Gå til innhold

Inntakssamtale BUP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer der? Hva snakker vi om, hvilken informasjon trenger de, hvilke spørsmål stiller de? 

Vil forberede meg mest mulig på samtalen :) 

Anonymkode: 44866...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere snakker om hvorfor barnet er henvist , de forteller litt hvem de er og hva bup er.

Du får et 4 siders skjema du skal fylle ut hjemme.

Skrevet

De spør hva som skiller barnet ditt fra andre barn,det ett spørsmål det kan være greit å være forberedt på.

Anonymkode: 1c85b...277

Skrevet

Nå er det svært forskjellig hva de spør om. Det er forskjellig fra person til person, og er jo forskjellige grunner hvorfor barnet er der.

Vi har vært på BUP 2 runder, første gang da barnet var 11 år, så 14 år. Har aldri fått spørsmål, om hva som skiller mitt barn, fra andre barn. Og ene gangen fikk vi en bunke med papirer. Andre gang ingen.

Anonymkode: 37878...021

Skrevet

Da jeg var psykolog på BUP, brukte jeg inntakssamtalen til å gå igjennom henvisningen. Hvis foreldre, barn og lærer hadde sendt inn ACEBA-skjemaene, snakket jeg om hva disse viste. Hvis det var lite samsvar mellom hva de enkelte rapporterte, f.eks at foreldre rapporterte om angst, og ikke lærer, så utforsket jeg hva dette kunne skyldes. Jeg spurte om hvem det var som ønsket henvisning til BUP, og om noen var uenige. Jeg spurte om hva de ønsket å oppnå, og videre om hvilke løsningsforsøk som var prøvd før de kom til meg. Jeg ba om informasjon om hvilke hjelpeinstanser de evt hadde hatt kontakt med tidligere, og om noe av det hadde vært nyttig. Jeg spurte om barnets ressurser, og hva foreldrene var aller mest bekymret for pr i dag. Hvis det var snakk om en utredning, sendte jeg ofte et anamneseskjema med foreldrene hjem som jeg ba dem ta med seg til neste samtale. Jeg innhentet samtykke til samarbeid med andre instanser og informerte om journalplikt, taushetsplikt og opplysningsplikt. Så fortalte jeg om hvordan jeg så for meg utredningsprosessen.

Anonymkode: 30864...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...