisk ikke nav, henne var de etter og ringte flere ganger i uka, de arrangerte flere intervjuer for henne i forskjellige butikker som hun måtte møte på og de ringte arbeidsgiveren etterpå for å høre hvordan hun gjorde det på intervju (for å sjekke at hun ikke saborterte intervjuene med vilje). Hun kom krypende til meg og sa at hun ikke orket ha nav på nakken så hun hadde sagt fra seg dagpengene og lurte på om hun kunne få noen vakter på kveld og helg.....

Men mannen til en venninne av meg som er maskiningeniør har gått ledig i flere år nå og ingen har tvunget han til å flytte. Akkurat nå har han et engasjement via nav på høyskolen her, ikke helt sikker på hva han gjør der, men han bidrar nå ihvertfall med kunnskapen sin der på en eller annen måte.

Anonymkode: 09dc4...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...