Gå til innhold

Noen her med barn med cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i selskap igår, og klok av skade tok jeg med muffins for det var det eneste vi hadde i skapet av slike ting. Vi fikk beskjed om selskapet 4 timer før det begynte så tenkte det ikke var noe der hun kunne spise. Heldigvis for det, for det var ikke en eneste ting der hun kunne spise. 

Det blir satt frem kake etter kake, boller og lefser. Datteren min er bare 8 år, og kun hatt 2 år med cøliaki, så synes dette er blodig urettferdig. Hun sier ingenting, men så lei seg hun blir. Jeg blir også veldig skuffet når det er så nær familie og ingen tar hensyn. Det går vel an å lage en eneste kake glutenfri? De kommer til oss i selskap hvor absolutt alt er glutenfritt, plukk opp et tips eller to? Spør om hjelp? Jeg har tilbudt meg mange ganger, men det blir avfeid. Blir veldig skuffet.

Vertinnen spør også etterhvert hvorfor jeg heller ikke spiser noe, jeg har også cøliaki. Sier jo selvfølgelig det, noe de vet godt. Får bare "åå, ja det stemmer det". Har hatt det de siste 6 år. 

Anonymkode: 7034e...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et tantebarn med cøliaki. I alle familieselskaper er absolutt alt av kaker glutenfrie.  

Har vi mat, får barnet egne pølsebrød ol, men når det gjelder kaker skal barnet selvfølgelig kunne spise alt. 

Anonymkode: 80926...4bb

Skrevet

Vi er to i vår husstand med cøliaki. Jeg har gjort det så enkelt at jeg tar kontakt med de som har selskap og spor om jeg skal ta med noe glutenfritt. Jeg syns det blir for trist å ikke kunne spise noe. Enten sier vertskapet ja, de ordner det. Jeg blir ekstra glad. Ellers tar jeg med det som trengs. Jeg har ingen forventninger om at andre skal lage glutenfritt, men jeg blir ekstra glad når noen tar seg det ekstra bryet 😊

Anonymkode: dfccb...966

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi er to i vår husstand med cøliaki. Jeg har gjort det så enkelt at jeg tar kontakt med de som har selskap og spor om jeg skal ta med noe glutenfritt. Jeg syns det blir for trist å ikke kunne spise noe. Enten sier vertskapet ja, de ordner det. Jeg blir ekstra glad. Ellers tar jeg med det som trengs. Jeg har ingen forventninger om at andre skal lage glutenfritt, men jeg blir ekstra glad når noen tar seg det ekstra bryet 😊

Kan også tilføye at jeg veldig godt hvordan det føles og ikke kunne spise noe av alt det gode som serveres. Jeg tar alltid kontakt på forhånd for å forsikre meg om det er glutenfritt eller ikke. Stort sett blir det ordnet med glutenfritt. Jeg tror du må minne de du skal til om glutenfri mat. Jeg er veldig på tilbudssiden om det er noe de lurer på, om de vil jeg skal kjøpe inn mel o.l. pga jeg vet at det koster ekstra med glutenfritt. Jeg tilbyr meg gjerne å kjøpe glutenfri pizza om det er det som skal serveres, siden det er en god del dyrere å kjøpe. Det pleier alltid å ordne seg. 

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe ekstra bry for folk å lage glutenfrie kaker. Det er jo så mye med f.eks nøttebunn eller iskaker som er naturlig glutenfrie. De vet det så godt, virker som de ikke gidder, så vil de ikke snakke om det når jeg tar det opp. Hva med gelé eller pavlova? Jeg styrte og ordnet selvfølgelig når dette var helt nytt for familien, men etter 6 år med min cøliaki og 2 år for min datter trodde jeg kanskje jeg kunne slippe å stelle i stand hver gang. Kanskje jeg forventer for mye når andre ber i selskap vel vitende om at vi har cøliaki.

HI

Skrevet

Jeg tilbyr meg også, men her var det veldig kort varsel så rasket med det jeg hadde i skapet. Nå får jeg fylle frysen igjen med litt forskjellig så vi har å ta med. Når det gjelder mat forventer jeg ingenting, men akkurat kaker/desserter ser jeg ikke helt problemet. Veldig vanskelig når de ikke vil ha hjelp til noe heller.

HI

Skrevet

Jeg forstår deg godt. Men jeg unngår å bli irritert ved å senke forventningene til andre om å fikse noe som helst. Blir glad hvis de ordner noe. Jeg vet også det er enkelt. Noen ganger er det sånn som du beskriver. Jeg ordner det til på best mulig måte og alt etter omstendighetene rundt. Enten tar med fryst sjokolademuffins glutenfritt o.l. baker selv hvis jeg har tid. Eller kjøper gl.f. marsipankake på bakeri om jeg vet at det er ekstra gode kaker ved spesielle anledninger. Ikke forvent for mye, endre din innstilling, ta ansvar selv så har du større sjanse til å bli fornøyd. 

Skrevet

Også har du de foreldrene som ikke stoler på at du lager kaker mat og lignende "glutenfritt nok" som sender med barnet egen mat i boks i selskapet allikevel.. 

Har ei mamma som spør hva som blir servert i selskaper ect, og jeg informerer at alt er glutenfritt. Hun blir veldig glad og sier takk. Så når selskapet begynner kommer hun med egen mat og kake til barnet i boks, der hun så fint sier: "Takk for at du tar hensyn, men hun er så veldig sensitiv så vi tar ikke sjansen på at hun blir syk" 

Da synes jeg at hun kunne sagt det FØR jeg jobbet ræva av meg for å tilrettelegge for barnet hennes..

Nå har det skjedd et par ganger så jeg har lært å bare slutte å tilrettelegge maten, for mammaen stoler ikke på meg allikevel🙄

Anonymkode: 19457...24e

Skrevet

Jeg har ikke barn med cøliaki, men en svigerinne som har det.

Når vi inviterer til bursdag er det alltid noe hun kan spise her, hun kan ikke spise alt, men jeg har alltid alternativer til henne også.

Sist vi hadde bursdag her hadde jeg laget en glutenfri kake og hadde i tillegg is, fruktsalat og sjokolade på bordet.

Jeg hadde virkelig følt meg som en helt elendig vertinne om en av mine gjester satt der og ikke kunne spise noe av det jeg serverte.... Jeg sørger for at min voksne svigerinne alltid har noen alternativer hun kan spise, hadde jeg i tillegg hatt et barn med cøliaki ville jeg gjort en enda større innsats og laget flere glutenfrie barnevennlige alternativer, det er da slett ikke vanskelig.

Anonymkode: 50a28...be8

Skrevet

Har bror med cøliaki og har alltid mat og kake han kan spise. Synes det er en selvfølge. Hadde blitt veldig skuffet hadde jeg vært deg hvis de tar så lite hensyn. Spesielt for din datter. 

Skrevet

Jeg har ikke barn med cøliaki selv, men hun har venner med sykdommen. Så hvis de skal spise her, så tilrettelegger jeg så godt jeg kan . Jeg er ellers vant til å tilrettelegge kaker i forhold til allergi.

At du blir skuffet, skjønner jeg veldig godt. De burde ha laget flere kaker som dere også kunne spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...